تبیان، دستیار زندگی

درباره 10 کتاب مهم در یک سال اخیر (2)

کتاب‌هایی برای تقویت حافظه

در این بخش که ادامه‌ای بر معرفی پنچ کتاب مهم یک سال اخیر است برای خوانندگان علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های دیگری معرفی می‌کنیم.کتاب‌های این بخش ذیل موضوعاتی از قبیل روانشناسی، تقویت حافظه، فن نگارش، رژیم‌درمانی و ادبیات آلمانی قرار می‌گیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کتاب

تعالیم آبراهام: بخواهید به شما داده خواهد شد


موضوع: روانشناسی

نویسندگان: استر و جری هیکس

مترجم: پروین ادیب

درباره کتاب: استر و جری هیکس در این کتاب سعی دارند انسان را به‌عنوان موجودی ارتعاشی در محیطی ارتعاشی به تصویر بکشند. در این راستا احساس خوب به معنای اتصال به سرچشمه هستی و احساس بد به معنی مقاومت در برابر این سرچشمه تعریف می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر احساسات کنونی ما نوع ارتباط با سرچشمه هستی را تفسیر می‌کنند. در این میان اصلی‌ترین قانون، قانون جذب است. به این معنی که ما به هرچه که توجه کنیم، ارتعاشاتی از جانب خود نسبت به آن ارسال می‌کنیم. اگر روی لذتِ داشتنِ آن هدف تمرکز کنیم آن را به‌طرف خود جذب و اگر روی نداشتن آن تمرکز کنیم آن را از خود دور می‌کنیم.

سه مرحله اصلی که استر و جری هیکس آن را فرآیند خلاقیت می‌نامند شامل: طلب کردن، پاسخ‌گویی (وظیفه غیر شما) و سر آخر دریافت و یا پذیرش پاسخ‌داده‌شده است. در این مسیر این افکار و باورهای ما هستند که لازم است مطابق هم باشند. کتاب در بخش اول بر این مباحث به‌صورت تئوریک تمرکز دارد؛ اما در بخش دوم کتاب بیست‌ودو بازی به‌عنوان روش‌هایی تجربه‌شده برای بهبود نقطهٔ جذب ارائه می‌شود. هریک از این بازی‌ها متناسب با مرحله‌های احساسی مختلف، برنامه‌ریزی‌شده است. این بازی‌ها کمک می‌کنند که با صرف وقت کوتاهی در هرروز ضمن در نظر داشتن هدفی که برای آن تلاش می‌کنیم (مرحله طلب کردن)، هرچه سریع‌تر به دریافت یا پذیرش برسیم. علاوه بر این بازی‌ها طوری تنظیم‌شده‌اند که احساسات ما را که همچون آیینه‌ای در برابر مسیر ما هستند، مثبت‌تر و روشن‌تر سازند.

باشگاه مغز (1) کتاب آموزش و تمرین برای فعال‌سازی توانمندی‌های مغزی


موضوع: تقویت حافظه (Mnemonics)

نویسندگان: حامد اختیاری، تارا رضاپور

درباره کتاب: اگر تاکنون به دنبال کتابی بوده‌اید که برای مغز ورزشی تنظیم کرده باشد تا روزبه‌روز شاهد هرچه کارآمدتر شدن بخش‌های مختلف آن باشید، ما به شما کتاب باشگاه مغز را توصیه می‌کنیم. در این کتاب مخاطب، پله به پله تمرینات مختلفی که با توجه به تحقیقات علمی تنظیم‌شده‌اند را برای تقویت بخش‌های مختلف مغز مربوط به توجه، حافظه و شناخت و غیره پشت سر می‌گذارد. چراکه مغز انسان ضمن اینکه با استراحت کافی و غذای مناسب تقویت می‌شود، با آرامش و سرگرمی و بازی‌های فکری نیز روزبه‌روز بیشتر و کارآمدتر عمل می‌کند.

در کتاب باشگاه مغز مخاطب تعهد می‌بندد که ذهنش را هرروز درگیر فعالیت‌های ذهنی سرگرم‌کننده اما جهت‌دار کند. در این مسیر این کتاب با در نظر گرفتن شانزده پله مختلف با درجه‌های گوناگونی از پیچیدگی و دشواری به مخاطب کمک می‌کند که خود را در موارد گوناگونی ازجمله انواع توجه، انواع حافظه، مهارت‌های کلامی، مهارت‌های بینایی و فضایی، مهارت‌های محاسباتی، استدلال و حل مسئله و سر آخر تشخیص احساسات تقویت کند. در انتهای هر بخش از تمرین همچنین بخشی برای ارزیابی و یادداشت موارد موردنیاز به تقویت در نظر گرفته‌شده است. همچنین یادداشت تعداد اشتباهات به مخاطب کمک می‌کند که به‌مرور پیشرفت خود را نظاره‌گر باشد.

