تبیان، دستیار زندگی

بیش از ۷۵۰ آیه قرآن به طبیعت اشاره دارد

قرآن‌کریم نمایشگاهی الهی است که برای همه انسان ها در همه ادوارها درس و عبرت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طبیعت در قرآن
حجت‌الاسلام حسن سیدی اظهار کرد: در قرآن کریم بیش از ۷۵۰ آیه بطور کلی به طبیعت و ظواهر طبیعت اشاره دارد و در اکثر این آیات به انسان توصیه می‌کند که با مطالعه و رؤیت طبیعت، پند و عبرت بگیرند.وی افزود: از جمله نکاتی که قرآن درباره طبیعت متذکر می‌شود، مرده شدن و زنده شدن طبیعت است.

حیاتی به طبیعت می‌دهد، می‌میراند و سپس حیات می‌دهد از جمله در سوره انعام آیه ۹۵ می‌فرماید« إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذَلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ خدا شكافنده دانه و هسته است زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون مى‌‏آورد چنین است‏ خداى شما پس چگونه منحرف مى‌‏شوید»

وی ادامه داد: زمستان فصل مردن طبیعت و بهار فصل زنده شدن طبیعت است. این گونه توصیف برای طبیعت مثلی است و درسی است برای حیات انسان‌ها که چگونه پس از متلاشی شدن جسم حیات می‌گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: می‌توان از طبیعت به عنوان استاد و معلمی بزرگ برای بشریت نام برد. شناخت خدا و خدا باوری ، توجه به معاد و روز قیامت و رعایت اخلاق از جمله درس‌هایی است که طبیعت به ما انسان‌ها می دهد.

سیدی ادامه داد: خداوند در آیه ۹ سوره فاطر می‌فرماید: « وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُما زمین را پس از مردنش زنده می‌کنیم، رستاخیز نیز همین‌گونه است»

وی بیان کرد: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می‌فرمایدکه هر وقت بهار را دیدید بسیار از قیامت یاد کنید و نقل است یکی از اصحاب پیامبر(ص) از ایشان سؤال می‌کند که ای رسول خدا چگونه خداوند مردگان را زنده می‌کند و حضرت فرمودند آیا تا به حال از سرزمینی که خشک و مرده باشد عبور نکرده‌ای ؟ آیا پس از چندی خرمی و سرسبزی آن زمین را ندیده‎ای؟ این گونه خداوند مردگان را زنده می‌کند و این نمونه و نشانه او در آفرینش است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فصل بهار و روئیدن گیاهان مجسمه عینی قیامت است پس بیاییم با آمدن بهار در کنار توجه به زیبایی‌های ظاهری این فصل مقداری دقیق‌تر بیندیشیم و به رستاخیز و قیامت بنگریم که فصل نوشدنی برای انسان‌ها است.

سیدی یادآور شد: بزرگترین نکته در تحول فصل بهار توجه ویژه به معاد و قیامت است. در بسیاری از آیات قرآن این‌گونه تصریح می‌کند که برانگیخته‌شدن انسان‌ها پس از مردن مثل زنده شدن طبیعت پس از مردن است.
منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .