تبیان، دستیار زندگی

گپ و گفتی خواندنی با روحانی رزمی کار؛

ورزشکاری که با لباس روحانیت بر سکوی قهرمانی مسابقات کاراته ایستاد

وحیدی در رشته کاتا قهرمان شد و مدال طلا را کسب کرد و در رشته کومیته(مبارزه) نیز نایب قهرمان و مدال نقره را در وزن ۹۰- کیلوگرم به دست آورد. او برای گرفتن جام قهرمانی، با لباس روحانیت به روی سکو رفت که باعث حیرت حضار و ورزشکاران شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام محمدرضا وحیدی
حجت الاسلام محمدرضا وحیدی، متولد 1357 و طلبۀ سال هفتم دروس خارج حوزۀ علمیه و مدرّس سطح یک و دو حوزه است. او ضمن تدریس در حوزه، در ورزش رزمی‌ استاد است و از ۱۳۷۰ در رشتۀ ورزشی کیوکوشین کاراته مشغول فعالیت بوده و 17 سال است که به کار مربیگری می پردازد. این روحانی ورزشکار، قریب به 100شاگرد طلبه و غیر طلبه دارد و نمایندۀ سبک سوکیوکوشین کاراته در خراسان رضوی و مسئول کمیته انضباطی و فرهنگی کاراتۀ استان و همچنین عضو هیئت‌رئیسۀ همین سبک در کشور است.

وحیدی در مسابقات بین المللی سوکیوکوشین کاراته 2018 کاپ HANSHI OISHIکه با حضور 550 شرکت کننده ورزشکاران از چندین کشور خاورمیانه و کشور های ژاپن و برزیل و ریاست سازمانی جهانی در اهواز برگزار شد، در رشته کاتا قهرمان شد و مدال طلا را کسب کرد و در رشته کومیته(مبارزه) نیز نایب قهرمان و مدال نقره را در وزن 90- کیلوگرم به دست آورد. برای گرفتن جام قهرمانی با لباس روحانیت بر روی سکو ایستاد که باعث حیرت حضار  و ورزشکاران شد. این روحانی ورزشکار دربارۀ سیر ورزشی و علمی‌اش، می گوید که از ۱۳۷۰ در رشتۀ ورزشی کیوکوشین کاراته مشغول فعالیت بوده و 17 سال است که مربی هستم.

قهرمان چندین دوره مسابقات استانی و کشوری شدم. سال۷۶، بعد از دورۀ دبیرستان به سربازی رفتم. قهرمان سال 1377 مسابقات کیوکوشین کاراته نیروی انتظامی کل کشور شده ام. بعد از دوران سربازی سال 1378 وارد حوزۀ علمیۀ مشهد شدم. دوسال به عنوان مربی رزمی در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) در کنار تحصیل فعالیت کردم. پایه دوم حوزه در کنکورسراسری شرکت کرده و در دانشگاه قبول شدم و مدرک کارشناسی ادبیات فارسی را پس از چهار سال هم‌زمان با تحصیلات حوزوی دریافت کردم. آن زمان دوران سختی بود. گاهی ۲۵ امتحان در یک ماه داشتم و هم‌زمان شب‌ها به ورزش رزمی‌ ادامه می‌دادم.

او مختصری هم به ثمرات ورزشی‌اش اشاره دارد و می‌گوید: «در دورۀ دانشگاه در اولین المپیاد کشوری تکواندوی دانشجویان قهرمان شدم. همچنین در رشتۀ کاراتۀ کنترلی شوتوکان در دومین دوره المپیاد دانشجویی زمانی که هم دانشجو و طلبه بودم، مقام سوم کشوری را به دست آوردم. در حال حاضر کمربند سیاه کیوکوشین کاراته(دان ۵) دارم. با قریب به 100شاگرد طلبه و غیر طلبه، نمایندۀ سبک سوکیوکوشین کاراته در استان خراسان و مسئول کمیته انضباطی و فرهنگی کاراتۀ استان و همچنین عضو هیئت‌رئیسۀ همین سبک در کشور می باشم. شاگردانم هم دارای قهرمانی ملی و بین‌المللی هستند و عده‌ای از شاگردان نخبه‌ام را به حوزه، جذب و راهنمایی کردم الان در حوزه علمیه خراسان علاوه بر تدریس سطوح یک ودو آموزش کاراته و دفاع شخصی را رها نکردم به ویژه در مدرسه شهید محراب آیت الله صدوقی که مربی و قهرمانان استان خروجی ورزشی آن طی 4 سال بوده که همینجا از حمایت های بی دریغ حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع و حجت الاسلام و المسلمین آقایی زاده کمال تشکر را دارم.

وحیدی درس و تدریس در حوزه و ورزش را به‌صورت توأمان در بالاترین سطوح ادامه می‌دهد و می‌گوید: «هفده سال است که مربی کیوکوشین بوده و هم‌اکنون درحال نوشتن پایان‌نامۀ سطح۴ (معادل دکترا) هستم. عنوان پایان‌نامه‌‌ام در سطح سه (معادل فوق لیسانس) که دفاع کردم، «آسیب‌رسانی به حریف ورزشی از منظر فقه و حقوق» بود که با نمرۀ عالی پشت‌سر گذاشتم مورد توجه سازمان بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی و دفتر تبلیغات قرار گرفته است و آماده چاپ و نشر است . هم‌اکنون مشغول تحقیق و جمع آوری مطالب و منابع برای پایان نامه سطح چهار حوزه علمیه هستم.

اسفند1396 در مسابقات بین المللی سوکیوکوشین کاراته 2018 کاپ HANSHI OISHIکه با حضور 550 شرکت کننده ورزشکار از چندین کشور خاورمیانه و کشور های ژاپن و برزیل و ریاست سازمانی جهانی در اهواز برگزار شد، در رشته کاتا قهرمان شدم و مدال طلا کسب نمودم و در رشته کومیته(مبارزه) نایب قهرمان و مدال نقره را در وزن 90- کیلوگرم کسب نمودم. برای گرفتن جام قهرمانی با لباس طلبگی بر روی سکوی ایستادم که باعث حیرت حضار سالن و دیگر کشورها گردید.

روحانیت با ورزش بیگانه نیست
قصدم این بود نشان دهم که روحانیت با ورزش بیگانه نیست در بین جامعه روحانیت معزز کسانی هستند که در میدانهای ورزشی دستی بر آتش داشته و فعالیت می کنند؛ هدف تبلیغ دین با این لباس و ترغیب به ورزش و تغییر منظر برخی از جوانان به روحانیت بود ، یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه ما بدون شک پیوند بین ورزش و معنویت و اخلاق است که طلاب و مذهبی ها می توانند از این طریق استفاده نمایند. این مدالهای کشوری و بین المللی مادی اند، ارزش آن معنویات و اعتقادت دینی و تغییر نگاهی است که از این راه می توان به جوانان القا نمود.

نگاه دین به ورزش
این روحانی ورزشکار در ادامه ضمن اشاره به تاکید فراوان دین ما بر اهمیت ورزش، می گوید: نگاه فقه و دین به ورزش نگاه جامع نگر و همه جانبه بوده و بسیار بر آن در آیات و روایات تاکید صورت گرفته است. همچنین در ماجرای حضرت‌یوسف(ع) قرآن از زبان برادران آن پیامبر می‌گوید: ««اَرسِلهُ مَعَنا غَداً یَرتَع وَیَلعَب وَ اِنّا لَهُ لَحافِظُونَ. او را فردا با ما بفرست تا در مراتع بگردد و بازی کند و البته ما حافظ و نگهبان اوییم.» هنگامی‌که پدر از اینکه گرگ یوسف(ع) را بخورد، ابرازنگرانی می‌کند، آنان در پاسخ پدر می‌گویند: «وَ نَحنُ عُصبَةُ» و داشتن نیرو و توان جسمی‌ را مشخصۀ یک محافظ و پاسدار می‌دانند که به‌خوبی می‌تواند به مأموریت پاسداری و حفاظت عمل کند.

در بخشی از ماجرای حضرت موسی‌(ع) در قرآن کریم نیز آن‌گاه که می‌خواهد او برای حضرت شعیب کار کند، می‌گوید: «اِنَّ خَیرَ مَنِ ستَأجَرتَ القَوِیُّ الاَمینُ. یعنی همانا بهترین کسی که می‌توانی استخدام کنی، آن کسی است که قوی و امین باشد.» نکتۀ مهم اینکه، به‌طورمعمول، انسان قوی و نیرومند بهتر می‌تواند امانت را حفظ کند و «امین‌بودن» با «قوی‌بودن» دارای ارتباط نزدیکی است. در قرآن، دربارۀ حضرت‌موسی(ع) چنین می‌خوانیم: «ولما بلغ اشده و استوی اتیناه حکما و علما و کذلک نجزی المحسنین. هنگامی‌که [موسی] نیرومند شد، حکمت و دانش به او دادیم، و این‌گونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم.

در سیره علما همچون امام خمینی(ره) نیز می بینید که ایشان هر روز به ورزش می پرداختند و یا آیت الله العظمی خوئی(ره) هر روز از منزل تا محل کار را پیاده می رفتند و امروز نیز در ساختار حوزه های علمیه در کنار آنکه با مسائل فقهی و اصولی روح طلبه تقویت شده و رشد پیدا می کند، باید توان جسمی آنان نیز ارتقا یابد. بنابراین هر طلبه باید بتواند توامان با تحصیل و تهذیب، به ورزش نیز بپردازد که اگر اینگونه شد، آنگاه نشاط روحی پیدا می کند. از سوی دیگر می بینید طلبه ای که ورزشکار نباشد توان جسمی او به سرعت به تحلیل می رود اما طلاب ورزشکار می توانند ساعت ها بدون خستگی درس خوانده و ضمن کسب اعتماد به نفس، در تبلیغ موفق عمل کنند. خود من بارها در برنامه های ورزشی، توانستم با تبیین مسائل دینی و ارزشی، تا حدود 50 نفر را به دین مبین اسلام جذب کنم..

استاد حوزه به ورزش در روایات اشاره می کند که موارد متعددی وجود دارد و می گوید: «پیامبراکرم‌(ص) می‌فرمایند: «مؤمنی که قوی و نیرومند باشد، از مؤمن ضعیف، بهتر و دوست‌داشتنی‌تر است.» پیامبراکرم(ص) همچنین می‌فرمایند: «خوشبختی برای کسی است که دین اسلام را پذیرفته و درآمدش او را تأمین می‌کند و دارای بدنی توانا و قوی است.  

حوزه علمیه خراسان در بخش ورزش در کشور اول است
وحیدی از ارتباط مناسب حوزۀ علمیه و ورزش خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های اخیر طلاب حوزۀ علمیه در زمینۀ ورزش پیشرفت خوبی داشته‌اند. این مسئله به مدیران جوانی که در مدارس مختلف علمیه مشغول‌به‌کار هستند بازمی گردد چراکه آن‌ان به اهمیت ورزش اعتقاد دارند. در سال‌های اخیر سه دوره مسابقات ورزشی در شهر مشهد ویژۀ حوزۀ علمیه برگزار و با استقبال خوبی هم مواجه شد. حوزۀ علمیۀ خراسان در بخش ورزش در کشور اول است.  

حوزه هم برای خانواده و فرزندان طلاب و هم خود طلاب مسابقات ورزشی برگزار می‌کند. حوزۀ علمیه متوجه است که در کنار درس و بخش علمی‌، احتیاج به ورزش و سلامت جسمی‌ وجود دارد و در حقیقت اهتمام به ورزش، خواستۀ مقام معظم رهبری از جوانان است. آنجاکه وظیفۀ جوانان در سه محور تهذیب، تحصیل و ورزش جای می گیرد.

تأثیر مثبت استاد با کسوت روحانی در باشگاه ورزشی
وی می‌گوید:در مواجهۀ اولیه با استادی که معمم است و با کسوت روحانی در باشگاه حاضر می‌شود، جوانان تعجب می‌کنند، اما بعداً استقبال شدیدی از استادی که معمم است، می‌شود. جذب‌شدن جوانان به ورزش و در ادامه به مبانی دینی هدف من است که در ادامه شکل می‌گیرد. همۀ تأکید و رفتار عملی من بر پایۀ تشویق به ورزش در کنار دین و آموزه‌های اسلامی‌ است.

این روحانی ورزشکار با بیان خاطره‌ای از یکی از سفرهای تبلیغی‌اش می‌گوید: «به شهری برای تبلیغ مسائل دینی رفته بودم. قرار بود یک ماه در آنجا بمانم. شب اول، معدودی پیرمرد برای شنیدن منبر آمده بودند. من اطلاعیه‌ای بر دیوار مسجد نصب کردم و بیان کردم قبل از اذان مغرب و عشا، کلاس قرآن و ورزش برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. در پایان آن ماه در مسجد حدود شصت نوجوان برای استفاده از مسائل دینی و منبر به مسجد می‌آمدند. همۀ مخاطبانم، نیمی‌ از جزء سی‌ام و هر کدام چهل حدیث موضوعی و سه سرود با محوریت دینی حفظ کردند و در عید فطر برای همۀ حضار در مسجد اجرای برنامه داشتند. اگر بتوانیم از پتانسیل ورزش برای القا مباحث دینی استفاده کنیم و در این بخش نظم و برنامه داشته باشیم، حتماً موفق خواهیم بود.

وی در پایان درخواستی هم از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان داشت و گفت: از مرکز مدیریت که ارتباط و تعامل خوبی با نهاد های کشوری دارد، می خواهم تا برای مدارسی که دسترسی به فضای ورزشی ندارند، سالن اختصاص داده تا طلاب هر هفته به ورزش بپردازند و بتوانند بر حسب فرمایشات و سیره علمای بزرگوار ضمن تحصیل و تهذیب زمانی را به ورزش اختصاص دهند.


منبع: خبرگزاری حوزه نیوز