تبیان، دستیار زندگی

7 نکته در مورد باکتری‌های خوب!

 آنچه باید قبل از مصرف پروبیوتیک‌ها بدانید

برخی از گونه‌های پروبیوتیک نمی‌توانند در شرایط اسیدی روده زنده بمانند، بنابراین بهتر است از قرص‌هایی استفاده کنید که دارای یک پوشش بیرونی است که آن‌ها را در روده دست نخورده نگه می‌دارد. اگر تنها نوع بدون پوشش این قرص‌ها را پیدا کردید، از غذاهایی استفاده کنید که از پروبیوتیک در برابر محیط تهاجمی روده محافظت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروبیوتیک ها
برخی غذاها دارای ویژگی هستند که آن‌ها را به یک ماده خوراکی بسیار ارزشمند تبدیل کرده و برخی آن را مانند یک غذای مقدس می‌دانند، مانند مواد پروبیوتیک که امروزه رواج پیدا کرده‌اند و بخش بزرگی از صنایع غذایی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. درج واژه «پروبیوتیک» بر روی برچسب مواد غذایی کافی است تا فروش آن را بهتر کند.

شاید ادعاهای اولیه فروشندگان این محصولات، مانند رفع اختلالات گوارشی، رفع اسهال و یبوست و ریفلاکس اسید معده، خیلی مورد علاقه مردم واقع نشد. اما در مرحله بعد، این محصولات هم در قالب مواد خوراکی و هم به عنوان مکمل‌ها ارتقا یافتند و تولیدکنندگان ادعا کردند که محصولاتشان، آلرژی و افسردگی را رفع می‌کند، قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و حتی قادر به مبارزه با برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر، دیابت و میگرن است. در نتیجه پروبیوتیک‌ها تنها به مواد طبیعی مانند ماست و مواد تخمیری مانند خمیر سویا محدود نشدند و همه‌چیز از آب‌های بسته‌بندی شده تا چیپس تورتیلا این باکتری‌های مفید را در برگرفتند.

باکتری‌های موجود در روده، چه آن‌هایی که دائماً در آنجا هستند و چه آن‌هایی که مهمان‌اند، هم نیازمند غذا هستند. پس لازم است از پریبیوتیک‌ها نیز استفاده کنید، آن‌ها کربوهیدرات‌های غیرقابل هضمی هستند که باکتری‌ها از آن تغذیه کرده و تکثیر می‌یابند و این می‌تواند به بازیابی میکروبیوتای از دست رفته به علت استرس هم کمک کند


این، احساسی را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد روده، بستر زمینه‌ای برای همه انواع بیماری‌ها است. در دهه گذشته، دانشمندان کشف کردند که سه پوند (حدود یک کیلوگرم) میکروب در داخل سیستم گوارشی، حدود 40 تریلیون باکتری، ویروس و قارچ که به طور کلی به آن‌ها میکروبیوتا می‌گویند، وجود دارد. به نظر می‌رسد این میکروب‌ها مانند یک ارگان در روده کار می‌کنند، مواد مغذی موجود در خوراکی‌های مصرفی را می‌خورند، به میکروب‌های مهاجم حمله می‌کنند و سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند. و از آنجا که تغییرات در میکروبیوتا به مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط است، افزودن باکتری‌های "خوب" به شکل پروبیوتیک‌ها بایستی سلامت شما را ارتقا دهد.

اما به توصیه کارشناسان، باید مصرف موادی مانند کمبوجا (نوعی نوشیدنی تخمیری) را کنار بگذارید. زیرا علم تا به حال کاملاً سودمند بودن این ماده را ثابت نکرده است. از صدها نژاد پروبیوتیک شناخته شده، مطالعات تنها تعداد محدودی از آن‌ها را برای درمان مشکلات خاص مفید می‌دانند و طبق مطالعات اخیر هیچ شاهدی وجود ندارد که نشان دهد که همه آن‌ها اثر زیادی بر میکروبیوتا و سلامت فرد دارند.

