تبیان، دستیار زندگی

نکاتی در مورد واکسن جدید بیماری شینگل

چرا واکسن زونا تا این حد دردناک است

یکی از نکات مهم درباره این واکسن این است که باید قبل از دریافت، از عوارض جانبی آن مطلع شوید و خود را برای رویارویی با آن‌ها آماده کنید. توصیه‌ی پزشکان به افرادی که قصد دریافت آن را دارند این است که از دو روز قبل از تزریق، هیچ فعالیت سنگینی انجام ندهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واکسن شینگل
بیماری شینگل یا زونا، یک بیماری ویروسی است که توسط همان ویروس بیماری شینگل آبله‌مرغان یعنی ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. زمانی که یک فرد به آبله‌مرغان دچار می‌گردد، پس از بهبودی نیز این ویروس به طور مخفی در سلول‌های عصبی باقی می‌ماند و ممکن است بعدها به علت یک سری عوامل تحریک‌کننده، بروز پیدا کرده و یک بیماری موضعی شامل تاول‌های کوچک دردناک ایجاد ‌نماید.

به نظر می‌رسد مردم دنیا این روزها با واکسن جدید بیماری شینگل یک رابطه توأم با عشق و نفرت برقرار کرده‌اند! عشق، به این دلیل که این واکسن جدید بیشتر از نوع قدیمی از فرد در برابر بثورات دردناک حفاظت می‌کند. نفرت، چون بسیاری از دریافت‌کنندگان این واکسن، از دردناک بودن تزریق آن و عوارض جانبی ناخوشایندی که به دنبال دارد شاکی هستند. برای مثال یکی از مردانی که این واکسن را دریافت کرده می‌گوید: "احساس می‌کردم یک بوکسور حرفه‌ای با قدرت هرچه تمام بارها به بازویم ضربه زده،" و یا فرد دیگری نوشته بود: "من امروز واکسن شینگل را تزریق کردم، و در قسمت بازوی چپ احساس درد زیادی دارم."
"واکسن جدید بیماری شینگل تا حدود 97 درصد تأثیرگذار خواهد بود که این خیلی ترسناک است. فکر می‌کنم از عوارض جانبی این واکسن که باعث بزرگ شدن بازو، درد گردن و علائمی مانند آنفلوانزا شده، خواهم مرد. البته حالا احساس بهتری دارم." این نوشته، تجربه فرد دیگری بود که در شبکه اجتماعی منتشر شد.

علاوه بر درد بازو، این واکسن نیز با علائم عمومی شبیه علائم آنفولانزا مانند درد عضلانی، خستگی، سردرد، لرز، تهوع و تب همراه است


واکسن جدید بیماری شینگل، Shingrix، چیست؟

این واکسن جدید، بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی کوتاه مدتی را نسبت به نوع قدیمی آن یا سایر واکسن‌ها برای بزرگسالان ایجاد کند.
یکی از نکات مهم درباره این واکسن این است که باید قبل از دریافت، از عوارض جانبی آن مطلع شوید و خود را برای رویارویی با آن‌ها آماده کنید. توصیه‌ی پزشکان به افرادی که قصد دریافت آن را دارند این است که از دو روز قبل از تزریق، هیچ فعالیت سنگینی انجام ندهند.

عوارض جانبی واکسن شینگل چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق مردم، 80 درصد، درد در محل تزریق را در روز یا دو روز پس از واکسیناسیون و بسیاری نیز قرمزی یا تورم را تجربه می‌کنند. در درصد کوچکی از افراد، تورم یا قرمزی می‌تواند به بیش از 4.5 اینچ (حدود 11 سانتی‌متر) گسترش یابد.
علاوه بر درد بازو، این واکسن نیز با علائم عمومی شبیه علائم آنفولانزا مانند درد عضلانی، خستگی، سردرد، لرز، تهوع و تب همراه است.
برای یک نفر از هر شش نفر، احتمال تجربه ترکیبی از آن عوارض جانبی، که به اندازه کافی شدید است و موجب اختلال در فعالیت روزانه‌شان می‌شود، وجود دارد. استفاده از داروهای ضد درد برای تسکین، یک اقدام منطقی برای کمک به این شرایط است.
علائم معمولاً در عرض دو تا سه روز به طور خودکار برطرف می‌شوند؛ اما بدن بعضی از افراد واکنش طولانی‌تری دارد. توصیه می‌شود اگر علائم بیش از 7 روز ادامه پیدا کرد، با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.
پزشکان معتقدند که عوارض جانبی ناشی از واکسن شینگل، به علت وجود یک جز کوچک در آن به نام adjuvant است. نقش این جزء این است که به سیستم ایمنی این هشدار را می‌دهد که نیاز به واکنش و پاسخ به واکسن دارد. بنابراین علائمی که پس از تزریق واکسن بروز می‌یابند، ناشی از افزایش پاسخ ایمنی است.

چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند؟

افراد سالمی که 50 سال و یا بیشتر سن دارند دو دوز از واکسن جدید را دریافت می‌کنند که بیش از 90 درصد در پیشگیری از لانه گزینی مؤثر است.
شما باید دوز دوم را دو تا شش ماه پس از اولین تزریق دریافت کنید و این ممکن است دور دیگری از عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. چگونگی واکنش به اولین تزریق، لزوماً نوع واکنش به دوز بعدی را پیش‌بینی نمی‌کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.