تبیان، دستیار زندگی

باورهایی که شما را از مادر شدن می‌ترساند

در مورد باردارشدن، باورهای اشتباهی وجود دارد که زنان جوان را در هنگام تصمیم برای مادر شدن، دچار اضطراب می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری

به هم ریختن ظاهر، اضافه‌وزن شدیدی که به حالت اول برنمی‌گردد ، مشکلات جسمی متعدد و خیلی چیزهای آزاردهنده دیگر؛ این‌ها ترس‌ها و نگرانی‌هایی است که در ذهن بعضی از زنان جوان به عنوان مانعی برای بارداری،شناخته می‌شود. اما این نگرانی‌ها چقدر واقعیت دارد و آیا در یک فرایند سالم بارداری این اتفاقات اجتناب ناپذیر است؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال به سراغ «مریم فخار» رفتیم. خانم فخار مامایی است که حدود ۲۶ سال است در زمینه زنان و زایمان فعالیت دارد و بخاطر دغدغه‌هایی که برای تسهیل بارداری داشته، اولین کلینیک زایمان در آب و زایمان فیزیولوژیک جنوب کشور را در شیراز تأسیس کرده‌است. او در کنار مباحث بارداری، روانشناسی خانواده هم خوانده و به همین خاطر یک بخش اصلی مراقبت‌های دوران بارداری را به ارائه مشاوره به زنان باردار اختصاص داده است.

حقیقت‌های آرام‌بخش

بعضی از زنان نسبت به بارداری یک ترس و اضطراب ذهنی دارند که باعث تردید آن‌ها برای بارداری می‌شود . ریشه اصلی این ترس، باورهای غلطی‌ست که در این خصوص وجود دارد. به همین خاطر ما باید تلاش کنیم در مشاوره‌های قبل از بارداری این نگرانی‌ها و باورهای غلط را اصلاح کنیم تا خانم‌های جوان با آرامش خاطر بیشتری دوران بارداری‌شان را پشت‌ سر بگذارند. اولین مرحله پیدا کردن یک نگرش مثبت و حقیقی نسبت به بارداری و مادر شدن است. مهمترین نگرش‌های مثبتی که به خانم‌ها کمک می‌کند،در درجه اول توجه به این حقیقت است که مادر شدن یک نیاز فطری است که زن به واسطه آن به تکامل عاطفی و روحی می‌رسد و حس لطیف مادرانگی در او شکل می‌گیرد. نقش مادر بودن، به یک خانم توان مسئولیت‌پذیری بیشتری می‌دهد و حتی به همین واسطه در رابطه با همسر‌ش هم موفق‌تر خواهد بود. یک زن وقتی مادر می‌شود انگیزه و امید بیشتری به زندگی پیدا می‌کند و در مجموع این اتفاق یک پله رشد در زندگی‌اش محسوب می‌شود.

خدا روی توانایی‌ات حساب ویژه‌ای باز کرده است

بسیاری از زنان نگران اختلال‌ها و بیماری‌هایی هستند که ممکن است در حین بارداری و زایمان برای آنان پیش بیاید و نتوانند از پس آن بر بیایند. این بسیار مهم است که خانم‌ها با یک ماما یا پزشک دلسوز و متعهد در ارتباط باشند تا خیال آنان را از بابت این نگرانی‌ها راحت کند. خیلی مهم است که این باور در خانم‌ها ایجاد شود که خداوند این قابلیت بارداری و موهبت مادری را در وجود آن‌ها قرار داده و به همین خاطر حتما توانایی جسمی و روحی برای گذراندن این دوران به بهترین شکل ممکن نیز به آن‌ها بخشیده شده است. در کنار تمام مراقبت‌های پزشکی،‌ وقتی یک خانم‌ این باور را پیدا کند که خداوند برای خلقت یک انسان به وجود اعتماد کرده، حتما از نظر روحی آرامش و اطمینان پیدا می‌کند و با توکل بر خداوند و با اعتماد به او وارد فرایند بارداری می‌شوند.

یک چرخه باطل به اسم اضافه وزن اجباری

نکته مهم دیگر، حمایت از مادران در مسیر بارداری است که فوق‌ا‌لعاده مبحث مهمی است. در دوران بارداری بدن زن تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و بخاطر هورمون‌های بارداری بصورت طبیعی و فیزیولوژیک حدود بیست و شش تغییر در بدن او بوجود تا او را هم برای بارداری و هم برای زایمان آماده کند. ما انتظار داریم با زایمان این تغییرات برطرف شود و بدن زن به حالت اول خود برگردد. اما اگر در دوران بارداری برخی اصول رعایت نشود و مادران از باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد، تبعیت کنند، مداخلات غیرضروری در پروسه بارداری باعث می‌شود مشکلات زیادی برای زن ایجاد شود. به‌عنوان مثال یکی از فراگیرترین مشکلات که بعلت عدم رعایت اصول و مداخلات اشتباه بوجود می‌آید، افزایش وزن فوق‌العاده زیاد در دوران بارداری است. آمار بالایی از زنان اضافه وزن 20-30 کیلو را تجربه می‌کنند که برای یک زن جوان اضافه وزن بالایی است و برگرداندن آن بعد از زایمان هزینه و انرژی زیادی می‌برد و باعث می‌شود زنان در دورانی که نیاز

به تقویت دارند، به خودشان رژیم‌های غذایی سنگین را تحمیل کنند. پس با یک سری باور غلط، یک مشکل به نام اضافه وزن پیش می‌آید که همین فرایند یک باور غلط دیگر اضافه می‌کند که اضافه وزن سنگین یک پیامد اجتناب‌ناپذیر برای بارداری است و همین به یکی از ترس‌های زنان جوان و یکی از دلایل اجتناب آن‌ها از باردار شدن تبدیل می‌شود. و به این ترتیب هر باور اشتباه این چرخه باطل را تقویت می‌کند.

در حالیکه با یک مراقبت اصولی نه نیازی به این افزایش وزن است و نه یک مشکل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. این مراقبت‌ کار پیچیده‌ای نیست؛ کتاب‌های معتبر مراقبت دوران بارداری برای کسانی که مشکل خاصی ندارند، می‌تواند اطلاعات خوبی در این خصوص بدهد. مشاوره با یک ماما و پزشک دلسوز نیز بسیار کمک‌کننده است. ما برای اصلاح همین باورهای غلط یک برنامه جدی در کلینیک داریم که تلاش می‌کنیم برای مادرانی که مراجعه می‌کنند بر اساس توده بدنی قبل از بارداری یک برنامه تغذیه و وزن‌گیری تنظیم می‌کنیم. این وظیفه‌ایست که بر عهده کلینیک‌ها و مراکزی است که مادر در طی دوران بارداری با آن در ارتباط است. چنین مراقبتی کمک می‌کند که مادر در طی این دوران یک اضافه وزن نرمال را تجربه کند و بعد از زایمان به حالت اول برگردد.

از ویتامین‌های ایرانی استفاده کنید

یک باور اشتباه دیگر نیاز به استفاده از داروهای مکمل خارجی برای تأمین مواد ضروری بدن است. استفاده از این داروها که به شکل بی‌رویه‌ای به کشور وارد می‌شوند، خیلی باب شده‌ است و اتفاقا در حجم بالا و با صرف هزینه‌های گزاف مصرف می‌شود. این مکمل‌ها بیشتر از آنکه ارزش غذایی داشته باشد، منجر به همین مشکل اضافه وزن غیرطبیعی می‌شود. در حالیکه ما در کشور خودمان غذاهای خیلی خوب و مناسبی برای دوران بارداری داریم که مبنای آن میوه و سبزیجات است و ویتامین‌های مورد نیاز مادر و جنین را به بهترین شکل تأمین می‌کند. در نتیجه هیچ نیازی به استفاده از مکمل‌های صد در صد خارجی نیست. اتفاقا استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های ایرانی به تنهایی می‌تواند نیازهای بدن مادران باردار را تامین کند.

باور اشتباهی به اسم استراحت مطلق

بی‌تحرکی و کم‌تحرکی مادران در دوران بارداری که متأسفانه توسط برخی افراد غیرحرفه‌ای به زنان باردار القاء می‌شود که اگر کمی حرکت کنی یا پیاده‌روی داشته باشی، به سلامتی بچه‌ات آسیب وارد می‌شود. این ترس خیلی بدی را برای مادران ایجاد می‌کند و باعث می‌شود هم اضافه وزن زیادی برای مادر ایجاد شود و هم از نظر روحی دچار مشکل شود چون بخاطر تأکید روی استراحت زیاد، بیشتر در فضای خانه می‌ماند، فعالیت‌هایش خیلی کم می‌شود. در حالیکه دوران بارداری، دوران بسیار زیبایی باید برای زن باشد؛ بعنوان دورانی که خداوند بالاترین نعمت یعنی مادری را به او داده است و باید از آن لذت ببرد و آرامش روحی داشته باشد.

این تأکیدات مداوم به تحرک نداشتن برای آسیب ندیدن بچه، باعث می‌شود مادر مدام در نگرانی و استرس باشد و متأسفانه این استرس را به جنین هم انتقال می‌دهد.

استرس مادر در دوران بارداری یکی از عوامل خطر برای نوزادان است زیرا موقع تولد ممکن است نوزاد را در معرض ابتلا به بیش‌فعالی، اوتیسم یا اختلالات روانی دیگر قرار دهد. پس رسالت ماما یا پزشک متخصص زنان در دوران بارداری بسیار رسالت مهمی است. یک زن در این دوران یک جایگاه مهم و ویژه دارد که باعث می‌شود هر جایی نرود، هر کاری نکند، هر آموزه‌ای را دریافت نکند و هر درمانی را انتخاب کند. چون مادر بیمار نیست که بخواهد درمان شود. مادر تنها به یک مشاور در دوران بارداری نیاز دارد تا بتواند این دوران را در کمال آرامش سپری کند چون 85 درصد مادران، بارداری بدون خطر دارند و نیازی به پروسه‌های درمانی ندارند بلکه فقط نیاز به مشاوره دارند تا اگر دغدغه و سوالی دارند، از این مشاوران بپرسند و یک نفر با آرامش و دانش، پاسخگوی این مادران باشد.


منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.