تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام اکبری مطلق :در جامعه زمینه ساز و مهدوی اصل بر اعتماد است

حجت الاسلام اکبری مطلق با بیان اینکه امام زمان(عج) پس از ظهور در برپایی احکام و دستورات اجتماعی اسلام تحول ایجاد می کنند، گفت: در جامعه زمینه ساز و مهدوی، اصل بر اعتماد است لذا باید مقدمات اعتماد به یکدیگر را فراهم کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظهور امام زمان

حجت الاسلام «جواد اکبری مطلق» در پاسخ به این سوال که براساس روایات، امام زمان (عج) بعد از ظهور مردم را به اسلام ناب و اصیل دعوت می کنند، اسلام ناب چه رویکردها و ویژگی هایی دارد و چه احکامی از آن در دوران آخر الزمان فراموش شده است؟، اظهارکرد: اسلام یک دین اجتماعی است و نگاه آن فردمحور نیست نه اینکه با فرد کاری ندارد بلکه برای فرد هم برنامه دارد اما نگاه آن اجتماعی است و فرد را در عرصه اجتماع می بیند..

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی ادامه داد: آیات قرآن کریم نیز فردمحور نیست که فرد قرآن را بخواند و در طاقچه بگذارد بلکه دستورات قرآن برای اجتماع است که باید پیاده شود.

اکبری با بیان اینکه یک دانشمند مسیحی می گوید وقتی مولا علی (ع) به شهادت رسید، عدالت را هم با خود به زیر خاک برد، تصریح کرد: اسلام در بحث های اجتماعی دارای چند محور اصیل مانند عدالت اجتماعی، احسان و نیکوکاری، تقدم معنویت بر مادیات و اولویت بندی است که متاسفانه بسیاری از آنها در جامعه امروز فراموش شده است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: عدالت در جامعه امروز تقریبا بسیار کم شده و یا به طور کامل وجود ندارد و در سایر اصول نیز وضعیت جامعه گویاست که رعایت نمی شود البته به این دلیل که موضوع اجتماعی است باید حکومت ها برای برپایی این اصول پای در میدان گذارند.

وی ادامه داد: امام زمان (عج) بعد از ظهور بنا نیست دین جدیدی ارائه دهند یا به طور مثال بگویند نمازی که تا به امروز خوانده می شد، غلط است یا روزه باید اینگونه باشد بلکه ایشان در زمینه برپایی احکام و دستورات اجتماعی اسلام تحول ایجاد خواهند کرد و در پرتوی این تحول به اداره صحیح جهان می پردازند.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف انقلاب اسلامی  زمینه سازی ظهور است، ابراز کرد: لذا باید ببینیم در چهل سالگی این نهضت و انقلاب برای زمینه سازی ظهور و اجرای اصول ناب چه قدم هایی را می توان برداشت. امام صادق(ع) می فرماید: «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ ؛ ای گروه شیعه! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت گویی بازدارید» و اگر ما بخواهیم زینت ائمه اطهار(ع) باشیم باید اجتماع خود را که نمای بیرونی دارد، اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: اگر فردی از بالا به جامعه ما نگاه کند، رفتار مردم با یکدیگر، گفتار آنها، معاملات بازار، دوستی و هم نوعی آنان و ... را مشاهده می کند که اگر جامعه به سمت اصلاح و اسلامی کردن این مولفه ها رود و این پیکر 80 میلیونی خود را با یکدیگر متحد کند، در این زمینه ها گام برداشته است.

اکبری با بیان اینکه جامعه زمینه ساز، سود خود را در سود دیگران می داند و حق تقدم خود را به دیگران می دهد، اضافه کرد: در جامعه زمینه ساز و مهدوی اصل بر اعتماد است لذا باید مقدمات اعتماد به یکدیگر را فراهم کنیم یعنی باید آنچه را برای خود می خواهیم برای دیگران نیز بخواهیم که در این صورت آرامش و اعتماد در جامعه گسترش خواهد یافت.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: بازگشت به جامعه مهدوی به معنای ساختن جامعه ای متعادل است و این متعادل بودن به معنای آن است که «خیر الامور اوسطها؛ بهترین امور، حد وسط و میانه و حالت اعتدال آنها است» را ملاک عمل و رفتار خود قرار دهیم و از افراط و تفریط بپرهیزیم

منبع: خبرگزاری شبستان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .