تبیان، دستیار زندگی

پاک‌کننده‌ها به اندازه‌ی کشیدن 20 نخ سیگار در روز برای ریه‌ها مضرند!

شوینده‌های خانگی مناسب خانم‌های باردار

بر طبق یک مطالعه که اخیرا منتشر شده است، مشخص شد زنانی که به طور مرتب در خانه از محصولات پاک‌کننده‌ی شیمیایی استفاده می‌کردند، وضعیت ریه‌هایشان مشابه کسانی بود که طی 10 تا 20 سال هر روز 20 نخ سیگار می‌کشیدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شوینده ها
هر چه به پایان اسفند نزدیک می‌شویم، بحث خانه تکانی و استفاده از شوینده‌ها داغ‌تر می‌شود. علاوه بر توصیه‌های همیشگی مبنی بر عدم ترکیب شوینده‌های مختلف و رعایت نکات ایمنی برای کاهش عوارض این مواد باید بدانید که محصولات شوینده‌ی موجود در بازار پُر از مواد شیمیایی هستند که خیلی از آن‌ها برای خانم‌های باردار ضرر دارند.
فرمولاسیون محصولات شوینده و پاک کننده اغلب تحت نظارت تولید نمی‌شوند و برای همین گاهی روی برچسب محصول ذکر نمی‌شود که محصول مورد نظر چه عناصر و ترکیباتی دارد.
ضمناً خوب است بدانید استفاده‌ی مداوم از اسپری‌های پاک کننده، تأثیر مستقیم بر سلامت ریه‌ها دارند که به گفته‌ی محققان این تأثیر معادل همان اثری است که کشیدن یک پاکت سیگار در روز روی ریه‌ها می‌گذارد.
در پژوهش‌های انجام شده بر روی 6000 نفر در یک دوره‌ی زمانی 20 ساله، که در مجله‌ی Respiratory and Critical Care Medicine به چاپ رسید، مشخص شد زنانی که به طور مرتب در خانه از محصولات پاک‌کننده‌ی شیمیایی استفاده می‌کردند، وضعیت ریه‌هایشان مشابه کسانی بود که طی 10 تا 20 سال هر روز 20 عدد سیگار می‌کشیدند.
علاوه بر این، در برخی تحقیقات ذکر شده است که استفاده از شوینده‌ها در خانم‌های باردار موجب بروز آسم و خس‌خس سینه در کودکانشان خواهد شد.
تهیه‌ی انواع و اقسام شوینده‌ها تنها راه تمیز کردن و ضد عفونی کردن خانه‌ی شما نیست. برخی جاها و وسایل را می‌توان تنها با دستمال میکروفایبر و آب تمیز کرد و نیازی به پاک کننده‌ی دیگری نیست. با این حال اگر برای تمیز کردن، به شوینده‌ها نیاز داشتید، می‌توانید پاک‌کننده‌های ارزان‌قیمت و مؤثر را خودتان در خانه بسازید تا هم برای شما و جنین‌تان ضرری نداشته باشند و هم به طور کلی به سلامت خانواده آسیبی نزنند.

پاک کننده‌ی چندمنظوره بسازید

هر چند بوره یا بوراکس و جوش شیرین، جزو مواد معدنی طبیعی محسوب می‌شوند؛ اما موادی سوزآورند. بوراکس در صورت بلعیده شدن موجب مسمومیت می‌شود، بنابراین باید آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. اگر ترجیح می‌دهید از آن استفاده نکنید، پس از آن صرف‌نظر کنید اما اگر مایل باشید ما دستور تهیه‌ی یک شوینده‌ی مؤثر را به شما می‌گوییم.
نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین، دو قاشق چای‌خوری بوره یا همان بوراکس، نصف قاشق چای‌خوری صابون مایع گیاهی و دو فنجان آب داغ را در یک بطری اسپری با هم مخلوط کنید و خوب تکان دهید.

با آب‌لیمو و روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده بسازید

روغن درخت چای یک عامل ضدباکتری طبیعی است که ضمناً قارچ کُش و میکروب کُش نیز می‌باشد، بنابراین می‌توانید میکروب‌ها و قارچ‌ها را بدون مواد شیمیایی مضر و قوی نیز از بین ببرید.
یک‌دوم فنجان آب گرم، یک‌دوم فنجان سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه را در یک بطری اسپری بریزید و 15 قطره روغن درخت چای نیز به آن اضافه کنید، بطری را خوب تکان دهید تا همه‌ی مواد با هم ترکیب شوند.

