تبیان، دستیار زندگی

زیر بغل و دردسرهای عرق بیش از حد!

تعریق بیش از حد زیر بغل و مقابله با آن

همه ما می‌دانیم که تعریق زیر بغل گاهی اوقات تنها بخشی از روند عادی زندگی محسوب می‌شود. اما زمانی که تعریق از شرایط عادی خود خارج شده و به وضعیتی خجالت‌آور تبدیل می‌شود ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعریق زیر بغل
تعریق اگرچه ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما یکی از عملکردهای کلیدی بدن انسان است. تعریق به تنظیم دمای بدن انسان کمک می‌کند. زمانی که دما از 98.6 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) بیشتر می‌شود، بدن تلاش می‌کند تا از طریق تعریق خود را خنک کند. زمانی که عرق به سطح پوست رسیده و تبخیر آن آغاز می‌شود، احساس خنکی و راحتی بیشتر در انسان شکل می‌گیرد.
اما جنبه منفی تعریق بوی بد آن است. خود عرق مایعی شفاف و بی‌بوست. اما زمانی که با باکتری‌های روی سطح پوست ترکیب می‌شود می‌تواند موجب بوی ناخوشایندی شود. افزون بر این، عرق می‌تواند در لباس شما نفوذ کرده و لکه‌هایی را روی آن باقی بگذارد.
برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر عرق می‌کنند. با این وجود، تعریق بدون دلیلی مشخص یا در موقعیت‌های عجیب، مانند زمانی که هوا سرد است، ممکن است به یک مسئله پزشکی اشاره داشته باشد. در ادامه با آنچه باید درباره تعریق بیش از حد زیر بغل و کارهایی که می‌توانید برای مقابله با این شرایط انجام دهید، بیشتر آشنا می‌شویم.

آیا زیر بغل می‌تواند بی‌دلیل عرق کند؟

زمانی که موضوع تعریق مطرح می‌شود، شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. همان‌گونه که برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند، برخی افراد نیز بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. تعریق سنگین به طور معمول ژنتیکی است، از این رو، اگر فردی در خانواده شما وجود دارد که همواره با مشکل تعریق مواجه است، احتمال این که شما نیز به این شرایط مبتلا باشید نیز افزایش می‌یابد.

تعریق زیاد همواره به معنای سلامت بهتر نیست. اضافه وزن، مصرف الکل، و سیگار کشیدن همگی می‌توانند به تعریق بیش از حد منجر شوند. زمانی که تب دارید یا اگر وارد مرحله یائسگی شده‌اید نیز ممکن است با تعریق بیشتر مواجه شوید


دلایل دیگری نیز ممکن است در تعریق زیاد نقش داشته باشند. افرادی که تناسب اندام بهتری دارند در مقایسه با افرادی که تناسب اندام کمتری دارند، به طور معمول زودتر عرق می‌کنند تا بدن خنک‌تر باقی مانده و استقامت جسمانی حفظ شود.
با این وجود، تعریق زیاد همواره به معنای سلامت بهتر نیست. اضافه وزن، مصرف الکل، و سیگار کشیدن همگی می‌توانند به تعریق بیش از حد منجر شوند. زمانی که تب دارید یا اگر وارد مرحله یائسگی شده‌اید نیز ممکن است با تعریق بیشتر مواجه شوید.
اما اگر همواره با تعریق زیاد مواجه هستید و نمی‌توانید دلیل این شرایط را مشخص کنید، شرایط چگونه است؟ این امکان وجود دارد که به مشکل تعریق بیش از حد که به نام «هایپرهیدروز» شناخته می‌شود، مبتلا باشید. تعریق می‌تواند به واقع بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیرگذار باشد. در این شرایط شما بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب با آغاز تعریق مواجه شده و پس از به خواب رفتن تعریق متوقف می‌شود. گاهی اوقات، هایپرهیدروز در نتیجه یک شرایط سلامت دیگر مانند تیروئید بیش فعال، یک اختلال عصبی، یا قند خون پایین شکل می‌گیرد، اما می‌تواند به خودی خود نیز وجود داشته باشد.

چرا زمانی که خنک هستید یا حتی زمانی که از دئودورانت استفاده کرده‌اید، زیر بغل شما عرق می‌کند؟

واکنش جنگ یا گریز بدن می‌تواند تعریق را فعال کند، از این رو، هنگامی که بسیار عصبی هستید یا استرس دارید، حتی اگر دمای بدن پایین باشد، ممکن است با تعریق مواجه شوید. تعریق سرد می‌تواند زمانی که بیمار هستید یا هنگام افت فشارخون یا قند خون نیز رخ دهد.
تعریق سرد می‌تواند سرنخ دیگری برای تشخیص ابتلا به هایپرهیدروز باشد، اما می‌تواند نشانه‌ای از شرایطی دیگر به نام سندرم تعریق ناشی از سرما نیز باشد که یک اختلال ژنتیکی است و موجب بروز مشکلاتی در تنظیم دمای بدن می‌شود. اگر بدون دلیلی مشخص با تعریق بیش از حد مواجه هستید یا در دماهای پایین با تعریق مکرر مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

مقابله با تعریق زیر بغل

ضد تعریق‌ها
برای این که از تعریق بیش از حد پیشگیری کنید، استفاده از ضد تعریق‌ها آغاز خوبی است. توجه داشته باشید که دئودورانت ها تنها بوی عرق را پوشش داده و به واقع نمی‌توانند تعریق را متوقف کرده یا از آن پیشگیری کنند. املاح آلومینیومی در ضد تعریق‌ها با عرق واکنش داده و به طور موقت مجاری عرق را مسدود می‌کنند که می‌تواند از ترشح عرق پیشگیری کند. ضد تعریق‌های بدون نسخه در انواع مختلف در دسترس هستند. اگر گزینه‌های بدون نسخه در مقابله با تعریق بیش از حد ناموفق باشند، پزشک ممکن است گزینه‌های قوی‌تر را تجویز کند که برای بیشتر افرادی که با تعریق سنگین مواجه هستند، نتایج مثبت به همراه دارد.

بوتاکس
اگر ضد تعریق‌ها برای مقابله با تعریق بیش از حد کفایت نمی‌کنند، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. تزریق بوتاکس در زیر بغل می‌تواند مواد شیمیایی تحریک کننده تعریق را مسدود کرده و میزان تعریق را تا شش ماه کاهش دهد. برای موارد شدید هایپرهیدروز، شما می‌توانید حتی جراحی برداشتن غدد عرق را نیز مدنظر قرار دهید.
داروها
پزشک شما ممکن است مصرف دارو برای درمان تعریق بیش از حد را تجویز کند. آنتی کولینرژیک ها رایج‌ترین نمونه‌ها در این زمینه هستند که از رسیدن پیام‌رسان‌های شیمیایی محرک تعریق به غدد عرق پیشگیری می‌کنند. با این وجود، این داروها کل بدن و نه فقط زیر بغل‌ها را هدف قرار می‌دهند، از این رو، ممکن است با عوارض جانبی مانند خشکی دهان، یبوست، و تاری دید همراه باشند.

میرادرای
این روش که تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده در واقع غدد عرق در زیر بغل را با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی از بین می‌برد. البته، این به معنای آن نیست که پس از استفاده از این روش با گرم شدن بیش از حد بدن خود مواجه خواهید شد. ما در سراسر بدن خود دارای غدد عرق هستیم، از این رو، فقدان مقداری از آن‌ها در یک بخش خاص بر توانایی تنظیم دمای بدن تأثیرگذار نیست. البته به رغم کارآمدی، روش میرادرای گزینه‌ای پرهزینه محسوب می‌شود.

چگونه زیر بغل عرقی را پنهان کنیم؟

پنهان کردن بخش‌های خیس زیر بغل، تعریق بیش از حد را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند احساس خجالت و ناراحتی کمتر فرد تا زمان انتخاب بهترین گزینه درمان از سوی پزشک را به همراه داشته باشد.

پدهای زیر بغل می‌توانند از خیس شدن لباس پیشگیری کنند
از آنجایی که مشاهده لکه‌های خیس روی لباس‌هایی با رنگ تیره دشوارتر است، استفاده از رنگ‌های سیاه و آبی تیره نیز می‌تواند کمک کند. همچنین، استفاده از لباس‌های گشاد که احتمال کمتری دارد با پوست در تماس بوده و با عرق خیس شوند نیز می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.