تبیان، دستیار زندگی

هشتم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه هشتم اسفند 1397 هجری خورشیدی، بیست و یکم جمادی الثانی 1440 هجری قمری، بیست و هفتم فوریه 2019 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
8 اسفند 1365
حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) در عملیات کربلای 5 به مقام شهادت نایل آمد.

8 اسفند 1364
غلامحسین بنان استاد موسیقی ایران که450 اثر ارزنده و گرانبها در عرصه موسیقی ایران، از او به یادگار مانده است در 74 سالگی دارفانی را وداع گفت. بنان نه تنها در موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک ایران استاد بود بلکه با نغمه های جدید و موسیقی امروزی (مدرن) ایران نیز به صورت کامل آشنایی داشت.

8 اسفند 1364
‏بیمارستان صحرایی فاطمه ‏زهرا(س) در منطقه چوبیده در آبادان به وسیله ده فروند هواپیمای عراقی بمباران شیمیایی شد ‏که به شهادت شماری از اعضای بسیج جامعه پزشکی (پزشکان و ‏پیراپزشکان بسیجی) ‏انجامید.

8 اسفند 1359
صدرالدین محلاتی پژوهشگر و شاعر ایرانی و صاحب آثاری چون تفسیر سوره والعصر، شأن نزول آیات قرآن، اسرار حج و مکتب عرفان سعدی در 70 سالگی درگذشت.

8 اسفند 1356
دفتر هواپیمایی ملی ایران(هما) در میلان ایتالیا در جریان ادامه اعتراض ها به رژیم پهلوی در داخل و خارج کشور، با 10 بمب آتش زا مورد حمله قرار گرفت.

8 اسفند 1356
14 دانشجوی ایرانی که به مدت 90 دقیقه، سفارت ایران را در اعتراض به جنایت های حکومت پهلوی اشغال کرده بودند به وسیله نیروهای امنیتی آلمان شرقی، از محل بیرون رانده و تعدادی از آنان دستگیر شدند.

8 اسفند 1356
دانشجویان ایرانی در ایتالیا به نشانه اعتراض به جنایت های رژیم پهلوی علیه مردم ایران، اعتصاب غذا کردند.

8 اسفند 1336
رژیم پهلوی سرلشکر قرنی معاون ستاد مشترک ارتش و رئیس اداره دوم را به اتهام سوءاستفاده از اختیارها و دخالت در امور سیاسی کشور بازداشت و از ارتش اخراج کرد.

8 اسفند 1303
مجلس شورای ملی برای رسیدگی به انتقادهای شماری از نمایندگان درباره عملکرد ضعیف آرتور میلسپو کارشناس مالی آمریکایی تشکیل نشست داد. در قانون استخدام میلسپو اختیارهای تامی به وی دادند که هیچ گونه تعهد مالی دولت بدون موافقت او اجرا نمی شد.

8 اسفند 1303
دایره سجل احوال و احصاییه کل مملکتی در وزارت کشور تشکیل شد.

8 اسفند 1299
سیدضیاءالدین طباطبایی نخست وزیر در اعلامیه ای رسمی لغو قرارداد 1919 بسته شده میان ایران و انگلیس را اعلام کرد. این قرارداد در زمان وثوق الدوله امضا شده و به دلیل واکنش شدید آیت الله مدرس غیرقابل اجرا مانده بود.

8 اسفند 1289
آیت‏الله ملاعبدالله بن عبدالباقی بروجردی فقیه بزرگوار و صاحب اثرهای ارزنده ای چون کتاب‏الصلاة و رساله‏ای در اجتماع امر و نهی در 71 سالگی درگذشت.

8 اسفند 1286
کابینه حسینقلی خان نظام السلطنه که در 30 آذر تشکیل شده بود، به کار خود پایان داد.

8 اسفند 1286
دو بمب در مسیر حرکت و نزدیک کالسکه محمدعلی شاه که راهی دوشان تپه بود، منفجر شد اما به او آسیبی نرسید و چند تن از محافظان وی کشته و زخمی شدند.

8 اسفند 1285
میرزا علی اصغر خان اتابک اعظم صدر اعظم ناصرالدین شاه و مظفر الدین شاه که در اروپا بسر می برد از طرف محمدعلی شاه برای عهده دار شدن رئیس الوزرایی به تهران آمد.