تبیان، دستیار زندگی

كم رویى و خجالت در غسل

برای غسل، واجب لازم نیست شخص حتما استحمام نماید، بلکه با یک یا دو لیوان آب و خیس کردن یک پارچه و کشیدن آن بر اعضا نیز می توان غسل نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیوان آب
لازم به ذکر است برای غسل، واجب لازم نیست شخص حتما استحمام نماید، بلکه با یک یا دو لیوان آب و خیس کردن یک پارچه و کشیدن آن بر اعضا نیز می توان غسل نمود. چه بسا در موارد و شرایط مختلف امکان حمام رفتن نباشد اما بتوان با این روش غسل کرد. لازم است قبل از غسل اگر نجاستی بر روی پوست هست را بشویدو پس از آن به راحتی و با سرعت می توان با یک پارچه خیس غسل کرد.

كم رویى در غسل

پرسش: اگر شخص در جایى كه مهمان است جنب شود، آیا به جهت خجالت مى تواند به جاى غسل، تیمم كند؟

همه مراجع: خجالت مجوز تیمم نیست و باید غسل كند.(1)

تبصره. چنانچه صبر كند تا وقت نماز تنگ شود ـ اگر چه گناه كرده ـ تیمم او در آن هنگام صحیح است و مى تواند پس از تطهیر بدن و لباس، با آن نماز بخواند.

جنابت و دورى حمام

پرسش : آیا به علت دور بودن حمام، مى توانیم به جاى غسل تیمم كنیم؟

همه مراجع: خیر، باید غسل كنید.(2)

مطابق نظر آیت الله خامنه ای

غسل جنابت با پارچه مرطوب

س. اگر كسى براى غسل واجب پارچه‌اى را به آب بزند و با آن تمام بدنش را (به ترتیب غسل) بشوید كافى است یا خیر؟ ضمناً اگر قبل از اتمام شستن عضوى در غسل عضو قبلى خشك شود اشكال دارد یا خیر؟

ج. اگر صدق شستن کند، کافى است و خشک شدن عضو قبلى اشکال ندارد.

ترک غسل به سبب نبود حمام

س. سربازى هستم كه در یكى از پادگان‌ها خدمت مى‌‌كنم، با توجه به اینكه براى ما استحمام محدودیت دارد حدود شش روز با عذر شرعى و تیمم نماز را به جا آوردم. آیا نماز من صحیح است یا نه؟

ج. با توجه به اینكه براى غسل حتماً لازم نیست كه از حمام استفاده شود بلكه مى‌‌توان با یك پارچ آب سر و گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را غسل داد اگر واقعاً آبى براى غسل نبوده یا براى غسل وقت كافى نبوده، تیمم صحیح و نماز با آن هم بى‌اشكال است و الا كافى نیست.

سوال: ما در منطقه سردسیری زندگی می‏کنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می‏ شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده می‏شود و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه فردا چیست؟ آیا تیمم جایز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟

جواب: مجرد مشقّت یا عیب شمرده شدن اغتسال جوانان در نیمه شب، عذر شرعى محسوب نمى‏شود، بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج یا ضرر باید قبل از طلوع فجر تیمم کند و با تیمم بدل از غسل جنابت پیش از طلوع فجر روزه‏اش صحیح است، و اگر تیمم نکند روزه ‏اش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مى ‏باشد.(3)

طبق نظر آیت الله مكارم شیرازی

عدم جواز تیمم بدل از غسل در هنگام خجالت 

پرسش: آیا در مواردی که غسل جنابت لازم است اگر در جایی بودیم که رودر بایستی داشتیم مانند خانه مادر شوهر می توان تیمم کرد؟

پاسخ: رودربایستی مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تاخیر می اندازید و در آخر وقت تیمم می کنید و نماز می خوانید.

تیمم بدل از غسل به خاطر خجالتی بودن [موارد وجوب تیمم ]

پرسش : در مواردی که غسل جنابت لازم است، شخص می تواند به خاطر خجالت تیمم کرد؟

پاسخ : خجالتی بودن مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تاخیر می اندازد و در آخر وقت تیمم می کند و نماز می خواند.(4)

آیت الله شبیری زنجانی
سوال: اگر کسی نزدیک طلوع فجر یا بعد آن محتلم شود و خجالت بکشد که حمام برود و غسل کند و غسلش را ظهر انجام دهد، اشکال دارد؟
پاسخ: خجالت كشیدن موجب جواز ترك غسل نمی شود، مگر اینكه به حد حرج برسد. در هر صورت در تنگی وقت بعد از تطهیر بدن و لباس می تواند با تیمم نماز بخواند.

پی نوشت:
[۱]. امام، استفتائات، ج ۱، تیمم، س ۲۳۶؛ خامنه اى، اجوبة، س ۲۱۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۸۴ و دفتر: همه مراجع.
[۲]. امام، استفتائات، ج ۱، تیمم، س ۲۳۶؛ دفتر: همه مراجع.(احكام وضو غسل و تیمیم، پرسمان).
[3]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
[4]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[5]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری

منبع: هدانا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .