تبیان، دستیار زندگی
زاده : سه بار ركورد دنیا را جابجا كردم پوریای ولی را می شناسی؟ او نشان دهنده یك پهلوان واقعی درایران است. پوریای ولی در میان همه پهلوانان یك اسطوره بود و تمام صفت های لازم را داشت و تنها مرگ توانست بر پوریای ولی غلبه كند. فكر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با رضازاده

رضازاده : سه بار ركورد دنیا را جابجا كردم


پوریای ولی را می شناسی؟

او نشان دهنده یك پهلوان واقعی درایران است. پوریای ولی در میان همه پهلوانان یك اسطوره بود و تمام صفت های لازم را داشت و تنها مرگ توانست بر پوریای ولی غلبه كند.

فكر می كنی حسین رضازاده تا رسیدن به مقام پوریای ولی چه راهی را باید طی كند؟

امثال پوریای ولی در تاریخ ایران دیگر متولد نخواهند شد . از این قهرمان بزرگ و پهلوان دلیرروایت های زیادی شنیده ام كه باعث می شود دلبستگی زیادی به او پیدا كنم. پوریای ولی الگوی من درتمامی مراحل زندگی بوده و خواهد بود و رضازاده باید بسیاری از اصول جوانمردی را طی كند وراهی سخت و دشوار را بپیماید تا به منزلت و جایگاه پوریای ولی برسد.

اصول جوانمردی از دیدگاهت كه همه تو را به عنوان یك پهلوان می شناسند چیست؟

پهلوان هیچ گاه خداوند بزرگ را از یاد نمی برد وهمواره از او اطاعت می كند پهلوان بر این اعتقاد است كه باید به دیگران كمك كند و دست ضعفا را بگیرد و در برابرافراد قدرتمند از آن ها دفاع كند.

اصولا تمام افراد دردوران كودكی برای خود یك اسطوره داشتند كه به آنها عشق می ورزیدند حالا برای خیلی ها جالب است كه بدانند حسین رضازاده دربچگی به چه كسی علاقه داشت؟

جهان پهلوان تختی و پوریای ولی اسطوره های من در گذشته بودند. شاید باورنكنید ولی من شب و روز به آنها فكر می كردم وهمیشه آرزو داشتم در زمان آنها به دنیا می آمدم تا از نزدیك با تختی و پوریای ولی آشنا می شدم.

ما ایرانیها همیشه تصور می كنیم كسانی كه ورزش می كنند و در مسابقات جهانی به مدال دست می یابند اسطوره و بت هستند آیا تو با این عقیده موافق هستی ؟!

ببینید؛ كسی كه در مسابقات جهانی به مدال طلا دست می یابد زحمات فراوانی را متحمل شده است و برای رسیدن به آن جایگاه ریاضت كشیده است آنها از این جهت برا ی مردم ستاره و اسطوره محسوب می شوند كه خیلی از جوانان دوست دارند روزی مثل آنها تبدیل به قهرمانان بزرگی شوند اما باید همه ورزشكاران ما این نكته را در نظر داشته باشند كه همه حركات آنها زیر ذره بین جوانان است و باید خیلی از مسایل رعایت شود تا قهرمانان ما همیشه به عنوان پهلوان وانسانهایی پاك درجامعه معرفی شوند.

خودت فكر می كنی چقدر تاكنون دراین راه موفق بوده ای ؟

تمام سعی و توان من بر این است كه همیشه مردم از من به نیكی یاد كنند حالا چقدر تا به حال دراین امرموفق بوده ام بستگی به نظر مردم دارد!

درمسابقات جهانی امسال كه درونكوور برگزار شد دوباره به مدال طلا دست یافتی اما همه مردم انتظار داشتند ركورد خودت را دوباره بشكنی؟

من چند وقت پیش درمسابقات آسیایی ركورد دنیا را شكسته بودم و فكر می كنم هنوز خستگی آن مسابقات بزرگ را پشت سرنگذاشته بودم و خستگی آن مسابقات درونكوور در بدنم باقی مانده بود.

این درست كه رضازاده خسته بود ولی فكر نمی كنی زنگ خطر برای تو به صدا درآمده است و رقیبانت نسبت به گذشته برای رسیدن و پیشی گرفتن از تو نزدیكتر شده اند؟

خودم هم حرفهای شما را قبول دارم و بنابراینتمریناتم را نسبت به قبل افزایش داده اما من تنها ورزشكاری درایران هستم كه تاكنون موفق شده ام سه بارركورد دنیا را بزنم ! شمامطمئن باشید درالمپیك آتن یك بار دیگر ركورد جهان  را جابجا می كنم تا از شرمندگی مردم درآیم.

ركوردهایی را كه درمسابقات می زنی بر چه اساسی است

؟همه ركورد های من بر اساس یك كار علمی و زیر نظر مربیان تیم ملی انجام می گیرد درتمرینات وزنه های گوناگونی را امتحان می كنیم و اگر از نظر بدنی آمادگی داشته باشیم در مسابقات ركوردهای خود را تكرار می كنیم .

می

گویند تیم ملی وزنه برداری فاقد مشاور تغذیه است آیا این موضوع حقیقت دارد؟بله؛ متاسفانه تیم ملی وزنه برداری مشاور تغذیه ندارد و این نكته درجای خود كمی عجیب است...

تیم پزشكی چطور...

در مسابقات جهانی یا آسیایی یك تیم پزشكی كامل در اختیار داریم كه به وضعیت ورزشكاران رسیدگی می  كند اما درتمرینات فقط دو فیزیوتراپ حضور دارند!!!

