تبیان، دستیار زندگی

توسعه ورزش در دهه پنجم انقلاب به چه عواملی بستگی دارد ؟

به اعتقاد دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک، توسعه ورزش در دهه پنجم انقلاب به عواملی بستگی دارد که تغییر ساختار، تشکیل دوباره سازمان تربیت بدنی و پاسخگو بودن دستگاه از جمله آنها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سید امیر حسینی

ورزش ایران در حالی پنجمین دهه خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را پیش رو دارد که طی چهار دهه گذشته دستاوردهای زیادی در سطوح مختلف داشت.  این دستاوردها که گسترده شدن حضور ورزشکاران در میادین آسیایی و جهانی و از جمله المپیک، مدال آوری در رویدادهای مختلف، میزبانی مسابقات بین المللی، توسعه ورزش بانوان و مهیا شدن شرایط برای اعزام بین المللی آنها در کنار توسعه عمرانی از جمله آنها به حساب می آید، مویدِ وضعیت متفاوت ورزش ایران و حرکت رو به جلو آن نسبت به قبل از انقلاب است.

البته که شکی نیست هنوز ورزش ایران با وضعیت ایده آلِ ممکن فاصله زیادی داشته و احتمالا راه های نرفته زیادی دارد که باید برای طی کردنِ هدفمند آنها طی سال های آینده برنامه ریزی داشته باشد. 

دهه پنجم انقلاب اسلامی می تواند بهترین بهانه و فرصت برای دستیابی به بسیاری از اهداف محقق نشده باشد به شرطی که از تمام آزمون و خطاهایی که ورزش طی چهار دهه گذشته انقلاب داشته برای این دهه و طی کردن نتیجه بخش تر آن استفاده کرد. 

به گفته دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک ۱- تغییر ساختار ورزش و بازگردان دستگاه مدیریتی آن به سازمان تربیت بدنی ۲- توجه بیشتر به وضعیت اقتصادی در صنعت ورزش ۳- توجه به ورزش مدارس ۴- توسعه زیر ساخت ها و ۵- مشارکت بخش خصوصی از مهمترین مواردی است که باید برای دهه پیش رو در برنامه های ریزی ها لحاظ شود. 


تعیین محورهای دهه پنجم بر اساس ۴۰ سال گذشته 


سید امیر حسینی گفت: اصول و سیاست هایی باید در ورزش و طی یک دهه آینده دنبال شود که توسط مقام معظم رهبری برای بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... ذکر شده است اما براساس ۴۰ سال اخیر و وضعیت ورزش در آن می توان محورهای مورد توجه برای آینده را مشخص کرد.

توجه به سازمان های مردم نهاد در ورزش 


وی افزود: برای این دهه به سازمان های مردم نهاد مانند انجمن ها و فدراسیون ها باید توجه ویژه شود. اینها از تشکیلات مردم نهاد هستند و افراد داوطلب جذب آنها می شوند در حالی که قانونگذاری غلط طی سالهای گذشته باعث کم توجهی به چنین نهادهایی شده است.

ورزش با اقتصاد عجین شود 


حسینی با اشاره به تأثیرگذاری مسائل اقتصادی - مالی بر وضعیت ورزش خاطرنشان کرد: باید سهم صنعت ورزش از کل اقتصاد ایران افزایش یابد. ما با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو هستیم. در دهه آتی با توجه به رکود و تحریم هایی که با آن روبرو خواهیم بود باید فعالیت اقتصادی ورزش خیلی بیشتر از قبل شود تا کمبودهای مالی مانع از اجرای برنامه ها نشود. در کل اینکه باید ورزش با اقتصاد عجین شود.

وی در این بخش تاکید کرد: این مهم در صورتی مهیا می شود که نگاه برنامه محور بر ورزش کشور حاکم باشد. 


ساختار ورزش تغییر کند


دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک دیگر محوری که در دهه پنجم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد را بازنگری در ساختار ورزش عنوان کرد و گفت: ساختار ورزش نیازمند بازنگری اساسی است. ساختار فعلی براساس قانون مصوب ۱۳۵۰ تشکیل شد. این ساختار با لحاظ کردن برخی موارد باید دستخوش تغییرات لازم شود.

تاکید بر کاهش تصدی گیری دولت


وی با بیان اینکه در تغییر ساختار ورزش باید کاهش تصدیگری دولت را لحاظ کرد، گفت: این مسئله ای است که در ۴۰ سال گذشته در حد شعار بود طوری که در بسیاری از مقاطع شاهد تغییرات نقش دولت در ورزش هم بودیم.

مهیا شدن شرایط برای حضور نیروهای انسانی تحصیل کرده 


نایب رئیس پیشین کمیته ملی المپیک با یادآوری اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اینکه دستگاه ورزش نگاه منفعلانه ای به آن داشت، تأکید کرد: این قانون بخشی از ظرفیت های ورزش را ناکارآمد کرد. البته نیروهای انسانی تحصیل کرده به عنوان یک مزیت در ورزش حضور دارند. هر سال افراد زیادی از دانشکده های تربیت بدنی فارغ التحصیل می شوند که باید شرایط همکاری با این افراد مهیا شود.

بازگشت دستگاه ورزش از وزارت به سازمان تربیت بدنی


وی با بیان اینکه شخصا با وزارت ورزش و ساختار آن مخالفم، گفت: تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش هیچ گَُلی به سر ورزش ایران نزد و باعث حاصل شدن هیچ پیشرفتی هم نشد.

حسینی در این خصوص اظهار داشت: ساختار سازمان تربیت بدنی به گونه ای بود که چابک تر از وزارت ورزش فعلی فعالیت داشت. به نظر من مجدد باید دستگاه ورزش به سازمان تربیت بدنی تبدیل شود. به خصوص اینکه در ساختار فعلی هر فردی وزیر می شود به جای اینکه در چارچوب اصول حرکت کند، به دنبال راضی کردن نمایندگان مجلس است که آن هم به خاطر قصور و ساختار وزارتخانه است.


توسعه زیرساخت ها فراموش نشود


دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک تصریح کرد: دولت یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار دهد این است که برابر قانون اساسی توسعه زیرساخت ها را به منظور توسعه تربیت بدنی رایگان فراهم کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: نوع نگرش در آموزش و پرورش هم باید به این سمت باشد که فرصت ورزش بیشتر برای دانش آموزان فراهم شود. دانش آموزان از سطوح پایه باید طوری پرورش یابند که مشکلات جدی که با آن روبرو هستند برایشان کمتر شود. مشکلاتی مانند اضافه وزن که زندگی را مختل می کند.

دستگاه ورزش شفاف و پاسخگو باشد 


امیر حسینی در پایان گفتگو تأکید کرد: سازمان ورزش باید در دهه پنجم انقلاب و خیلی بیشتر از ۴ دهه قبل، پاسخگو، شفاف و مسئولیت پذیر باشد. در این صورت و با نگاه مردم سالارانه می توانیم توسعه ورزش در کشور را شاهد باشیم.

منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .