تبیان، دستیار زندگی

عادت‌های سالم برای کامیون‌داران

نکاتی برای حفظ سلامت رانندگان جاده

رانندگان جاده که تحت عنوان کامیون داران یا رانندگان ماشین‌های سنگین نیز شناخته می‌شوند، اغلب مسافت‌های طولانی‌مدتی را طی می‌کنند و ممکن است حتی هفته‌ها از خانه دور باشند. برای بسیاری از آن‌ها، این کار دشوار است و منجر به سبک زندگی ناسالمی می‌شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راننده ی کامیون
ماهیت کار رانندگان جاده، یکجانشینی است و در نوع خودش شغل یکنواختی محسوب می‌شود. بسیاری از شاغلین این حرفه، برای این که انرژی داشته باشند و زمانشان را به نوعی بگذرانند، مقدار زیادی کافئین و هله‌هوله مصرف می‌کنند که این کار می‌تواند سلامتی‌شان را به خطر بیندازد. استراحت‌های کوتاه‌مدت به حل این مشکل کمک می‌کند؛ در یک توقف کوتاه، شما می‌توانید تجدید نیرو کنید، دوش سبکی بگیرید، چیزی بخورید، و حتی در این مدت کامیونتان هم کار بکند!
البته به احتمال زیاد شما ترجیح می‌دهید به جای این که چند استراحت کوتاه داشته باشید یک جا برای خوردن غذا به مدت طولانی‌تر توقف کنید؛ اما آن چه ضروری است سالم ماندن شماست و آن هم نه فقط برای این که تندرست باشید، بلکه برای موفقیت در حرفه‌ای که بر عهده‌تان است. این عادت‌های سالم به جلوگیری از فرسودگی شغلی و حفظ انرژی شما کمک می‌کند.

1- انتخاب غذاهای سالم در بین راه

این روزها فروشگاه‌های مواد غذایی در همه جا به راحتی یافت می‌شوند؛ حتی در پمپ‌بنزین‌ها و ایستگاه‌های گاز هم می‌توانید چیزی برای خوردن پیدا کنید؛ اما یادتان باشد که شما باید سالم‌ترین انتخاب‌ها را داشته باشید، مثلاً:
* سبزیجات شسته و بسته‌بندی شده مثل سالادهای بسته‌بندی‌شده‌ی دارای تاریخ مصرف
* میوه‌هایی که شستن آن‌ها راحت است
* گوشت‌های کبابی (مخصوصاً سینه‌های مرغ و بوقلمون)
* آجیل و مغزهای کم‌نمک و ترجیحاً بونداده

خرید و یا اجاره کتاب‌های صوتی و گوش دادن به نویسندگان مورد علاقه‌تان هنگام رانندگی کمک می‌کند تا شما از این فرصت هم برای یادگیری موضوعاتی که برایتان جذاب هستند، استفاده کنید و هم ذهنتان را تقویت کنید


2- فعالیت بدنی داشته باشید

وقتی شما راننده‌ی یک کامیون بین‌شهری هستید و باید مسافتی طولانی پشت فرمان باشید، ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی دشوار است. فرض کنید شما به مدت 11 ساعت پشت هم رانندگی می‌کنید، سپس 10 ساعت استراحت و دوباره مسیر را برمی‌گردید و این چرخه مدام تکرار می‌شود. حال به این برنامه نگاه کنید. کجای آن جای ورزش است؟ در ادامه برخی پیشنهاد‌ها را برایتان آورده‌ایم:
استفاده از دوچرخه‌های تاشو: این دوچرخه‌ها را می‌توانید در محفظه‌ی جای خوابتان قرار دهید و هنگام خواب، آن را روی صندلی مسافر یا به اصلاح سمت شاگرد بگذارید و هنگامی که کامیون را به پارکینگ منتقل می‌کنید، در اطراف پارکینگ، سوار آن شوید تا هم فعالیت بدنی خوبی داشته باشید و هم اگر برای کاری بیرون می‌روید، از ترافیک جلوگیری کنید.
همراه داشتن کفش‌های مخصوص دویدن: این کفش‌های سبک یک گزینه ارزان و بسیار راحت برای حمل‌ونقل است. شما می‌توانید در همان مکان استراحتتان با پوشیدن آن‌ها به اندازه‌ی کافی راه بروید و یا بدوید.
همراه داشتن وزنه: دمبل‌ها نیز از گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانید به همراه داشته باشید تا هر جا وقت شد با آن‌ها کار کنید. فقط در انتخابشان دقت کنید تا متناسب با شرایط بدنی شما باشند و در جایی بگذارید که خطری تهدیدتان نکند؛ مثلاً آن‌ها را زیر پایتان قرار ندهید، زیرا ممکن است به زیر پدال گاز، ترمز و یا کلاچ بروند و این اتفاق می‌تواند مرگبار باشد!
قدم شمار: گام شمار یکی دیگر از وسایل خوبی است که بهتر است همراه داشته باشید. قدم شمار در زمان دوچرخه‌سواری و یا پیاده روی، به شما این امکان را می‌دهد تا پیشرفت خود را پیگیری کنید. این کار برای تقویت انگیزه فوق‌العاده است.

