تبیان، دستیار زندگی

پیشنهادهای نوروزی موسیقی

صورتگری بهار بانوای سازوآواز

بهار فصلِ موسیقی طبیعت است. اگر می‌خواهید روزهای بهاری را با چاشنی سازوآواز بگذرانید، آلبوم‌های پیشنهادی تبیان از دنیای موسیقی را گوش کنید. آغاز سال نو با حال خوب و همراهی با ده‌ها قطعه شنیدنی از خوانندگان ایرانی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسیقی

اگر اهل موسیقی هستید، این روزها بهترین فرصت است برای آنکه دل‌وجانتان را با شنیدن موسیقی‌های لذت‌بخش، سیراب کنید و با یک انرژی وصف‌ناشدنی روزهای بهاری را بگذرانید. چند پیشنهاد خوب از آلبوم‌هایی داریم که جزو آخرین آثار خوانندگان ایرانی در سال 97 بوده‌اند و در بازار موسیقی حسابی سروصدا کرده‌اند. این شما و این هم ترانه‌های لذت‌بخش هنرمندان موسیقی.

موسیقی نواحی با گروه رستاک

 آلبوم «بهار» گروه رستاک اولین پیشنهادی است که برای شما داریم؛ یک آلبوم بهاری با ترانه‌های شاد و محلی. رستاکی ها این آلبوم را به همه زنان ایران تقدیم کرده‌اند و نکته جالب آن، انتشار هم‌زمان نسخه تصویری همراه با نسخه صوتی در یک آلبوم است.

 قطعاتی بانام‌های «مندیر»، «نوروز»، «گل پامچال»، «وهار»، «شکوفه»، «لاله لر» و «گل پونه» برای علاقه‌مندان عرضه‌شده است. ترانه‌های این آلبوم نیز برگرفته از موسیقی نواحی آذربایجان، کردستان، گیلان، بختیاری و هرمزگان است. البته برای اولین بار دو قطعه به زبان فارسی هم در این آلبوم از گروه رستاک خواهید شنید.

شهر دیوونه، احسان خواجه امیری

ده قطعه پاپ در نهمین آلبوم موسیقی، آلبومی شنیدنی بانام «شهر دیوونه» به خوانندگی احسان خواجه امیری. خواننده جوان و پرطرفداری که هنوز برخلاف بسیاری از خوانندگان پاپ، تولید آلبوم‌های موسیقایی را فراموش نکرده است و تقریباً سالی یک‌بار صدایش مهمان جان‌ودل طرفدارانش می‌شود. اگر با صدای احسان خواجه امیری حال می‌کنید، قطعه‌های شهر دیوونه، ترکم کرد، غریبه، لب‌تر کن، تو بارون، با دلم، میرم، وقتی می‌خندی، خلاصم کن و صحنه را در این آلبوم خواهید شنید.

هیچ‌درهیچ با کامکارها

اگر اهل موسیقی کلاسیک با فضایی مدرن و شعرهایی از مولانا هستید، آلبوم کامکارها را از دست ندهید. «هیچ‌درهیچ» یک اثر جذاب و شنیدنی دیگر از خانواده کامکارهاست که هوشنگ کامکار آهنگسازی آن را انجام داده است و صبا کامکار هم به‌عنوان خواننده و همخوان در این آلبوم حضور دارد. قطعات «هیچ‌درهیچ»، «با هر غم»، «تو از درآمدی»، «نقشی بر دل»، «اگر جهان به سر آید» و «مرثیه‌ای برای شاعر» در 40 دقیقه شمارا باحال و هوای موسیقی ملی و معاصر ایران همراه می‌کند.

کوروش کبیر و لوریسِ دوست‌داشتنی

یک سمفونی شنیدنی و جذاب از آهنگساز دوست‌داشتنی و محبوب موسیقی ایران یعنی لوریس چکناواریان با نام «کوروش کبیر» پیشنهاد ویژه‌ای برای شماست. «کوروش کبیر» یک پوئم سمفونی است و در آن از آثار تاریخ‌نویسانی چون گزنفون و هرودوت بهره گرفته‌شده و کل داستان کوروش در ۱۶ قطعه و سه قسمت بیان می‌شود. شرح تحولات دوران ایران باستان از زبان کوروش کبیر به زبان موسیقی که تلاش می‌کند کوروش را به‌عنوان یکی شخصیت ایرانی به جهانیان معرفی کند. این اثر از خواب پدربزرگ کوروش آغاز و با صدور منشور حقوق بشر پایان می‌یابد. سمفونی کوروش کبیر بار اول هم‌زمان با آمدن لوح منشور حقوق بشر به آمریکا در سانفرانسیسکو اجرا شد.

هم‌نشینی ادبیات و موسیقی

یک آلبوم عاشقانه درباره داستان یک عشق به روایت مولانا؛ با خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی علی پژوهشگر. در این آلبوم شما با یک قصه عاشقانه از اشعار مولانا روبرو می‌شوید که دستتان را می‌گیرد و شمارا قدم‌به‌قدم از عشق خاکی به عشق افلاکی می‌رساند. آلبوم صورتگر یک ویژگی خاص هم دارد. حضور مشاوران ادبی چون دکتر حسین الهی قمشه‌ای، سیامک بدیعی، علیرضا بدیع به همراه روایتگری امین تارخ در تولید آن.

