تبیان، دستیار زندگی

ششم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه برابر با ششم اسفند 1397 هجری خورشیدی، نوزدهم جمادی الثانی 1440 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه 2019 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
6 اسفند 1362
سردار حمید باکری قایم‏مقام لشکر 31 عاشورا در جزیره مجنون به شهادت رسید.

6 اسفند 1362
رژیم بعثی عراق پس از بمباران منطقه های مسکونی شهرهای خرم آباد و بروجرد، شهرهای کوهدشت، سقز، پل دختر و مهاباد را نیز بمباران کرد. در این بمباران 50 تن از غیر نظامیان به شهادت رسیدند.

6 اسفند 1355
در پی محکومیت هشت تن از علمای نجف به اعدام، آیت الله سید عبدالله شیرازی در نامه ای برای سفیر ایران در عراق از دولت و مراجع ایران خواست مانع از انجام شدن این جنایت به وسیله ی حکومت بغداد شوند.

6 اسفند 1352
روزنامه رژیم صهیونیستی یدیعوت آحرونوت متن گفت و گوی محمدرضا پهلوی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا را که وی در آن به همکاری اطلاعاتی و آموزشی ساواک و موساد اشاره کرده بود، به چاپ رساند.

6 اسفند 1339
در پی حمله گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران به اتومبیل منوچهر اقبال رییس دانشگاه، این دانشگاه تعطیل شد.

6 اسفند 1323
حسن اسفندیاری رییس پیشین مجلس شورای ملی در 78 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. وی 9 دوره نماینده ی مجلس و چهار دوره ریاست آن را بر عهده داشت. در بیشتر کابینه های پس از مشروطیت نیز مقام وزارت را بر عهده داشت.

6 اسفند 1322
چهاردهمین دوره ی مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. این مجلس تا 21 اسفند 1324 به کار خود ادامه داد.

6 اسفند 1305
پس از تصویب قانون ساختن (احداث) راه‏آهن جنوب ایران در چهارم اسفند و تعیین هزینه های ساختمان راه آهن ایران از محل عوارض قند و شکر و چای، در این روز علاوه بر تعیین مسیر خط آهن از خورموسی به خرمشهر و از آنجا به تهران؛تصمیم گرفته شد نخستین کلنگ احداث راه‏آهن ایران در 23 مهر سال 1306ش در تهران به زمین زده شود.

6 اسفند 1275
آیت‏اللَّه میرمحمدحسین شهرستانی حائری فقیه، محقق و ادیب ایرانی در 57 سالگی درگذشت. وی در طول زندگی علمی خود بیش از 80 اثر از خویش بر جای گذاشت که از آن جمله می توان به کتاب های الاستصحاب، اصل الاصول، تحقیق الادله، تذکره النفس و لباب الاجتهاد اشاره کرد.