انتشار منظومه فکری امام (ره) در قالب کتاب
کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» اثر عبدالحسین خسروپناه منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1397/12/08 ساعت 14:11
این کتاب اثر عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران است و در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، رتبه برگزیده را کسب کرده است.
«منظومه فکری امام خمینی (ره)» چهل و دومین کتاب گروه کلام و دینپژوهی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه، در صدد است تا با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیهها و سخنرانیهای بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، هندسه و منظومه معرفتی ایشان را به نگارش درآورد.
منظومه فکری مجموعهای نظاممند، متشکل از اجزا و عناصر مرتبط و هدفمند، با محوریت هسته مرکزی، در عرصه نظام بینشی، منشی و کنشی است.
نظام بینشی میتواند دارای زیر نظامهای متعددی از جمله نظامهای معرفتشناختی، خداشناختی، انسانشناختی، ولایتشناختی، اسلامشناختی، جهانشناختی، جامعهشناختی و… باشد.
نظام منشی و رفتاری بیانگر بایدها و نبایدهای ارزشی، اعم از اخلاقی، تربیتی، معنوی و … است.
نظام کنشی و اجتماعی نیز دربردارندهی هست و نیستها و باید و نبایدهای اجتماعی است. مجموعه نظامهای اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، قضایی، دفاعی- امنیتی و غیره از اجزای نظام کنشی و اجتماعی محسوب میشوند.
منظومه فکری امام خمینی (ره) بیانگر گفتمان و جریان فکریفرهنگی ویژهای است که هم ادامهدهنده گفتمان فکری علمایی چون: شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، صاحب جواهر و سیدعبد الحسین لاری است و هم با رویکرد اجتهادی، به مسائل معاصر میپردازد و از جریانها و گفتمانهای معاصر متمایز است؛ همچون: جریان سنتی بیتوجه به دغدغههای انسان معاصر، روشنفکری غربزده و شرقزده، روشنفکری دینی التقاطی، تجددستیزی و سنتگرایی و جریان اخباری نوین و ضد عقلانی.
کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» در چهار بخش اصلی به شرح زیر سامان یافته است.
بخش اول: نظامهای بینشی و نگرشی (جهانبینی اسلامی)
بخش دوم: نظامهای منشی و رفتاری اسلام
بخش سوم: نظامهای اجتماعی اسلام
بخش چهارم: اهداف اجتماعی اسلام
کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)» تألیف «عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران»، که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه برگزیده شناخته شد؛ از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
منبع: ایبنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .