تبیان، دستیار زندگی

چه سرنوشتی در انتظار ادغام اتحادیه‌‌های قرآنی است؟

شورای توسعه فرهنگ قرآنی آیا می‌تواند مسیر ادغام اتحادیه‌های قرآنی را هموار کند یا این مساله نیز به سرنوشت هیات رسیدگی به موسسات دچار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شورای توسعه فرهنگ قرآنی
امروز درباره ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور در  چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تعیین تکلیف می‌شود. دستور اول و اصلی این جلسه، بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی است؛ دستوری که براساس پیشنهاد مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معوّق از جلسه قبل شورای توسعه به این جلسه آمده است، امّا پیش از برگزاری این جلسه، این سوال پیش می‌آید که آیا تکلیف ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور ( اتحادیه موسسات قرآنی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت) به سرنوشت هیات رسیدگی به موسسات قرآنی که البته آنهم از مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، دچار خواهد شد؟

پیش از  ورود به مساله ادغام اتحادیه‌های قرآنی، درباره هیات رسیدگی به موسسات قرآنی باید نوشت که پس از دوگانگی‌های مختلف در زمینه صدور مجوز برای مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات، اسفندماه سال 93، شورای توسعه تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی هیأتی، فرایند صدور مجوز مؤسسات را به صورت مشارکتی انجام دهد. از این‌رو این هیأت با ریاست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و به دبیری سازمان تبلیغات کار خود را آغاز کرد و مقدمات فرآیند رسیدگی به صدور مجوز مؤسسات توسط این هیأت از روز 20 تیر سال 95 با راه‌اندازی سامانه آغاز شد. این هیأت در طول فعالیت خود قریب به 82 جلسه برگزار کرد و در این جلسات به بیش از 2هزار درخواست از سوی مؤسسات پاسخ داد. ادغام اتحادیه‌ها در 31 استان از مهم‌ترین اقدامات هیات رسیدگی به موسسات بود.

کار هیأت با قوت در حال پیشروی بود تا اینکه معاون جدید قرآن و عترت وزارت ارشاد در نامه‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جایگاه هیأت را غیرقانونی دانست و عنوان کرد، باید این هیأت در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب می‌شد. حالا اینکه ادعای معاون قرآنی ارشاد و تعلیق فعالیت هیات از سوی شورای توسعه، چقدر صحیح بود، موضوع بحث‌مان نیست. آنچه مورد بحث است اینکه راه‌اندازی هیأت رسیدگی به امور مؤسسات یکی از مصوبات شورای توسعه است. شورایی که در بالاترین مقام تصمیم‌گیری قرآنی قرار دارد و مصوباتش لازم‌الاجرا است و شورایی با این هیبت و هیمنه، نباید به این راحتی کار را متوقف کند زیرا در غیر اینصورت، قدرت اجرایی خود را از دست خواهد داد و آسیب‌اش متوجه فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.
 امروز برای دومین‌بار، شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره سرونوشت یک رویداد دیگر تصمیم‌گیری می‌کند، رویدادی که کاملاً شبیه مساله هیات رسیدگی به موسسات است و اختلافاتی را به‌دنبال دارد. هر دو طرف قضیه که اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت (اتحادیه مدغم) و اتحادیه تشکل‌های قرآنی هستند، در تلاش‌ هستند تا رای را به نفع خود بگیرند. روز گذشته مرتضی طلایی، رییس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور نسبت به بی‌اعتنایی احتمالی شورای توسعه واکنش نشان داد و در نامه‌ای بی‌تکلّف به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: "موضوع ادغام و تشکیل اتحادیه‌های واحد استانی و کشوری، موضوعی تمام‌شده و غیر قابل مذاکره و برگشت است. چنانچه شورای محترم توسعه فرهنگ قرآنی در این مقطع حساس و سرنوشت‌ساز نخواهد به این مهم توجه کند و همانند گذشته، متأثر از نظر چند نفر اقلیت شناخته شده و متصل به قدرت‌های دولتی و حاکمیتی و با اتکاء به رایزنی‌های غیراخلاقی آنان که اسناد آنها نیز موجود است، تصمیم‌گیری کند و همچنان با بی‌اعتنایی به مصوبات گذشته، از پذیرش نمایندگان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور خودداری کند، مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور آن را تحمل نکرده و سکوت خود را خواهد شکست".

متن این نامه آن‌اندازه صراحت دارد که بی‌نیاز از هر شرح و توضیح اضافه‌ای است. به نظر می‌رسد، صدور این نامه ازقضا اتفاق مبارکی است، لااقل حالا که سرنوشت هیات رسیدگی به موسسات مشخص شد.

در همین حال، اولین پرسش این است که چرا مواضع شورای توسعه به‌عنوان پارلمان قرآنی کشور، زود به زود تغییر می‌کند. مثلاً در قضیه هیات رسیدگی به موسسات قرآن و عترت و پیش از اینکه فعالیت هیات، تعلیق شود، شورای توسعه صراحتاً در قالب نامه‌ای عنوان کرده بود، "به منظور جلوگیری از هدر رفتن دستاوردهای فعلی که با دشواری به دست آمده است؛ دستور فرمایید فعالیت آن مجموعه در چارچوب قانون و مصوبات هیئت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت دنبال شده و از برگزاری مجمع عمومی بدون نظر هیئت اجتناب شود"، امّا به فاصله چند روز، ورق کاملاً برگشت و فعالیت‌ هیات رسیدگی به موسسات متوقف شد. موضوع هیات رسیدگی به موسسات قرآنی که گذشت اما امیدواریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در موضوعات دیگر، صدای منتقدان متعهّد و دلسوز را بشنود.

منبع: تسنیم