خلاصه اینکه اگر با خوانندگی سالار عقیلی، صدای دل‌نشین امین تارخ و البته متون ادبی حال و هوای تان عوض می‌شود. آلبوم صورتگر را از دست ندهید. هرچند که انتشار نسخه نفیس این آلبوم نیز می‌تواند آن را جزو گزینه هدایای نوروزی برای کسانی که دوستشان دارید، قرار دهد.

تکرار خاطره شهرزاد با مجنون زمانه

اگر با قطعات کجایی و افسار در سریال شهرزاد حسابی خاطره دارید و از شنیدن آن لذت برده‌اید، بد نیست آلبوم مجنون زمانه سینا سرلک را در جدول شنیدنی‌های نوروزتان بگذارید. سرلک خواننده جوان و دهه شصتی که سابقه همکاری با محسن چاووشی را در شهرزاد داشته است در مجنون زمانه هفت آهنگ با کلام تصنیف و آواز و دو آهنگ بی‌کلام به نام‌های بازآمدم، آواز چهارگاه، مجنون زمانه، حلقهٔ رندان، من نه منم، آواز همایون، چه کنم!؟، آوای کجاوه و ما ز بالاییم را برای دوستداران موسیقی گنجانده است. سروده‌های شاعرانی کهن مثل مولانا، فروغی بسطامی، وحشی بافقی، جامی و نظامی که بهار شمارا با موسیقی سنتی ایران دلکش‌تر می‌کند.
 

پاییز در بهار با کیهان کلهر

اگر روزهای آخر سال را سخت مشغول کار و فعالیت بوده‌اید و احتمالاً از شنیدن آخرین آلبوم کیهان کلهر بازمانده‌اید، حالا در تعطیلات بهار فرصت مغتنمی است که «هنوز پاییز است» را پلی کنید و از شنیدن آن لذت ببرید. آلبوم «هنوز پاییز است» با هنرمندی کیهان کلهر و «رامبرانت تریو» جدیدترین اثری است که از این نوازندگان چیره‌دست و پس از کنسرت مشترک در سال 96 وارد بازار موسیقی شده است.

گروه «رامبرانت تریو» متشکل از رامبرانت فرایش نوازنده پیانو، تونی اورواتر نوازنده کنترباس و وینسنت پلژر نوازنده سازهای کوبه‌ای حدود هشت سال است که با کیهان کلهر همکاری می‌کنند و کنسرت‌های بسیاری هم در فستیوال‌های معتبر اروپایی به‌صورت مشترک اجرا کرده‌اند.

حالا که می‌روی، با موسیقی برو

«باور نمی‌کنی حال دل مرا، یادی نمی‌کنی از عاشقت چرا» حالا که می‌روی با صدای محمد معتمدی، شعرهای محمدمهدی سیار و آهنگسازی فرید سعادتمند، با این آلبوم شنیدنی، روزهای بهاری را سر کنید. هشت قطعه «باور نمی‌کنی»، «دل‌های فروشی»، «حالا که می‌روی»، «نشانی»، «غم پنهان»، «آفرینش»، «کوچهٔ انتظار» و «کجایی» که هم برای اهالی موسیقی جذابیت دارد و هم دوستداران شعر که سروده‌های شاعر جوان و البته پرتجربه‌ای چون سیار را در یک اثر موسیقایی بشنوند. پس حالا که به تعطیلات عید می‌روید، آلبوم محمد معتمدی که مرکز موسیقی مأوا، آن را منتشر کرده، همراه خود ببرید.

پروازِ تاج بر فراز آواز

وحید تاج و حضورش در جشنواره موسیقی فجر امسال همراه با نقدها و حاشیه‌هایی بود که البته ربطی به بسته پیشنهادی موسیقی ما ندارد؛ اما این را گفتیم که بدانید آخرین آلبوم این خواننده خوش‌صدا با نام «آواز و پرواز» شنیدنی است. یک آلبوم با موسیقی‌های کلاسیک و البته معنا بخش ایرانی با نوازندگان چیره‌دست که در این آلبوم دستی بر ساز داشته‌اند. قاسم رحیم زاده، حمید قنبری و صابر سوری در کنار آهنگسازی بهمن فریادرس.

وحید تاج هشت قطعه بانام‌های «تصنیف دیدار وطن»، «آواز مخالف همراه تار»، «قطعه پیچک»، «تصنیف یلدا»، «آواز حسنی»، «چهارمضراب کبری»، «آواز دوبیتی همراه کمانچه» و «تصنیف تو می‌روی» را می‌خواند که انصافاً برخی از آن‌ها بسیار زیباست.

دنیای کاکوبندها

یک موسیقی خاص بدون زبان خاص، کاری جدید از کاکوبندهایی که غیبتی دوساله در دنیای موسیقی داشتند و حالا در «دنیای نو» طرفدارانشان را غافلگیر کرده‌اند. اگر به دنبال پرواز ذهن به سبک کاکوبندها هستید و البته یک موسیقی با صداهای الکترونیک استاندارد و کیفی را به کارهای دم‌دستی و بازاری ترجیح می‌دهید، این آلبوم را هم در چیدمان موسیقایی سال جدید قرار دهید. هفت قطعه این آلبوم به نام‌های «طغیان»، «دنیای نو»، «بیابانی»، «وانیا»، «عشق»، «رؤیای فردا»، «دعوت» که ردپای همیشگی و پررنگ نیما صرافی مهر هم در آن دیده و شنیده می‌شود.