تبیان، دستیار زندگی

سُلگی مطرح کرد:

تجلیل از پژوهشگر پیشکسوت در اختتامیه جشنواره پژوهش فرهنگی

نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال
به گزارش تبیان، نشست خبری «اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» پیش ازظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد سُلگی دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اعلام این که در حوزه فرهنگ، بخش پژوهش کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: به همین دلیل، بزرگانی که طراح این جشنواره بودند به این نتیجه رسیدند که پژوهش فرهنگی قابلیت ایجاد یک برنامه جشنواره‌ای را دارد. این فرصتی است که در آن محققان و پژوهشگران مختلف کارهای خود را ارائه کنند.
وی اظهار کرد: پس از انتشار فراخوان جشنواره پانزدهم در آذرماه جاری در ۱۰ محور و سرفصل، قریب به ۱۰۰۰ عنوان پژوهش فرهنگی در قالب پروژه، پایان‌نامه و کتاب به دبیرخانه جشنواره رسید و مورد داوری قرار گرفت. شورای علمی پانزدهمین جشنواره پژوهش‌های فرهنگی هم منطبق با سرفصل‌های اعلام شده در ۱۰ گروه و با حضور حدود ۲۰۰ داور به بررسی آثار پرداختند.
دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال در ادامه عنوان کرد: علاوه بر بخش اصلی جشنواره، دو بخش دیگر را هم در جشنواره امسال خواهیم داشت.در بخش استان‌های برگزیده، ما یک فراخوان داخلی را به ادارات ارشاد استان‌ها ارسال کردیم و آن‌ها هم عناوین پژوهشی خود را فرستادند. از میان این آثار، یک استان برگزیده را انتخاب و معرفی خواهیم کرد.علاوه براین، در مراسم اختتامیه جشنواره تقدیر از یک پیشکسوت حوزه پژوهش‌های فرهنگی هم در دستورکار قرار دارد. چهره‌ای که عمری را در این مسیر گذرانده و منشاء اثر بوده‌است که ان شاالله در روز برگزاری اختتامیه معرفی خواهد شد.
سلگی با اشاره به این که تیم داوری آثار به لحاظ کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار داشتند گفت: در هر محور حداقل یک اثر برتر معرفی می شود. آثار برتر هم در دو سطح «برگزیده» و «قابل تقدیر» اعلام خواهند شد.
در ادامه این نشست، دبیر علمی پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال نیز با اعلام این که تلاش دبیرخانه بر این مبنا بود که از ظرفیت علمی و آکادمیک کشور برای داوری آثار دریافتی استفاده شود عنوان کرد: حدود ۲۰۰ داور از دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف کشور در گروه‌های ۱۰‌گانه علمی در داوری آثار مشارکت داشتند. از این تعداد ۵۶ عضو هیئت علمی به صورت مستمر در جلسات ارزیابی شرکت می‌کردند. در چهار مرحله نزدیک به ۳۰۰ جلسه داوری صورت گرفت.
حسین دهقان اظهار کرد:این که بنابه نظر مسؤلان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرایند ارزیابی آثار به خارج از پژوهشگاه (به عنوان مجری جشنواره) سپرده شد، برای این بود که داوری‌ها فارغ از نگاه سازمانی و سازمان برگزارکننده به فرجام برسد و از دقت و بیطرفی برخوردار باشد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز گفت: فعالیت پژوهشگاه و دبیرخانه جشنواره برای شناسایی پژوهشگران و آثار برتر در طول سال نیز ادامه دارد تا بتوانیم جامعیت بیشتری به جمع‌آوری آثار بدهیم.
داریوش مَطلبی اظهار کرد: برخلاف دوره‌های قبل که تولید آثار در سه حوزه کلی فرهنگ، هنر و ارتباطات و رسانه مدنظر بود، تلاش همکاران من در شورای علمی جشنواره پانزدهم این بود که فرهنگ را به صورت یک حوزه کلان ببینیم و همه حوزه‌هایی که می‌تواند در پرتو آن مورد بررسی قرار بگیرد را در سایه همین نگاه کلان ببینیم؛ بنابراین یک فعالیت پژوهشی برای محورهای فراخوان تعیین شد.
وی افزود: یکی از آسیب‌های همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و فرهنگی در کشور ما این است که با پایان یک جشنواره، برگزیدگان رها می‌شوند، در حالی که آثار برگزیده باید بعد از جشنواره بیشتر مطرح شوند؛ نشست‌های نقد و بررسی برگزار شود و پژوهشگران برتر با تبیین پژوهش‌های خود، به تدریج به عنوان مرجع علمی در موضوعات مورد پژوهش خود معرفی شوند و به نوعی فرایند انتقال تجربه نیز صورت بگیرد.
عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در ادامه افزود: در همین راستا، آثار برگزیده، شایسته تقدیر و دارای امتیاز بالا را در جلساتی که یا در پژوهشگاه و یا به صورت مشترک با سازمان‌های دیگر برگزار می‌شود در معرض نقد صاحبنظران قرار می‌دهیم.  ضمن این که این آثار مورد حمایت قرار خواهیم داد.
وی اظهار کرد: قرار است آثار برگزیده این جشنواره و حتی آثار ادوار قبلی جشنواره را در یک سامانه مدون در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دسترس پژوهشگران سراسر کشور قرار دهیم. امیدواریم این جشنواره و جشنواره‌های قبلی و بعدی بتواند هسته اصلی «مرکز اسناد و آرشیو پژوهش های فرهنگی کشور» را شکل دهد.
مسئول دبیرخانه جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال هم در صحبت‌های کوتاهی افزایش تعداد آثار رسیده از ۷۰۰ عنوان در دوره قبل به ۱۰۰۰ عنوان در این دوره را تفاوت اصلی جشنواره پانزدهم با ادوار قبلی دانست.
 زهره سعیدی، استانداردشدن مراحل داوری را نیز وجوه تمایز دیگر این دوره از جشنواره معرفی کرد.
 لازم به ذکر است، مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز یکشنبه دوازدهم اسفند ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر(عج) و خیابان فلسطین، نبش خیابان برادران مظفر جنوبی برگزار می‌شود.