تبیان، دستیار زندگی

بالا بردن اعتماد به نفس با چند راهکار ساده

چند توصیه برای بالا بردن اعتماد به نفس

یکی از عامل‌های اصلی در اعتمادبه‌نفس پایین، ترس از عدم پذیرش (طرد شدن) است. آنچه را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است که بخواهیم همیشه موردپذیرش و تأیید دیگران باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتماد به نفس

پسری 18 ساله هستم که همیشه منتظر تأیید دیگران هستم و اصلاً اعتمادبه‌نفس ندارم. لطفاً در زمینه بالا بردن اعتمادبه‌نفس راهنمایی‌ام کنید.


عمدتاً کسب توانایی در زمینه های مختلف باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در افراد می‌گردد. توصیه جدی دارم سعی کنید یک مهارت یا یک هنر را به‌طورجدی بیاموزید خصوصاً یک‌رشته هنری بسیار می‌تواند به شما کمک کند چراکه هم باعث تخلیه هیجانات منفی‌تان می‌شود و هم باعث افزایش اعتمادبه‌نفستان می‌گردد.

البته در ادامه به این توصیه‌ها هم توجه کنید:

- نه گفتن را یاد بگیرید.

 بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این مورد برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می‌شود که میل ندارید آن را بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.

- فکر کنید که اعتمادبه‌نفس بی‌نظیری دارید.

 هرگز این فکر را به خود راه ندهید که اعتمادبه‌نفس ندارید. همیشه سعی کنید فکرهای مثبت و والایی داشته باشید.

- مغلوب نشوید.

 با یک تجربه ناموفق مغلوب نشوید. به این فکر کنید که آیا هیچ‌کس قبل از موفقیت شکست نخورده است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک‌راه متفاوت است.

 - اجتماعی باشید.

 در واقع خودباوری و اعتمادبه‌نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. این افراد می‌آموزند که در درون اجتماع، برخی از افراد توانایی‌های بیش‌تر از آن‌ها و برخی دیگر توانایی‌های کمتر از آن‌ها دارند.

 به فعالیت‌هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی. در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.

اعتمادبه‌نفس واقعی از این اعتماد ناشی می‌شود که شما می‌توانید با اتکا بر توان خویش و بدون در نظر گرفتن نتیجه کار، با سعی و تلاش، عملی را انجام دهید.


- از طرد شدن نترسید.

 یکی از عامل‌های اصلی در اعتمادبه‌نفس پایین، ترس از عدم پذیرش (طرد شدن) است. آنچه را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است که بخواهیم همیشه موردپذیرش و تأیید دیگران باشیم.

- نگرش مثبت داشته باشید.

 سعی کنید به موفقیت‌ها و نکات قدرت خود فکر کنید. اعتمادبه‌نفس پایین، تردید و دودلی هنگامی رخ می‌دهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر می‌کنید. در عوض، افکارتان را به شخصی که در حال گفت‌وگو با او هستید متمرکز کنید. به‌این‌ترتیب، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم اینکه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.

 کسانی که در دوره کودکی از محبت زیاد مادری برخوردار بوده‌اند در بزرگ‌سالی بهتر می‌توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند.

- در انجام کارهایتان پافشاری کنید.

 زمانی که در میدان چالشی جدید قرار می‌گیرید، مقاومت به خرج دهید. اعتمادبه‌نفس واقعی از این اعتماد ناشی می‌شود که شما می‌توانید با اتکا بر توان خویش و بدون در نظر گرفتن نتیجه کار، با سعی و تلاش، عملی را انجام دهید.

 اگر زمانی که اعتمادبه‌نفس انجام کاری را دارید، مسئولیت انجام آن عمل را به تعویق بیندازید، هرگز آن را انجام نخواهید داد.

 - از انسان‌های موفق کمک بخواهید.

آیا شخص قابل‌ اعتمادی را می‌شناسید که بتواند یکی پس از دیگری، مسئولیت کارهای جدید و همراه با ریسک را عهده‌دار شود؟ به خود جرئت دهید و با این‌گونه افراد ملاقات کنید و دریابید که چطور آن‌ها مسئولیت‌های خطیر را بر عهده می‌گیرند.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره تبیان