3- خواب خوب و کافی داشته باشید

بی‌خوابی برای سلامتی‌تان مضر است. شما در کابین کامیون خود زندگی می‌کنید. پس برای تشک و بالش خود کمترین هزینه را در نظر نگیرید. رختخوابتان باید کیفیت مناسبی داشته باشد تا شما هم خواب خوبی داشته باشید.
علاوه بر این، یک فن و بخاری قابل حمل نیز به همراه داشته باشید تا اگر کامیونتان خراب شد و شما مجبور شدید تا رسیدن تعمیرکار صبر کنید، شما را گرم یا سرد نگه دارد.

4- به فکر سلامت ذهنتان باشید

این حرفه می‌تواند خسته‌کننده باشد. کیلومترها رانندگی و دیدن جاده‌ها، درختان و مناظر یکنواخت می‌تواند شما به راحتی پریشان کند و یا این که بیش از حد به موضوعات مختلف فکر کنید. خوب است بدانید که گاهی اوقات بیش از حد فکر کردن هم خوب نیست. در واقع متمرکز شدن روی یک موضوع به مدت خیلی طولانی می‌تواند فکر شما را خراب کند و حتی باعث واکنش‌های احساسی شود. ما در اینجا برایتان توصیه‌هایی داریم:
* از کتاب‌های صوتی استفاده کنید. خرید و یا اجاره کتاب‌های صوتی و گوش دادن به نویسندگان مورد علاقه‌تان هنگام رانندگی کمک می‌کند تا شما از این فرصت هم برای یادگیری موضوعاتی که برایتان جذاب هستند، استفاده کنید و هم ذهنتان را تقویت کنید.
* نوار کاست زبان همراه داشته باشید. هدف از گوش دادن به این نوارها این نیست که شما زبان دیگری را به صورت سلیس صحبت کنید؛ اما می‌توانید برخی از عبارات را بیاموزید. این کار به خصوص زمانی مفید است که شما با افرادی که با زبان متفاوتی صحبت می‌کنند، کار داشته باشید. در واقع این کار به اعتبارتان می‌افزاید.
* موسیقی گوش کنید. موسیقی‌های سنتی کشورمان گزینه‌های خوبی هستند.

5- مراقب زندگی خانوادگی‌تان باشید

کارهای راه دور همیشه به زندگی سالم خانوادگی منجر نمی‌شوند. این درست نیست که شما پس از چند هفته در جاده بودن، به راحتی به خانه برگردید و زندگی نباتی در پیش بگیرید! و یا این که فقط به کارهای خودتان برسید و خانواده‌تان را نادیده بگیرید.
یکی از راه‌های ارتباط با خانواده‌تان این است که وقتی به خانه برگشتید داستان‌های سفر و عکس‌هایتان در طول مسیر را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
قبل از سفر به فرزندان خود اطلاع دهید که در کدام مسیرها قصد رانندگی دارید. از آن‌ها بخواهید که دنبال تاریخچه‌ی این مکان‌ها بگردند. سپس در طول سفر از مناطقی که آن‌ها در موردش تحقیق کرده‌اند، عکس بگیرید. هنگامی که به خانه برگشتید، حداقل یک ساعت زمان بگذارید و با فرزندانتان در مورد آن‌ها صحبت کنید. این یک تجربه‌ی یادگیری برای آن‌ها خواهد بود و در عین حال ارتباط بین شما را قوی‌تر می‌کند.
یک کتاب صوتی برای خودتان و همان کتاب را به صورت کاغذی برای همسرتان تهیه کنید. هنگامی که با گوشی یا دیگر شبکه‌های اجتماعی با هم صحبت می‌کنید، می‌توانید آنچه را که در مورد کتاب بیشتر دوست دارید با هم به اشتراک بگذارید. این کمک می‌کند تا همدیگر را بیشتر بشناسید و ارتباط بهتری با هم برقرار کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.