تبیان، دستیار زندگی

رعایت ادب انسان را به کمال می رساند

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: چارچوب زندگی انسان مومن عقل است و راستی و درستی راهنمای مسیر اوست و ادبش موجب می شود که درجامعه قوام پیدا کند و اگر شاکر نعمت های الهی باشد زندگی اش منطقی و درست خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاضی عسکر
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با تاکید براینکه مردم با حضورگسترده خود درصحنه های مختلف انقلاب و راهپیمایی 22 بهمن موجب یاس و ناامیدی دشمنان شده اند، تصریح کرد: درهرمقطعی که پای نظام درمیان باشد مردم با تمام وجود در صحنه حضور پیدا می کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: مردم، نظام و رهبری را دوست دارند و هر کجا  احساس خطر کنند از نظام شان حمایت و پاسداری می نمایند.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با انتقاد شدید از افرادی که به شکل گسترده وغیرطبیعی مردم را آماج اخبارمنفی قرارداده و تلاش کردند وضعیت کشور را سیاه جلوه دهند، اظهار داشت: از حدود دو ماه مانده به 22 بهمن ، بیان موفقیت ها ، پیشرفت ها و کارهای بزرگ صورت گرفته در کشور که مردم را به اوج عزت رسانده و درطول تاریخ این کشوربی سابقه بوده است، موجب شد به جای یاس و ناامیدی، امید در دل ها زنده شود و مردم به صحنه آمده و پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن تحقق یافت.

وی نقد منصفانه و ارائه مشورت و پیشنهاد برای رفع نقایص جهت حل مشکلات کشور را روشی منطقی و موثر دانست و اظهار داشت: ایران ازیک دوران تیره و تار و سیاه به یک نقطه مثبت و روشن رسیده است و مردم پیشرفت های کشور را درعرصه های مختلف ، حس و لمس می کنند لذا همه باید تلاش کنیم تا نواقص برطرف شود و رشد در همه زمینه ها شتاب بیشتری پیدا کند. 
نماینده ولی فقیه به وضعیت کشور قبل از پیروزی انقلاب اشاره کرد و اظهارات برخی مسئولان آن دوران درباره عدم توانایی ایرانیان را توهین به ملت دانست و گفت: ایران اسلامی امروز به درجات بالایی از رشد علمی، صنعتی و اقتصادی دست یافته است و نباید بدلیل مشکلاتی که عمدتا ناشی ازتحریم و سوء مدیریت درجامعه است، موجبات یاس و ناامیدی مردم را فراهم و به آن دامن زده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد مغرض، خائن و یا نادان به حرکت هایی دست می زنند تا مردم را ناراحت و مایوس کنند ، افزود: متون دینی به ما می گوید این شیوه ها بسیار خطرناک و غلط است .
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر رعایت نکردن ادب را یکی از این شیوه ها دانست و اظهارداشت: با وجودی که مقام معظم رهبری تذکرداده بودند که 22 بهمن مربوط به انقلاب و مردم است ولی بعضی افراد با شیوه های غلط به حاشیه سازی پرداختند و با استفاده از فضای مجازی با ادبیات بسیار زشت و حرف های ناپسند علیه مسئولان نظام حرف زدند و برای اینکه دربازی های سیاسی عقب نمانند با بدترین الفاظ و زشت ترین تعابیر مسئولان نظام را مورد هجمه قرار دادند.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه اگر این افراد به ولایت فقیه اعتقاد داشتند باید به توصیه رهبری عمل می کردند، گفت: رهبرمعظم انقلاب در پیام بسیارمهم شان که باید برای مردم تحلیل و حتی تدریس شود چشم اندازچهل سال بعد و آینده ی کشور را ترسیم کرده اند و اگربه این رهنمودهای مهم که مخاطب اصلی آن جوانان و آینده سازان کشوراند؛ عمل شود مملکت سریعتر رشد خواهد کرد. 
وی با تاکید براینکه چهل سال است آمریکا و قدرت های بزرگ نتوانسته اند به این کشور آسیبی بزنند، شکست دشمنان دراجلاس ورشو را ناشی از موضع گیری و قدرت مردم و کشور دانست و گفت: تحلیلگران سیاسی بر این باورند که بخاطر حضور مردم در صحنه و اقتدار ایران اسلامی توطئه آمریکا و حامیانش شکست خورد.

وی با تاکید براینکه مردم را باید امیدوارکرد و مشکلات حل شدنی است، به آیات قرآن استناد و تصریح کرد: نباید کنار نشست و این خود مردم هستند که باید از سوء مدیریت جلوگیری و کشور را اصلاح کنند و افراد شایسته را برای اداره امور انتخاب نمایند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربه حضور گسترده مردم در مراسم تشییع باشکوه پیکر شهدای عزیز پاسدار و مرزبانان سپاه اشاره کرد و با بیان بخشی ازاظهارات خانواده های این دلیرمردان در دفاع از کشور، نظام و انقلاب گفت: این مردم فداکار را باید به آینده امیدوار و درمسیر رشد و پیشرفت هرچه بیشترکشور حرکت کرد.

وی سپس به تشریح موضع اسلام درخصوص ادبیات رفتاری درجامعه پرداخت و تاکید کرد: یکی از روش هایی که ما را به کمال می رساند رعایت ادب است.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) می فرمایند: " الادبُ کمالُ الرجل "  اظهارداشت: این ادب است که انسان را به کمال می رساند. 
نماینده ولی فقیه برخی آیات و روایات درخصوص رعایت ادب و گفتار را یادآور شد و گفت: مسلمان باید با ادب و احترام با دیگران حرف بزند و حضرت علی(ع) می فرمایند: چارچوب زندگی انسان مومن عقل است و راستی و درستی راهنمای مسیر اوست و ادبش موجب می شود که درجامعه قوام پیدا کند و اگر شاکر نعمت های الهی باشد زندگی اش منطقی و درست خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر  توصیه های رسول خدا (ص) به معاذ بن جبل هنگام اعزام وی به یمن را تعلیم قرآن و آداب اجتماعی و داشتن اخلاق نیک برشمرد و اظهار داشت: حضرت علی (ع) زینت انسان مسلمان را ادب می داند.
وی با بیان اینکه تحقیر انسان مسلمان گناه وحرام است، گفت: از افرادی که درنظام اسلامی سران قوا را با کلمات زشت و ناپسند مورد اهانت قرارمی دهند باید سوال کرد در کدام کشور دنیا با مسئولانشان اینگونه برخورد می کنند؟ اگراشکالی وجود دارد باید با ادب و احترام بیان شود تا رفع گردد و اسائه ادب پذیرفتنی نیست.

وی رعایت شئونات در رابطه با مردم ومسئولان را ضروری خواند وبا اشاره به نمونه های آن درصدراسلام، گفت: درجامعه اسلامی باید ادب حاکم و ازبد گویی پرهیز شود.
نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه همه مردم و مسئولان محترمند، افزود: جوخطرناکی در فضای مجازی راه انداخته شده و آنقدر به مسئولان دشنام می دهند تا دیگرهیچ فرد شایسته ای زیربارمسئولیت نرود.
وی افزود: اگربه نحوی عمل شود که افراد لایق ازمطرح کردن خود برای پست های حساس هراس داشته باشند، برای آینده کشور خطرناک است. 

وی با تاکید براینکه باید قدر این مردم انقلابی و همیشه درصحنه را دانست، ابراز امیدواری کرد با هدایت رهبری معظم انقلاب و تحقق رهنمودهای مهم ایشان، آینده روشنی برای کشور و مردم ترسیم و امید به آینده بهتر درجامعه تقویت گردد. 

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.