در اینجا هر آنچه که باید در مورد محصولات پروبیوتیک بدانید، آورده‌ایم:

1. آن‌ها مدت زیادی در روده باقی نمی‌مانند

وقتی شما یک محصول پروبیوتیک را مصرف می‌کنید، آن‌ها مانند باکتری‌هایی که همیشه در روده سکونت داشته‌اند، مکان دائمی نخواهند داشت و می‌تواند جای میکروارگانیسم‌هایی که ممکن است شما را بیمار کنند، بگیرند (به همین دلیل است که محصولات پروبیوتیک برای درمان اسهال‌های عفونی مفید هستند)، اما در نهایت از روده عبور می‌کنند و دفع می‌شوند. این موضوع به معنای آن است که اگر می‌خواهید از مزایای پروبیوتیک‌ها بهره‌مند شوید باید آن‌ها را به طور روزانه مصرف نمایید.

2. پروبیوتیک‌های اضافه شده به بدنتان لزوماً عملکرد زیادی ندارند

بسیاری از نژادهای پروبیوتیک اضافه شده به غذاها انتخابی هستند. زیرا بی‌خطر بوده و می‌توانند به آسانی و با قیمت کم ساخته شوند. آن‌ها ضرورتاً بهترین در درمان بیماری و حفظ سلامت نیستند.

3. انتخاب نژاد مناسب سخت است

تحقیقات اخیر چندین میکروارگانیسم مختلف جادویی را شناسایی کرده است که ممکن است بسته به مشکلتان به شما کمک کند، بنابراین مطمئن شوید که نوع مناسب را انتخاب می‌کنید:

* اگر فردی سالم هستید و می‌خواهید سلامتی‌تان را حفظ کنید، 50 تا 100 میلیارد CFU (واحد شمارش میکروب‌های زنده) شامل ترکیبی از لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم جذب بدنتان کنید. شروع مصرف با مقدار زیادی از این باکتری‌ها، یا باعث کمک به شما (با حمایت از سیستم ایمنی) می‌شود و یا باعث بروز واکنش کوچک اما شدید (مانند نفخ یا حالت تهوع) می‌شود. اگر متوجه این دو شدید، به همان 20 تا 50 میلیارد بسنده کرده تا زمانی که احساس بهتری به دست آورید.

* اگر دچار مشکلات شکمی هستید مانند نفخ و یبوست، به دنبال لاکتوباسیلوس‌اسیدوفیلوس یا لاکتوباسیلوس‌کازئی که به ترمیم فلور روده کمک می‌کنند، باشید. اگر نمی‌توانید جلوی دفع مدفوع را بگیرید، از محصولات دارای ساکارومایسس‌بولاردی استفاده کنید که می‌تواند اسهال مرتبط با آنتی‌بیوتیک را درمان کرده و از انواع شدید و عفونی آن جلوگیری کند.

* اگر دچار عفونت مخمری تکرار شده هستید عفونت همراه با خارش ناشی از رشد بیش از اندازه باکتری‌های بد است. به منظور رفع خارش ناحیه واژن و برگرداندن باکتری‌های مفید، از شیاف دارای 2 تا 5 میلیارد CFU لاکتوباسیلوس‌اسیدوفیلوس و یا اینکه از کپسول‌های دهانی استفاده کنید.

* اگر با اضطراب مبارزه می‌کنید مغز و روده، هر دو انتقال دهنده عصبی مانند سروتونین (ماده شیمیایی شادی‌آور) را تولید می‌کنند و آن را به جریان خون می‌فرستند. کارشناسان معتقدند، متعادل کردن میکروب‌های روده می‌تواند به درمان اضطراب کمک کند؛ زیرا ارتباط بین مغز و روده را بهبود می‌بخشند. دو نوع باکتری لاکتوباسیلوس‌پلاتاروم و بیفیدوباکتریوم‌بیوفودوم، که برای درمان اضطراب شناخته شده‌اند، را انتخاب کنید و برای سه تا پنج روز 10 میلیارد CFU را امتحان کنید.