فكر نمی كنی از این چیزهایی كه در ظاهر ساده شمرده می شود صحبت می كنیم برای تیم ملی یك كشور فاجعه باشد؟

چطور مگر؛ اگر می شود دراین باره بیشتر توضیح بدهید.

وقتی تیم ملی یك كشور از امكانات اولیه محروم می باشد نباید از آن توقع قهرمانی درمسابقات بین المللی را داشت؟!

جواب این سوالات در حوزه اختیارات من نیست و شما باید از مسوولان فدراسیون دراین باره سوال كنید...

برگردیم به مسابقات جهانی ؛ وقتی تمام وزنه برداران در سالنی كه پشت سن بود حضور داشتند تو درجمع آنها دیده نمی شدی آیا این غیبت دلیل خاصی داشت؟

من چون از آنها قویتر بودم و مسابقات آنها تقریباً با من فرق می كرد در اتاق مجاور استراحت می كردم تا قوای تحلیل رفته ام را بازیابم.

جابر سالم رقیب اصلی تو دراین مسابقات در دور او ل كنار كشید و مربیان او علت این كناره گیری را مصدومیت عنوان می كردند آیا این موضوع حقیقت داشت؟

دراین مورد شایعات زیادی به گوش می رسید  برخی ها عنوان می كردند جابرسالم دچار مصدومیت شده است و بعضی های دیگر هم عقیده داشتند او دوپینگ كرده است.

به نظر خودت دلیل اصلی چه بود؛ آیا تو با نظر گروه دوم هم عقیده هستی؟

نمی دانم و اصلاً هم دوست ندارم در مورد كناره گیری مردی صحبت كنم كه حتم دارم اگر كنارگیری نمی كرد درمقابل من بازنده می شد!!!

و عنوان می شود تو شب قبل از مسابقه خوب نخوابیده بودی؟

بله من كمی روحیه ام را از دست داده بودم و علت آن كناره گیری حسین توكلی ازمسابقات بود و شرایط طوری شده بود كه من حتماً باید قهرمان می شدم تا سهمیه كامل المپیك را بدست آوریم و همه این عوامل دست به دست هم داد تا بتوانم خوب استراحت كنم.

چرا حسین توكلی وزنه نزد؟

او براین  عقیده بود كه باید اسمش درگروهA قرار می گرفت ادعایش هم این بود كه در مسابقات المپیك قهرمان شده بود.

تو در این باره با او صحبت نكردی كه ادعایش بی اساس است و باید در مسابقات حاضر شوم؟

اتفاقا ً در این مورد كلی با او صحبت كردم اما او تصمیم خودش را گرفته بود و حاضر نشد  درمسابقات شركت كند.

آیا حقیقت دارد توكلی با تو مشكل دارد و در یك محفل خصوصی  اعلام كرده است مسوولان بین تو و او فرق می گذارند

؟اصلاً این طورنیست من با تو كلی دوست و رفیق هستم و بین ما دو نفر هیچ مشكلی نیست و همه این حرفها درحد شایعات بی اساس است .

درمسابقات جهانی دیده می شود الكسی یف قهرمان افسانه ای شوروی سابق مدال های تورا به گردنت آویخت و صحبت هایی هم با تو كرد آیا او حرف خاصی به تو زد ؟

او به من تبریك گفت و اظهار امیدواری كرد درمسابقات آتی هم بتوانم قهرمانی های خود را درمسابقات گوناگون تكرار كنم.

برنامه ات برای مسابقات آتی چیست؟

باید قهرمان دنیا باقی بمانم فقط همین...

راستی چطور به وزنه برداری علاقه مند شدی؟

سال دوم راهنمایی بودم كه معلم ورزشمان وقتی استعداد من را در این رشته دید مرا به باشگاه وزنه برداری برد واوباعث شد تا به موقعیت امروز دست یابم.

تو هم نمی خواهی روزی مدرسه وزنه برداری بزنی؟

اگر سازمان تربیت بدنی چنین كلاسهایی را دایر كند من حاضرم به عنوان معلم به جوانان مملكتم خدمت كنم.

چرا خودت چنین باشگاههایی را راه اندازی نمی كنی؟

چون مخارج تاسیس یك باشگاه وزنه برداری بسیار سنگین است و من به تنهایی از عهده هزینه های آن بر نمی آیم .

پس از قهرمانی در مسابقات جهانی فدراسیون هنوز به شما جوایزی اهدا نكرده است ؟

هنوز خیر ولی قرار است به تمام قهرمانانی كه درونكوور موفق به كسب مدال طلا شدند جوایزی اهدا شود.

لیگ وزنه برداری درچه شرایطی قرار دارد؟

نسبت به سالهای گذشته حرفه ای تر شده است . لیگ ازجوانان با استعدادی برخورداراست كه می توانند آینده وزنه برداری ما را تامین كنند.

چند سوال فانتزی ، اگردوست داشتی آنها را جواب بده...

ارد بیل ...

زادگاه من كه همیشه به آن تعلق خاطر دارم ، اردبیل یعنی عسل ، سبلان و هوای سرد.

پدر و مادر ...

بهترین بهانه برای زنده بودن.

پیشنهاد میلیون دلاری تركیه ...

اگر تمام دنیا را هم به نام من كنند حاضر نیستم یك وجب از خاك ایران را با آن عوض كنم .

همسر...

شریك زندگی ام...

حضرت ابوالفضل...

همیشه به او توكل می كنم.

وزنه ...

وزنه ها به قدرت من تعظیم می كنند.

حرف آخر؟!

وزنه ها باید به من افتخار كنند كه آنها را با نام حضرت ابوالفضل بلند می كنم .