آیین نگارش و ویرایش


موضوع: فن نگارش، ویراستاری، تحقیق

نویسنده: دکتر قاسم صافی

درباره کتاب: اگر دنبال کتابی هستید تا شمارا در مقاله‌نویسی، ویرایش متن‌های علمی، گزارش‌نویسی، خلاصه‌نویسی، رعایت اصول نگارش، نامه‌نگاری، طنزنویسی، سفرنامه، داستان‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی و وقایع‌نگاری یاری کند، پیشنهاد ما کتاب آیین نگارش و ویرایش است. دکتر صافی در این کتاب ضمن ارائه تعریف از هر یک از شاخه‌هایی که می‌توان ذیل نگارش در نظر گرفت، نگاهی اصولی به قواعد کلی در این زمینه‌ها می‌اندازد. مزیت کتاب در ارائه مثال‌هایی از ویرایش متون نادرست، طبقه‌بندی مطالب گفته‌شده به‌صورت خلاصه در پایان برخی فصل‌ها و سر آخر در برگرفتن فصلی درزمینه کتاب‌ها و مقالات منتشرشده در حوزه آیین نگارش است. در این فصل که فصل پایانی کتاب محسوب می‌شود، نمونه‌هایی از آثاری قرارگرفته که می‌توانند به آن دسته از افرادی که در پی کسب اطلاعات بیشتر درزمینهٔ آیین نگارش هستند، کمک کند.

خوددرمانی کولیت و کرون


موضوع: رژیم‌درمانی، خوددرمانی، گیاه‌خواری صرف

نویسنده: دکتر دیوید کلاین

مترجم: فاطمه ندیم

درباره کتاب: در این کتاب دکتر کلاین با معرفی روشی ملهم از علم بهداشت طبیعی به درمان جدی‌ترین بیماری که آن را از زمان‌های گذشته لاعلاج می‌پنداشتند یعنی بیماری کولیت و کرون می‌پردازد. او که خود به این بیماری که مربوط به التهاب رودهٔ بزرگ است مبتلا شده بود با تکیه‌بر رژیمی غذایی که فقط شامل میوه‌ها و سبزیجات بود توانست خود را درمان کند. تورم روده‌ها از نگاه او نشانه‌ای برای تلاش بدن برای مقابله با سموم واردشده در بدن است. این به این معنی است که جسم ما خوددرمان‌گر است و برنامه‌ای برای درمان در تک‌تک سلول‌های بدن ما وجود دارد که در برابر بیماری‌ها ایستادگی می‌کند.

بااین‌وجود این کتاب صرفاً برای بیمارانی نیست که از این قبیل بیماری‌ها که مربوط به التهاب روده بزرگ است، رنج می‌برند. بلکه برای همهٔ کسانی است که در پی برنامه شفابخشی هستند تا کمک کند بر اساس بیولوژیک سرشتی خود تغذیه کنند و احساس تندرستی و سلامتی کنند. این مهم خصوصاً در فصل چهارم کتاب که درزمینه تغذیه و اهمیت قلیایی شدن بدن نگاشته شده است، درک می‌شود. نویسنده در فصل پنجم با موضوع برنامه غذایی شفابخش گیاهی با ذکر چند نمونه میوه و آبمیوه‌های مغذی و در فصل ششم، چند مورد سالاد لذیذ، دستور غذاهای خام، چند مورد سس و سوپ‌ها و پیش‌غذاها، برنامه‌های غذایی لذیذی را ارائه می‌کند.

نان سال‌های جوانی


موضوع: ادبیات آلمان

نویسنده: هاینریش بُل

مترجم: محمد اسماعیل‌زاده

درباره کتاب: رمان کوتاه هاینریش بُل که پس از جنگ جهانی دوم نگاشته شده به کشوری می‌پردازد که پس از جنگ از ضربات مهیبی رنج‌کشیده است. آن روزها چیزی جز بازار سیاه، کوپون، فقر و جراحت‌های حاصل از جنگ و مرگ درک نمی‌شد. در این رمان یک روز از زندگی جوانی را تصویر کشیده می‌شود که پس از ناکامی‌هایی که در مدرسه و به‌عنوان کارآموز داشته، تصمیم می‌گیرد به تعمیر ماشین‌های لباسشویی رو آورد. بااین‌همه گرسنگی و فقر بر همه‌چیز چیره شده است. بُل به زیبایی معیار آن روزها را به‌عنوان نان تعریف می‌کند. نانی که به همه‌چیز معنا می‌بخشد: «گرسنگی، قیمت‌ها را به من یاد داد؛ فکر نانِ تازه مرا کاملاً ازخودبی‌خود می‌کرد و من غروب‌ها ساعت‌های متمادی بی‌هدف در شهر پرسه می‌زدم و به هیچ‌چیز دیگر فکر نمی‌کردم به‌جز نان. چشم‌هایم می‌سوخت، زانوهایم از ضعف خم می‌شد و حس می‌کردم چیزی مثل گرگ درنده در وجودم هست. نان. من مثل آدم مرفینی، معتاد به نان بودم.» (صفحه 18)
بیشتر بخوانید

نوروز چه بخوانیم؟