تبیان، دستیار زندگی

هفتم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه برابر با هفتم اسفند 1397 هجری خورشیدی، بیستم جمادی الثانی 1440 هجری قمری و بیست و ششم فوریه 2019 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
7 اسفند 1371
آیت الله میرزا هاشم آملی فقیه و عالم بزرگ معاصر در 88 سالگی درگذشت. از آثار او می توان به بدایع الافکار، الصلاه، الاجاره، الصوم و الطهاره اشاره کرد.

7 اسفند 1367
ادوارد شواردنادزه وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی پاسخ میخاییل گورباچف رییس جمهوری کشورش به نامه 11 دی ماه 1367 امام را در حسینیه جماران در حضور امام خواند. امام در نامه ی خود گورباچف را از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی آگاه کرده بود.

7 اسفند 1351
قرارداد تأسیس دانشگاه بوعلی سینا در همدان با فرانسه امضا شد.

7 اسفند 1348
با پخش جزوه های درس ولایت فقیه امام خمینی، رییس ساواک در بخشنامه ای به تمامی اداره ها از آنان خواست تا در جمع آوری و شناسایی عاملان انتشار این جزوه ها با سازمان مرکزی همکاری کنند.

7 اسفند 1346
در درگیری ماموران نظامی با دانشجویان دانشگاه شیراز که در اعتراض به فسادهای امیر اسدالله علم رییس دانشگاه تحصن کرده بودند، ده ها تن از دانشجویان زخمی شدند.

7 اسفند 1341
امام خمینی در بیاناتی به مناسبت عید فطر مردم را به ایستادگی و استقامت در برابر حکومت محمدرضا پهلوی فرا خواندند. امام رفراندوم ششم بهمن در ارتباط با انقلاب به اصطلاح سفید را در همه ی کشور فرمایشی و آن را از طرف مردم ایران غیر قابل قبول دانست.

7 اسفند 1334
علی اکبر دهخدا نویسنده، روزنامه نگار و صاحب نخستین فرهنگنامه لغت فارسی و اثرهای دیگری چون امثال حکم، مجموعه مقالات چرند و پرند، فرهنگ فرانسه به زبان فارسی و ... در 76 سالگی درگذشت.

7 اسفند 1302
25 هزار تومان اعتبار برای ساخت فرودگاه در بوشهر، شیراز، آباده، اصفهان و قم اختصاص یافت.

7 اسفند 1300
با حضور وزیر مختار دولت شوروی در ایران، در ساختمان وزارت امور خارجه جلسه ای درباره ی عهدنامه مودت ایران و شوروی تشکیل شد. این قرارداد در ارتباط با مسایل مالی، اقتصادی، نظامی و سیاسی میان ایران و شوروی است.

7 اسفند 1295
جان لارنس کالدول وزیر مختار آمریکا در ایران در گزارشی به وزارت خارجه کشورش نوشت: هیچ کشوری در جهان به اندازه ی ایران گرفتار حکومت وابسته به سفارتخانه ها نیست.