تبیان، دستیار زندگی

فواید حضور والدین و اعضای خانواده در هنگام صرف غذا

رژیم غذایی خانوادگی بهترین انتخاب برای کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به طور مرتب با خانواده‌هایشان غذا می‌خورند، سالم‌تر مانده و انتخاب‌های سالم‌تری در شیوه و سبک زندگی خود خواهند داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذا خوردن در کنار خانواده
هنگامی که درباره‌ی سلامتی صحبت می‌شود، منظور تنها سلامت جسمانی افراد نیست، بلکه به جنبه‌های دیگر سلامتی همچون سلامت اجتماعی، احساسی و روانی نیز اشاره می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم، هنگامی که تمامی این جنبه‌ها برآورده شوند می‌توان گفت که یک فرد به راستی از سلامتی کامل برخوردار است. این مقوله برای کودکان نیز صدق می‌کند؛ زیرا این امر برای توسعه‌ی همه‌ی جنبه‌های سلامت کودکان که باید در اجتماع با آن روبرو شوند لازم است، خصوصاً زمانی که بیشتر اوقات خود را با خانواده‌هایشان سپری می‌کنند.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که با خانواده‌هایشان غذا می‌خورند، عموماً از کودکانی که تنها و به دور از جمع خانوادگی غذا می‌خورند، از سلامت کلی بهتری برخوردار بوده و حضور والدین و سایر اعضای خانواده همانند برادر و خواهر در هنگام صرف غذا، کودکان را با تعاملات اجتماعی مناسب و سایر موضوعات به منظور توسعه و پیشرفت در ابعاد گوناگون آماده خواهد نمود.
به عقیده‌ی محققان در این بررسی، تعاملی که در هنگام صرف غذا میان کودکان و سایر افراد خانواده رخ می‌دهد، آینده‌ی خوبی را برای فرزندان فراهم خواهد آورد، به ویژه در ارتباطات و مدیریت مسائل عاطفی. باید توجه داشت هنگامی که تمامی اعضای خانواده برای وعده‌های غذایی دور هم جمع می‌شوند، این وعده‌ها به صورت کامل‌تری آماده خواهند شد، از جمله فراهم آوردن میوه‌ها و سبزیجات مغذی و همچنین دقت در دریافت میزان مناسبی دز روزانه از ویتامین‌ها و مواد معدنی. علاوه بر خواص فیزیکی این وعده‌های غذایی، این امر موجب یادگیری کودک در عادت کردن و در نظر داشتن یک رژیم و یا وعده‌ی غذایی سالم خواهد بود. توجه داشته باشید که بهترین نوع آموزش از مدرسه نمی‌آید، بلکه از والدینی می‌آید که به فرزندانشان عشق می‌ورزند و آرزوی سالم بودنشان را دارند.

کودکانی که با خانواده‌هایشان غذا می‌خورند، عموماً از کودکانی که تنها و به دور از جمع خانوادگی غذا می‌خورند، از سلامت کلی بهتری برخوردار بوده و حضور والدین و سایر اعضای خانواده همانند برادر و خواهر در هنگام صرف غذا، کودکان را با تعاملات اجتماعی مناسب و سایر موضوعات به منظور توسعه و پیشرفت در ابعاد گوناگون آماده خواهد نمود


شرکت‌کنندگان این مطالعه شامل کودکانی می‌شد که محققان از سن 5 ماهگی آن‌ها را مورد توجه و مطالعه قرار داده‌اند. هنگامی که این کودکان به سن 6 سالگی رسیدند، والدینشان شروع به ارائه گزارش‌های خود درباره‌ی میزان وعده‌های غذایی کامل آن‌ها نمودند، کامل به این معنا که والدین و اعضای خانواده در هنگام صرف هر وعده‌ی غذایی با یکدیگر حضور داشتند. پس از آن در سن 10 سالگی نیز معلم‌ها و این کودکان اطلاعاتی در خصوص عادات متعدد زندگی همانند سلامت روانی، اجتماعی و عاطفی‌شان ارائه نمودند.
بر اساس گزارشات و مشاهدات انجام شده در این مطالعه، سطح بالاتری از آمادگی جسمانی در کودکان 10 ساله که داده‌های والدین آن‌ها با کیفیت مناسبی در 6 سالگی وجود داشت دیده می‌شد. مصرف نوشیدنی‌های غیرمفید هم در کودکانی که غذایشان را با خانواده‌هایشان می‌خوردند در سطح پایین‌تری قرار داشته و روند بهتری را نشان می‌داد. کودکانی که با خانواده‌هایشان معاشرت بیشتری داشتند دارای مهارت‌های اجتماعی بالاتر و بهتری بوده و میزان گزارش کمتری از خشونت‌های فیزیکی، گرایش‌های مخالف یا بزهکاری در سن 10 سالگی نسبت به دیگران داشتند.
امروزه برای بسیاری از والدین، داشتن زمانی برای صرف غذا به همراه فرزندانشان بسیار دشوار است. بسیاری از پدر و مادرها بیش از یک شغل داشته و نمی‌توانند زمان کافی را به گذراندن با اعضای خانواده‌ی خود اختصاص دهند. اما با تمامی این مشکلات می‌توان این امر را به نحوی مدیریت نمود. تلاش بیشتر برای صرف غذا با خانواده و فرزندان نه تنها امری ضروری به شمار می‌آید، بلکه موجب کمک به پیشرفت و سلامت کلی در کودکان خواهد شد. سعی کنید حداقل یک وعده‌ی غذایی سالم را به صورت روزانه با کودکانتان میل کنید و پس از آن خواهید دید که چگونه آن‌ها شروع به یافتن راه‌هایی برای گسترش این کار به سایر وعده‌های غذایی خواهند بود. همچنین این زمان، موقعیت مناسبی برای صحبت درباره‌ی مسائل شخصی کودکانتان، به خصوص مسائل مربوط به مدرسه و دستاوردهای آن‌ها خواهد بود.

علاوه بر این در طول این وعده‌ی غذایی کامل، شما و فرزندانتان از غذاهایی که فواید و سود بیشتری برایتان خواهد داشت، استفاده خواهید نمود. همان‌طور که در بحث مطالعات انجام گرفته نیز بیان شد، این کار به توسعه روانی و روان‌شناختی کودک نیز کمک خواهد نمود. همچنین شما می‌توانید از این کار به منظور پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری‌های سنین جوانی، هنگامی که هنوز جوان‌تر هستند استفاده نمایید. وعده‌های غذایی سالم هزینه‌ی بالایی ندارند و خانواده‌ها می‌توانند بدون نگرانی زیاد از مسائل مالی برای خانواده‌ی خود فراهم نمایند.

همچنین می‌توانید به کودکانتان بیاموزید تا در امر تهیه‌ی غذا به شما کمک کنند و این کار درس خوبی برای یادگیری صبر و شکیبایی و احترام به غذا و آشپزی برای آن‌ها خواهد بود. حتماً سعی کنید این زمان ویژه را به فرزندانتان اختصاص دهید و به این ترتیب علاوه بر افزایش آگاهی و اطلاعات خود از آن‌ها، بیشتر مراقب سلامت جسمی و روحی‌شان خواهید بود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.