تبیان، دستیار زندگی

ارزش دینداری در آخرالزمان

مردم اخر الزمان در شرایطى به سر مى برند كه اوج فتنه ها و شبه ها آنها را احاطه كرده است. به گونه اى كه در روایات داریم، حفظ دین در آخر الزمان، مانند نگه داشتن آتش كف دست است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دینداری

مردم اخر الزمان در شرایطى به سر مى برند كه اوج فتنه ها و شبه ها آنها را احاطه كرده است. به گونه اى كه در روایات داریم، حفظ دین در آخر الزمان، مانند نگه داشتن آتش كف دست است. این در حالى است كه آنها همچون نسلهاى گذشته خود، امام زمانشان را ندیده اند و از این رو حفظ ایمان در چنین شرایطى، ارزشش بیش از موقعى است كه مردم امام زمانشان رادیده اند. از این رو در روایات آمده كه مؤمنین آخر الزمان از مؤمنین دیگر زمان بهتر هستند و اجرشان هم بیشتر است. چرا كه طبیعى است كههرچه امتحان سخت تر باشد، امتیازش بالاتر است. بنا بر این در روایتى دیگر داریم: «إنّ عظیمَ الأجر لمَعَ عَظیم البَلاء». یعنى بالاترین اجرها با سخت ترین بلاهاست.

قال على بن الحسین سید العابدین: من ثبت على موالاتنا فى غیبه قائمنا اعطاه الله عز و جل اجر الف شهیدا من شهداء بدر و احد.

ترجمه: امام چهارم حضرت زین العابدین فرمودند: هر كس بر ولایت ما در زمان غیبت قائم ما ثابت قدم بماند، خداوند عز و جل ثواب هزار شهیدى كه در جنگ بدر یا احد، به شهادت رسیده باشد را به او اعطا مى كند.

در روایت دیگرى مى خوانیم:

۲- قال رسول الله- صلى الله علیه و آله- یا على و اعلم ان اعجب الناس ایمانا و اعظمهم یقینا قوم یكونون فى آخر الزمان، لم یلحقوا النبى فحجبت عنهم الحجه فامنوا على سواد على بیاض.

رسول خدا- كه سلام خدا بر او و خاندان پاكش باد- فرمودند: اى على بدان كه عجیب ترین مردم و از نظر ایمانى و عظیم ترین ایشان در یقین (به خداوند و نشانه هاى او) گروهى در آخر الزمان هستند كه پیامبر را ندیده اند و حجت خدا نیز از ایشان غایب شده است، اما آنان هم چنان به سیاهى بر روى سپیدى ایمان دارند.

(یعنى ایمانشان به واسطه ى نوشته هاى سیاه بر كاغذ هاى سفیدى است كه از پیشینیانشان به یادگار دارند.)

آرى آنان كه حجت خدا را دیدند و به او ایمان آوردند كجا و آنان كه هرگز حجت خدا را ندیده اند و او را از نوشته هایشان شناختند، به او ایمان آوردند، حضور سبزش را در كنار خود حس نمودند و عمرى دم از محبت و ولایتش زدند كجا؟

آنان كه هر لحظه و ساعت، صداى آسمانى امامشان را شنیده اند و زلال جانشان را در معارف الهى او شسته اند كجا، شوریدگانى كه هر لحظه در عطش انتظار دیدار مولایشان سوخته اند كجا؟

قطعا خدا گروه دوم را بیشتر دوست مى دارد و ثواب و منزلتى بیش از گروه اول برایشان در نظر خواهد گرفت.

حال اى منتظران مهدى اى كسانى كه مروارید محبت او و پدران پاكش را در دل سفته اید اى كسانى كه عشق و علاقه ى خود را بر او نثار مى كنید اى ارادتمندان درگاه پاكش قدر خود و محبتتان و علاقه و عشقتان به اهل بیت را بدانید. دست بیعتى دوباره به مولایتان دهید و با او عهد كنید كه تا آخرین دم، بر ولایت و محبتش استوار خواهید ماند و او را یارى خواهید نمود.

پیامبر اكرم (ص) مى فرمایند:

هر یك از آنان (مومنان واقعى دوره غیبت) اعتقاد و دین خویش را با هر سختى حفظ مى كنند چنان كه گویى درختان خار مغیلان را در شب تاریك با دست پوست مى كنند یا آتش پر دوام را با دست نگاه مى دارند. [[۱۰

معلوم مى شود آنها با توجه به این قبیل از روایات، علاوه بر افزودن بر تلاش و كوشش، با موانع و مشكلات نیز آشنا مى شوند و پیشاپیش آمادگیهاى لازم را در خود ایجاد مى كنند و درنتیجه در سخت ترین پیشامدها بر ایمان و عقاید خود پاى مى فشارند و در حد توان به زمینه سازى ظهور كمك مى نمایند. امام سجاد (ع) در توصیف مومنان عصر غیبت مى فرمایند: مردم زمان غیبت مهدى (ع) كه به امامت آن حضرت پاى بندند و همواره در حال انتظار ظهور به سر مى برند از مردم همه زمانها برترند، زیرا خدا چنان درك و فهم و نیروى تشخیص آنان را قوت مى بخشد كه غیبت نزد آنان همانند زمان ظهور باشد… آنان به حق اخلاص ورزانند… [[۱۱

انسان دین دار عصر غیبت كه دسترسى عادى به امام زمان (عج) ندارد بر اساس درك عقلى و تهذیب اخلاق و اندیشه به یقین والایى دست مى یابد و همواره به دفاع از احكام و عقاید دینى مى پردازد و این در شرایطى است كه اغلب مردم در زرق و برق و لذات مادى خود را غرق ساخته اند و به احكام و ارزشهاى دینى و فضیلت هاى انسانى بى توجه شده اند.

امام صادق (ع) مى فرماید:

پیامبر (ص) و على (ع) فرمودند یاعلى بزرگترین مردمان در ایمان و یقین كسانى هستند كه در آخر الزمان زندگى مى كنند، آنها پیامبرشان را ندیده اند و امامشان در غیبت به سر مى برد، با این همه آنان از روى علوم و معارف و كتابهایى كه در اختیار دارند ایمان آورده و در ایمان خود پایدارى مى ورزند… [[۱۲ بنابراین یكى از راههاى مهم در امان ماندن از فتنه هاى آخر الزمان، عمل به وظایف دینى و وظایف و مسئولیتهاى مربوط به دوران غیبت است كه به طور خلاصه این وظایف عبارتند از:

۱ ج تلاش براى شناخت بیشتر امام عصر (ع)

۲ ج خودسازى و تهذیب نفس

۳ ج انتظار فرج امام زمان (ع)

۴ ج سعى در اصلاح وضع جامعه

۵ ج حفظ و تحكیم پیوند معنوى با امام عصر (ع)

۶ ج پیروى از نائبان امام زمان (ع)

در رابطه با حدیثى كه نقل كردید هم مى شود همین نتیجه را گرفت كه چون مردم قبل از آخر الزمان امام زمانشان را با چشم دیده اند و براى آنها دلنشین تر بوده، پس ارزش ایمان مردم آخر الزمان كه چون ندیدند بر حسب ظاهر ممكن است با اكراه مواجه شوند پا روى این حس خود مى گذارند، بالا تر است. اگرچه در شناخت امام زمان و دین آنچه بیشتر از چشم ظاهر به آدمى كمك مى كند، بصیرت دل هست.

از طرفى اگرچه حفظ دین به خاطر شرایطى كه آخر الزمان دارد سخت تر است اما در عوض امكانات موجود در آخر الزمان، بسى بیشتر و كامل تر از زمانهاى دیگر است. چرا كه در هیچ زمانى به اندازه زمان ما، ابزار و وسایلى كه بتوان به كمك آنها دین را شناخت فراهم نبوده است. به عنوان مثال، اگر در گذشته شخصى براى استماع حدیثى فرسنگ ها راه بیابان را طى مى‏نمود، امروز با زدن چند كلید رایانه و یا مراجعه ساده به كتابها و نیز امواج رادیویى و تصویرى، مى‏تواند به همان اطلاعات دسترسى پیدا كند. این در حالى است كه مردم آخر الزمان، ازعقل و هوش بیشترى نیز برخوردارهستند.
منبع: هدانا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .