تبیان، دستیار زندگی

«حباب اقتصادی» را در تبیان بشناسید

بخش اقتصاد وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به معرفی اصطلاح «حباب اقتصادی» پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حباب مسکن
 به گزارش روابط عمومی، مسئولین برخی اوقات به رسانه‌ها از حباب قیمت‌ها می‌گویند. حبابی که نباید سمت آن رفت و باید امیدوار بود که یک روز این حباب بترکد. «حباب قیمت طلا و سکه بزرگ‌تر شد»، «حباب بازار طلا به بالن تبدیل شد» و ده‌ها عنوان اینچنینی را طی ماه‌های گذشته بسیار دیده و شنیده‌ایم.
به همین منظور، آزاده مرنی در بخشی از متن این مقاله آورده است: «اصطلاح «حباب» Bubble که طی سال‌های اخیر بروز و ظهور کرده، به معنای تفاوت قیمتی است که در دوران افزایش نامتعارف سطح تقاضا ایجاد می‌شود، تا جایی که قیمت معامله‌ای کالا یا خدمات به چند برابر ارزش واقعی می‌رسد. معمولاً حباب قیمت‌ها نه بر مبنای دلایل منطقی و ریشه‌ای، که بر اساس هیجانات ناشی از موج ناگهانی خرید غیرضروری به وجود می‌آید.
معمولاً حباب قیمت‌ها، پایدار نبوده و عمر چندانی ندارند اما گاهی هم مشاهده شده است که حباب قیمت‌ها، افزایش حجم داده و تفاوت ارزش اصلی با قیمت کاذب، به شکافی غیرقابل‌تصور تبدیل شده که در چنین حالتی، از آن تحت عنوان «حباب صابونی» یاد می‌شود.»
متن کامل مقاله اینترنتی «آشنایی با اصطلاح حباب اقتصادی» در بخش اقتصاد وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان قابل مشاهده است.