تبیان، دستیار زندگی

اگر حساسیت فصلی به سراغتان آمده...

درمان‌های طبیعی برای آلرژی‌های بهاره

اگر بروز علائم آلرژیک را پس از مصرف نوع خاصی از مواد غذایی در بدنتان، آن هم در طول یک ساعت پس از مصرف آن، احساس کردید، مقدار زیادی آب بنوشید تا این مواد را از بدنتان خارج نمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلرژی فصلی
آلرژی‌های فصلی معمولاً در افرادی که از سیستم ایمنی حساسی برخوردارند، موجب بروز مشکلات و دردسرهایی می‌گردد. در واقع آلرژن ها به طور معمول مواد بی‌ضرر و غیر آسیب‌رسانی به شمار می‌آیند اما هنگامی که وارد بدن می‌شوند، سیستم ایمنی بدن، آن‌ها را به عنوان عوامل مزاحم شناسایی کرده و به این ترتیب شروع به ارائه پاسخ و واکنش در برابر این عوامل خواهد نمود. این فرایند چیزی است که به عنوان واکنش آلرژیک شناخته می‌شود.

در فصل آلرژی شاید اولین چیزی که پس از برخاستن از خواب باید انجام دهید این است که مخلوطی از آب لیمو، عسل و آب ولرم را مصرف کنید تا سموم موجود در بدنتان را از بین ببرد. همچنین این محلول می‌تواند خارش گلو را نیز تسکین بخشیده و کاهش دهد


با توجه به اینکه اجتناب از محیط‌های دارای مواد آلرژی‌زا می‌تواند به عنوان حالت ایده آل برای اجتناب از این مشکلات مطرح باشد؛ اما شاید این‌طور بتوان گفت که این موقعیت برای بسیاری از افراد، با توجه به شرایط زندگی، شغل و ... فراهم نبوده و برای این دسته از افراد حالت ایده آلی برای اجتناب از آلرژن‌ها که گاها حتی به صورت فراوان در هوای مورد تنفسشان نیز یافت می‌شوند وجود نداشته باشد.
حتی ممکن است برخی افراد از داروهای آنتی‌هیستامین و داروهای ضد انعقاد برای اجتناب از این شرایط استفاده نمایند؛ اما باید توجه داشت که خود این داروها نیز دارای عوارض جانبی ناخوشایند هستند. در عوض این دسته از افراد و دیگرانی که با این مشکل مواجه‌اند می‌توانند علائم آلرژی را به طور طبیعی و با استفاده از داروهای خانگی مفید کاهش دهند:


شستشوی بینی به‌وسیله محلول آب و نمک

هنگامی که آلرژن‌هایی همانند گرد و غبار و انواع گرده‌ها وارد بینی افراد شده و در آنجا گرفتار می‌شوند، بدن با تولید مخاط بیشتر در بینی سعی در از میان بردن این عوامل خواهد داشت. برای جلوگیری از آبریزش بینی می‌توانید سیستم دفاع طبیعی بدنتان را با استفاده از شستشوی بینی که با استفاده از یک وسیله‌ی پلاستیکی همانند قوری و کمی نمک که در آب گرم (ولرم) حل شده تقویت کنید.

شستشوی بینی
با استفاده از این ظرف قوری مانند پلاستیکی که برای این کار تولید شده، مایع شستشو را وارد بینی کرده و بدین ترتیب عمل شستشوی بینی و خروج مخاط به خوبی انجام خواهد گرفت. آب مورد استفاده باید کمی بالاتر از دمای بدن باشد و به آن به اندازه‌ی 8/1 قاشق چای‌خوری نمک اضافه نمایید. برای انجام این کار به آرامی آب را وارد سوراخ بینی که سر متمایل به آن سمت است نمایید. طوری سر خود را بچرخانید که به عنوان مثال بینی سمت راست صورت که می‌خواهید آب را وارد آن نمایید، کمی بالاتر از سمت دیگر قرار گیرد. به آرامی محلول آب نمک را به حفره‌ی بینی وارد نمایید و سعی کنید آن را از حفره‌ی بینی سمت چپ خارج نمایید. مراقب باشید تا به طور تصادفی محلول وارد گلو نگردد. این کار را با استفاده از سمت دیگر بینی نیز تکرار نمایید. پس از انجام چندباره‌ی این کار برای خروج مایع باقی‌مانده از بینی، به آرامی چند بار هوای داخل بینی را با دمیدن (فین کردن) خارج نمایید.

تغییرات تغذیه‌ای

رژیم غذایی هر فرد در سلامت و رفاه کلی بدن نقش بسیار مهمی دارد. بسیاری از افراد وجود دارند که از واکنش‌های آلرژیک نسبت به مواد غذایی نظیر بادام زمینی، گندم و سویا رنج می‌برند. اگر هنگام استفاده از غذای خاصی متوجه بروز واکنش‌های منفی از سوی بدنتان می‌شوید، سعی کنید تا با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود، از تکرار چنین مواردی جلوگیری کرده و بعد از تغییر رژیم غذایی‌تان دقت کنید که آیا بهبودی در این روند به وجود آمده است یا خیر؟ رژیم غذایی خود را طوری تغییر دهید تا بتوانید از گروه‌های متفاوت مواد غذایی بهره‌مند شوید. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که چه گروهی از مواد غذایی برای بدنتان مناسب و با استفاده از کدام گروه از مواد غذایی دچار مشکل می‌شوید. اگر بروز علائم آلرژیک را پس از مصرف نوع خاصی از مواد غذایی در بدنتان، آن هم در طول یک ساعت پس از مصرف آن، احساس کردید، مقدار زیادی آب بنوشید تا این مواد را از بدنتان خارج نمایید. سعی کنید از غذاهای فراوری شده نیز استفاده نکنید، زیرا می‌تواند موجب تشدید علائم آلرژیک شوند.

پروبیوتیک ها

اگر سیستم ایمنی بدن ناسازگاری نشان می‌دهد، این امر ممکن است به این دلیل باشد که بدنتان بدین‌وسیله واکنش و علائمی به حضور این مواد نشان می‌دهد. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوب به شمار می‌آیند که می‌توانند باکتری‌های بد دستگاه گوارش را از بین ببرند. مواد غذایی تخمیری همانند کیمچی و کامبوجا منابع خوبی از پروبیوتیک ها به شمار می‌آیند.

آب لیمو و عسل

عسل حاوی مقادیر بسیار کمی از مواد طبیعی می‌باشد که ممکن است بدنتان نسبت به آن‌ها حساسیت نشان دهد. همچنین می‌تواند به عنوان یک راه حل عالی برای رفع گرده‌ها و آلرژن ها در بدنتان باشد. علاوه بر این آب‌لیمو به دلیل میزان بالای ویتامین C موجود در آن می‌تواند بسیار مفید باشد.
در فصل آلرژی شاید اولین چیزی که پس از برخاستن از خواب باید انجام دهید این است که مخلوطی از آب لیمو، عسل و آب ولرم را مصرف کنید تا سموم موجود در بدنتان را از بین ببرد. همچنین این محلول می‌تواند خارش گلو را نیز تسکین بخشیده و کاهش دهد. اگر می‌خواهید از این محلول استفاده کنید، مطمئن شوید که بدن شما اسید مرکبات را به خوبی تحمل می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.