تبیان، دستیار زندگی

آخر هفته را این‌گونه بگذارنید

بهترین‌های تاریخ سینما جعبه موسیقی و ردپای عاشقی

این روزها خیلی زود سپری می‌شوند و آخر هفته‌های سال 97، کم کم به پایان می‌رسد و باید به فکر آخر هفته‌های بهاری بود. با این حال باید دَم را غنیمت شمرد و فعلا تعطیلات پایان هفته زمستان را به فراغت و خوشی گذراند. پیشنهادات این هفته در سینما و تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و موسیقی بسته‌بندی شده و تقدیم شما می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوقات فراغت
مثل همیشه شبکه های تلویزیون با فیلم های ایرانی و خارجی، قرار است اوقات فراغت شما را در آخرهفته پُر کند.
ساعت 16 روز جمعه، تله فیلم «پاییز» با بازی پژمان بازغی و مهران رجبی از شبکه یک پخش می شود.

«پاییز» به کارگردانی مهدی بوستان پرور و به نویسندگی فریدون حسن پور روایتگر داستان زندگی جنگلبانی است که اعتقاداتش از جنگل او را دچار چالش هایی می کند که در نهایت باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در طول داستان می شود.

اگر بچه های سحرخیزی دارید که مخصوصا در تعطیلات آخر هفته زودتر از بقیه خانواده از خواب بیدار می شوند، شبکه کودک، قسمت های یک و دو فیلم سینمایی «نهنگ آزاد» را  برای ساعت ابتدایی روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی هشت صبح، در نظر گرفته است.

کارکنان یک قایق ماهی گیری، نهنگی را صید می‌کنند و به شهر می‌آورند تا در یک پارک تفریحی، وسیلهٔ بازی و تماشای مردم باشد. پسر بچهٔ یتیمی به نام «جسی» (ریچتر) با این نهنگ که نامش را «ویلی» گذاشته‌اند دوست می‌شود و در هر قسمت با ماجراهای جدید و مهیجی روبرو می شود.

دوستداران فیلم های خارجی شبکه نمایش را از دست نمی دهند. در جدول پخش فیلم های سینمایی این شبکه، دو فیلم تماشایی برای آخر هفته قراردارد.

اولی «رهایی از شائوشنگ» ساخته تحسین برانگیز جیم دارابونت که به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما شناخته می شود.

داستان فیلم درباره بانکدار جوانی به نام اندی و با بازی «تیم رابنیز» است که با وجود اصرار بر بی گناهی، به جرم قتل همسرش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می شود.

اندی دو دهه‌ بعدی زندگی خود را در این زندان می گذراند و از آزار و اذیت های بیشمار سال های اول به نقشی مرکزی در عملیات پولشویی اموال رییس زندان و سایر زندانبانان می رسد. در این بین ارتباط او با رِد، قاچاقچی و رییس یکی از باندهای زندان با بازی مورگان فریمن به رفاقتی عمیق تبدیل می شود.

هرچند این فیلم بارها از تلویزیون پخش شده اما باز هم ارزش دیدن داردو این فیلم ساعت 23 پنجشنبه شب از شبکه نمایش پخش می شود.

اما ظهر جمعه راس ساعت 13 می توانید «در کمال خونسردی » را ببینید. فیلمی ساخته شده در دهه هفتاد که یک دوجین از نامداران امروز سینما در آن مشارکت داشته اند. قصه ای که «محسن عندلیب» که یک وکیل دعاوی است و همسرش را در یک حادثه اتومبیل از دست داده که با پرونده پیچیده و پر از راز و رمز یکی از دوستان قدیمی‌اش با نام «شهباز» روبرو می‌شود.

در کمال خونسردی را سیامک شایقی ساخته و به همراه اصغر عبدالهی و فریدون جیرانی فیلمنامه اش نوشته شده است.

ابوالفضل پورعرب ستاره دهه هفتاد سینما به همراه آتیلا پسیانی و اتنه فقیه نصیری در این فیلم بازی کرده اند. فیلمی خاطره برانگیز با چهره های جوان سینما در آن سال ها.

در زمستان، موسیقی پاییز را گوش کنید

اگر اهل موسیقی باشید حتما با کیهان کلهر آشنا هستید. آهنگساز و نوازنده مشهور ایرانی که با  ساز معروفش یعنی کمانچه قطعات خاطره انگیزی را برای اهالی موسیقی ساخته است.

آهنگساز آلبوم «بی تو بسر نمی شود»حالا جدیدترین اثر موسیقایی خود را در قالب یک آلبوم با نام «هنوز پاییز است» را روانه بازار موسیقی کرده است.

در این آلبوم که کاری مشترک از کیهان کلهر و رامبرانت تریو هلندیاست و از دو قسمت اصلی تشکیل شده؛ بخش اول کمانچه و در بخش دوم کلهر از ساز ابداعی شاه‌کمان استفاده می‌کند و فضای ملودی‌ها بیشتر در مایه شوشتری و اصفهان گردش دارد. قطعات این آلبوم  بسیار دلنشین است  و قطعا می تواند هر شنونده ای را مجذوب خود کند.

موسیقی آخر هفته را هرچند که هنوز در زمستان هستیم با «هنوز پاییز است» بگذرانید. شاید آنچه گوش می دهید جزو پرفروش ترین آلبوم های سال 97 هم باشد.

گرگ بازی را در خانه تماشا کنید

سوء تفاهم نشود! قرار نیست در خانه گرگ بازی کنید، بلکه کافی است سی دی فیلمش را در دستگاه بگذارید و آن را تماشا کنید.

«گرگ بازی» جدید ترین فیلمی است که وارد شبکه نمایش خانگی شده است. این فیلم صد دقیقه ای، اولین فیلم کارگردان جوان سینما، عباس نظام دوست  و درباره چند دوست قدیمی است که شبی در خانه ی قدیمی و به ارث رسیده ی یکی از آنان جمع می شوند و حضور مهمانانی تازه به این جمع، انگیزه ای برای این بازی می شود.

در خلال بازی، با شخصیت ها و داستان هایی معماگونه روبرو می شویم که دیدن آنها برای تماشاچی جذاب است.

گرگ بازی در میانه پاییز اکران شد و البته فروش نسیتا ناامید کننده ای داشت با این حال با توجه به قصه و درام معمایی و حضور بازیگرانی چون علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، تماشایش در آخرهفته سرگرم کننده است.

ردپای عاشقانه ها را در تئاتر ببینید

این هفته دو پیشنهاد تئاتر و نمایش صحنه داریم . یکی اپرای عروسکی «عشق» و دیگری «سرود صد هزار افلیای عاشق».

اپرای عروسکی «عشق» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور، استاد نمایش عروسکی ایران که از ساعت 19:30 در سالن فردوسی اجرا می شود.

اپرای عروسکی «عشق»  براساس داستان شیخ صنعان عطار نیشابوری نوشته شده که برای نخستین بار و به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

داستان «شیخ صنعان» یکی از ماندگارترین و زیباترین داستان های عرفانی در فرهنگ و تصوف ایرانی است.

اما دومین یشنهاد نمایشی است که دکتر قطب الدین موسوی چهره مشهور تئاتر ایران آن را نوشته و در سال های گذشته نیز آن را کارگردانی کرده است.

جدیدترین اجرای «سرود صد هزار افلیای عاشق» این بار  به کارگردانی رضا موسوی از ساعت 19:30 در خانه موزه انتظامی روی صحنه می رود.

داستان نمایش درباره اتفاق هایی است که برای صد هزاران زن و دختر جوان در واقعه‌ای به نام انفال می‌افتد که در طی آن ۴۲۰۰ روستا و شهر کردستان عراق توسط حزب بعث در سال ۱۹۸۹-۱۹۸۸ به طور کامل نابود و از این زنان و دختران به عنوان برده‌ی جنسی و هدیه به کشور های دوست استفاده می‌شد.