تبیان، دستیار زندگی

۳ محور مهم زندگی حضرت ام‌البنین (س)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی به سه محور مهم زندگانی حضرت ام‌البنین (س) اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام دکتر رفیعی
فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین (س)، همسر امام اول شیعیان، علی‌بن ابی‌طالب(ع) و دختر حزام‌بن خال است. پس از درگذشت فاطمه‌زهرا (س)، حضرت علی(ع) با معرفی برادرش عقیل، با فاطمه کلابیه ازدواج کرد. او را بخاطر داشتن چهار پسر به نام‌های: عباس، عبدالله، جعفر و عثمان (علیهم‌السلام)، ام‌البنین (مادر پسران) خواندند که هر چهار فرزند او در کربلا شهید شدند. امروز سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات این بانوی بزرگ اسلام است.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و کارشناس برجسته صدا و سیما درباره حضرت ام‌البنین (س) به سه محور مهم در زندگی‌شان اشاره کرده است.

وی معتقد است که به طور کلی ما اطلاعات چندانی از زندگی حضرت ام‌البنین (س) نداریم، این موضوع درباره اشخاص بزرگوار دیگری مانند حضرت زینب (س) نیز وجود دارد، مثلاً وقتی می‌خواهیم از زینب کبری (س) سخن بگوییم بیشتر به ماجرای کربلا می‌پردازیم یا حتی خودِ حضرت عباس (ع)، وقتی از ایشان سخنی به میان می‌آید، ما باید وارد فضای کربلا شویم، این یعنی به خیلی از زوایای زندئگی این بزرگواران در تاریخ پرداخته نشده است.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: حضرت ام‌البنین (س) بر اساس آنچه در تاریخ آمده ادیب و از خانواده شعر و ادب بوده و اشعاری که او درباره شهادت امام حسین (ع) و سایر فرزندانش خوانده است، این را نشانی می‌دهد.

وی افزود: «ادب» آن بانوی بزرگوار اولین ویژگی اوست، در روایات داریم که ارثی به اندازه ادب ارزشمندتر نیست. ادب اقسامی دارد؛ یکی در قبال پروردگار است که این را در دعای کمیل، دعای عرفه و مناجات کوفه مولا علی (ع) باید دید. ادب در قبال پیامبر (ص) و ادب در قبال امام معصوم دومین و سومین اقسام ادب است. این ادب در حضرت عباس (س) و مادر گرامی‌شان نمایان است و بنده معتقدم که ادب حرّ وسیله نجات او شد.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: ایثارگری یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت ام‌البنین (س) است، او چهار فرزند داشت و همه را فدای امام حسین (ع) کرد و اگر فرزندان بیشتری هم داشت، با جان و دل تقدیم امام خود می‌کرد. او همسر ایثارگری است که در شب‌ها کسیه غذا به دوس می گرفت و به در خانه‌های مردم می‌رفت.

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.