تبیان، دستیار زندگی

مقدار پوشش زنان در هنگام نماز چه مقدار باید باشد؟

اگر خانمی در هنگام نماز بدن خودش را در زیر چادر ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، آیا نمازش اشکال دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماز بانوان
پوشش هر انسانی نمایانگر شخصیت درونی آن‌هاست. در این بین گزاره‌ای به نام حیا بهترین معیار برای سنجش نحوه پوشش ما محسوب می‌شود. چرا که تجریه نشان داده است کسانی که برخوردار از خصلت حیا و عفتند، سعی می‌کنند در نوع پوشش خود دقت لازم را به خرج داده و اندام خود را به بهای اندکی در معرض دید نامحرم قرار ندهند.

از این جهت می‌توان اذعان کرد پوشش برای انسان، اعم از زن و مرد، نوعی کرامت الهی محسوب می‌شود. ضمن آنکه تنها نوع آدم لباس می‌پوشد، اما هیچ حیوانی لباس نمی‌پوشد؛ مسئله پوشش نزد خداوند به حدی جایگاه دارد که احکام آن را در مهم‌ترین عبادت دینی مسلمانان یعنی نماز جای داد و حد و حدودهایی برای آن در نظر گرفت. نکته جالب توجه اینکه هر بانویی قصد داشته باشد وارد نماز شود، در طول نماز باید حد پوششی که پیامبر(ص) از جانب خداوند تعیین کرده، مراعات کند. از این رو کسانی که با نماز انس می‌گیرند، از یک جهت تمرینی برای نهادینه کردن ارزش‌های الهی همچون حیا و عفت در وجود خویش انجام می‌دهند. 

بر اساس احکام دینی هر نمازگزاری (زن باشد یا مرد) واجب است خود را در نماز به مقداری که در شرع مقدس واجب شده بپوشاند؛ اگرچه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هیچ کس او را نبیند. هر یک از مراجع عظام تقلید احکامی در این باره صادر فرمودند که در ادامه می‌بینید.

سؤال: اگر خانمی در هنگام نماز بدن خودش را در زیر چادر ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، آیا نمازش اشکال دارد؟


اکثر مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند، اگر از بیرون بدنش پوشیده باشد، کافى و نمازش صحیح است؛ اما برخی از فقها مثل آیت‌الله سیستانی علاوه بر این امر، پوشاندن بدن حتی از خودش را نیز (بنابر احتیاط واجب)، لازم می‌دانند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال چنین است:

رهبر معظم انقلاب:
اگر از بیرون بدنش پوشیده است کافى است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
در فرض سؤال چنانچه چادر بدن‌نما نباشد، اشکالی ندارد.

 آیت‌الله سیستانی:
زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند، و بنابر احتیاط واجب حتی از خودش نیز پوشانده شود، پس اگر چادر را طوری بپوشد که خودش بدنش را ببیند اشکال دارد، اما پوشاندن صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست. اما برای آنکه یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین‌تر از مچ‌ها را هم بپوشاند.

 آیت‌الله صافی گلپایگانی:
چنانچه چادر بدنش را بپوشاند نماز صحیح است.

منبع: تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .