تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از تپش قلب

 راهکارهایی طبیعی برای تثبیت ضربان قلب

پزشکان می‌گویند ضربان قلب خیلی کم یا خیلی زیاد برای سلامتی خوب نیست و شما باید راه‌های حفظ ضربان قلب نرمال را که 60 تا 100 تپش در حالت استراحت در هر دقیقه است بدانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ضربان قلب

نرخ ضربان قلب دقیقاً چیست؟

سرعت ضربان قلب که توسط تعداد دفعات تپش قلب در هر دقیقه سنجیده می‌شود نرخ ضربان قلب نامیده می‌شود. فاکتورهای گوناگونی وجود دارند که ضربان قلب را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند.
معمول‌ترین فاکتورهایی که ضربان قلب را بالا می‌برند، شامل: تب، استرس، ترس، فعالیت، سن، کم‌خونی، مصرف محرک‌ها، پرکاری تیروئید و بیماری قلبی می‌شوند.
عواملی که از ضربان قلب کم می‌کنند نیز شامل: تنفس، تحریک عصب واگوس با جریان‌های الکتریکی، بیماری و برخی از داروها می‌شوند.

پزشکان می‌گویند ضربان قلب خیلی کم یا خیلی زیاد برای سلامتی خوب نیست و شما باید راه‌های حفظ ضربان قلب نرمال را که 60 تا 100 تپش در حالت استراحت در هر دقیقه است بدانید:

ورزش
چرا افرادی که هر روز ورزش می‌کنند قلبشان سالم‌تر است؟ زیرا ورزش منظم، ضربان قلب را پایین نگه می‌دارد. به همین علت ورزشکاران معمولاً ضربان قلب کمتری نسبت به آن‌هایی که اهل ورزش نیستند دارند. اگر می‌خواهید ضربان قلبتان را پایین بیاورید، شنا، پیاده‌روی تند، دویدن و پیاده‌روی معمولی گزینه‌های خوبی هستند.

کلسیم
افزایش ضربان قلب می‌تواند نتیجه‌ی مصرف کلسیم زیاد نیز باشد، بنابراین اگر این مشکل شماست، مصرف کلسیم‌تان را کاهش بدهید. در عوض بهتر است منیزیم و منگنز بیشتری مصرف کنید. مغزها و سبزیجات برگ‌دار، منیزیم و منگنز دارند.

ترک سیگار
سیگار کشیدن و مصرف الکل می‌تواند مواد سمی و مضر گوناگونی وارد بدن کند، استقامتتان را پایین بیاورد و قلب را وادار کند تا سخت‌تر کار کند. فشار وارد شده بر قلب باعث افزایش ضربان آن می‌شود.
کافئین
کافئین بی‌نهایت محرک است و ضربان قلب را بالا می‌برد پس اگر قصد کاهش و تثبیت نرخ ضربان قلبتان را دارید، از مصرف کافئین پرهیز کنید.

چاقی
کار دیگری که باید برای کاهش سرعت ضربان قلبتان انجام دهید، از بین بردن لایه‌های اضافی چربی است. مشاهدات نشان داده‌اند ضربان قلب یک فرد چاق هنگام بالا رفتن از پله‌ها، در مقایسه با افرادی که چاق نیستند سرعت قابل توجهی می‌گیرد. رژیم غذایی کم چرب در پیش بگیرید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید و ضربان قلبتان نرمال بماند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.