4. گرما می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد

حتی اگر بر روی برچسب محصولی نوشته شده باشد که حاوی میلیاردها باکتری است، ممکن است زمانی که شما قرص پروبیوتیک را مصرف می‌کند همه آن باکتری‌ها وارد بدنتان نشود زیرا احتمال دارد آن‌ها در اثر گرمای زیاد از بین رفته باشند (اگر بر روی برچسب حک شده که در یخچال نگه‌داری شود). اگر این محصولات پروبیوتیک در طی حمل و نقل و یا زمانی که در قفسه فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها قرار دارند، برای مدت طولانی گرما ببینند، قبل از رسیدن به دست شما، باکتری‌ها کشته می‌شوند. اگر به منظور خرید از خانه بیرون می‌روید، خریدن مکمل پروبیوتیک را آخرین کارتان قرار دهید، زیرا ماندن در ماشین در هوای گرم و داغ، به آن آسیب خواهد زد. در هنگام خرید نیز، به تاریخ انقضای آن‌ها دقت کنید و تازه‌ترین محصول (با دورترین تاریخ انقضا) را انتخاب کنید.

5. اگر پروبیوتیک مصرف می‌کنید، نیاز به خوردن پریبیوتیک هم دارید

باکتری‌های موجود در روده، چه آن‌هایی که دائماً در آنجا هستند و چه آن‌هایی که مهمان‌اند، هم نیازمند غذا هستند. پس لازم است از پریبیوتیک‌ها نیز استفاده کنید، آن‌ها کربوهیدرات‌های غیرقابل هضمی هستند که باکتری‌ها از آن تغذیه کرده و تکثیر می‌یابند و این می‌تواند به بازیابی میکروبیوتای از دست رفته به علت استرس هم کمک کند. مطالعه‌ای بر روی موش‌ها نشان داد، آن‌هایی که پریبیوتیک مصرف می‌کنند، بعد از یک تجربه پراسترس، خواب بهتری دارند. توصیه می‌شود از پریبیوتیک‌ها روزانه به شکل غذا استفاده شود نه به صورت قرص، زیرا دریافت مقدار مناسب و لازم از قرص دشوار است. پریبیوتیک‌ها در سیر، مارچوبه، موز، پیاز و بلغور جو دوسر یافت می‌شوند.

6. ممکن است یک محصول پروبیوتیک بر روی دو فرد اثر یکسانی نداشته باشد

برای مثال در مورد اسهال مرتبط با آنتی‌بیوتیک، ممکن است هفت نفر از یک محصول پروبیوتیک مشابه استفاده کنند در حالی که تنها یک نفر تغییر واضحی را نشان دهد. این تفاوت به دلیل آن است که آرایش میکروبی هر فرد به عنوان اثر انگشت منحصر به خود او است که تحت تأثیر سن، ژنتیک و جنسیت می‌باشد. به عنوان مثال، تحقیقات حیوانی نشان داد که میکروب‌هایی که در روده مردان و زنان، با رژیم غذایی مشابه، زندگی می‌کنند، متفاوت هستند. اکنون دانشمندان، به جای یافتن راه درمان کلی، در حال بررسی راه‌هایی برای کنترل میکروب‌های خود شخص برای درمان بیماری او هستند.

7. از مکملی استفاده کنید که دارای پوشش باشد

برخی از گونه‌های پروبیوتیک نمی‌توانند در شرایط اسیدی روده زنده بمانند، بنابراین بهتر است از قرص‌هایی استفاده کنید که دارای یک پوشش بیرونی است که آن‌ها را در روده دست نخورده نگه می‌دارد. اگر تنها نوع بدون پوشش این قرص‌ها را پیدا کردید، از غذاهایی استفاده کنید که از پروبیوتیک در برابر محیط تهاجمی روده محافظت کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.