در برخی تحقیقات ذکر شده است که استفاده از شوینده‌ها در خانم‌های باردار موجب بروز آسم و خس‌خس سینه در کودکانشان خواهد شد


سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن فر

یک‌چهارم فنجان صابون مایع گیاهی را در کاسه‌ی متوسطی بریزید، سه‌چهارم فنجان جوش شیرین، یک‌هشتم فنجان سرکه سفید و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. مواد را با قاشق هم بزنید تا خمیر مانند شود. این خمیر را با کمک یک اسفنج یا قلم مو به جداره‌های داخل فر بزنید، اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس با یک برس بسابید و بعد با آب و تکه‌ای پارچه تمیزش کنید.

یک تمیزکننده‌ی خانگی برای وان حمام

یک و نیم فنجان جوش شیرین، یک‌دوم فنجان صابون مایع و یک‌دوم فنجان آب را با هم مخلوط کنید و سپس دو قاشق چای‌خوری سرکه سفید به آن اضافه کنید. این ترکیب را باید فوراً به کار ببرید، بسابید و با پارچه خشک کنید.

تمیزکننده‌ی کاسه توالت بسازید

جوش شیرین را به تمام قسمت‌های داخلی کاسه توالت بپاشید. یک فنجان سرکه سفید را روی جوش شیرین‌های پخش شده در کاسه توالت بریزید، سپس با برس توالت همه جا را بسابید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب فراوان آبکشی کنید.

آب‌لیمو و روغن زیتون برای پولیش مبلمان

یک فنجان روغن زیتون را در یک بطری اسپری تمیز بریزید، یک‌دوم فنجان آب‌لیمو به آن اضافه کنید و خوب تکان دهید. سپس روی مبلمان چوبی یا کابینت‌ها، لایه‌ی نازکی از این اسپری بپاشید و با پارچه‌ای نرم به آرامی خشک کنید.

خودتان شیشه شور بسازید

به نسبت مساوی آب و سرکه سفید را در یک بطری اسپری با هم مخلوط کنید و با آن جرم‌های چسبناک روی شیشه‌ها را تمیز کنید. می‌توانید برای پاک‌کنندگی بیشتر، نصف قاشق چای‌خوری صابون مایع نیز به این ترکیب اضافه کنید.

برطرف کننده‌ی کپک و قارچ بسازید

یک بطری اسپری را با آب‌لیمو پُر کنید و روی قارچ یا کپک بپاشید، سپس روی آن نمک بریزید و با یک اسفنج آن را بسابید تا خمیر درست شود. اجازه دهید این خمیر 20 تا 30 دقیقه بماند و بعد با دستمالی خیس آن را تمیز کنید.
همچنین می‌توانید نصف فنجان سرکه سفید را با ده قطره روغن درخت چای در یک بطری اسپری ترکیب کرده و روی سطح مورد نظر بپاشید، 30 دقیقه صبر کنید و سپس با دستمالی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید.

تمیزکننده‌ی پارکت و سرامیک بسازید

سطلی را با چهار لیتر آب گرم پُر کنید، یک‌چهارم فنجان سرکه سفید و چند قطره صابون مایع طبیعی به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. از این مخلوط می‌توانید به عنوان زمین‌شوی استفاده کنید. این محلول برای بیشتر سطوح کف خانه شامل چوب و لمینت مناسب است. اگر کف خانه‌ی شما سرامیک یا سنگ ظریفی مانند مرمر است، سرکه به کار نبرید و در عوض از چند قطره صابون با pH خنثی استفاده کنید.

در نهایت این که اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از شوینده‌ها بودید، یا در مکانی حضور داشتید که در آن از شوینده‌ها استفاده کرده بودند، حتماً از ماسک‌ برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید تا بخارات آن وارد ریه‌هایتان نشوند و دستکش بپوشید و از لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید تا از جذب پوستی آن‌ها نیز جلوگیری کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.