تبیان، دستیار زندگی

چگونه ترس حمام کودکان را از بین ببریم؟

ترس از حمام کردن ترسی است که میان برخی کودکان کم‌سن و نوزاد شایع است. برخی کودکان به حمام کردن به چشم یک جنگ نگاه می‌کنند. اما می‌توان این تجربه را به گونه‌ای تغییر داد. می‌توان از روش‌های مختلف این بخش از روز را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمام رفتن، ترس، کودک، لیزخوردن، تمیز،اسباب بازی، خانواده ایرانی، دنیای کودکانه

دلیل ترس از حمام کردن چیست؟

کودکانی که تازه به دنیا آمده‌اند، حس می‌کنند که کنترل کافی را ندارند. همچنین آن‌ها علاقه‌ای به تغییر دما و حس خیس شدن ندارند. بقیه سنین کودکان، ممکن است از صدای آب بترسند. به صورت کلی ترس از لیز خوردن هم وجود دارد. همچنین ترس از سوختن چشم به خاطر صابون یا شامپو هم ترس کودکان از حمام را بیشتر خواهد کرد.

چگونه ترس از حمام کردن را از بین ببریم؟

ترس را جدی بگیرید. اگر نوزاد و کودک شما از حمام ترس دارد، بهتر است که این ترس را جدی بگیرید. بهتر است که کودک خود را مجبور به حمام کردن نکنید. مراقب ناراحتی او باشید و هنگامی که کودک ناراحت است، به فکر حمام نباشید. اما یک سری روش برای سنین مختلف وجود دارد و می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد.

برای ساده‌تر کردن حمام نوزاد می‌توان از چند قدم زیر استفاده کنید:

از فضای حمام کوچکی استفاده کنید. فضایی را استفاده کنید که کودک حس امنیت بشتری داشته باشد.
مطمئن شوید که دمای آب نزدیک به دمای بدن است.
شستشو را نقطه‌ای و تکه تکه انجام دهید.
اگر فرزند شما سن بیشتری دارد، برای از بین بردن ترس کودکان از حمام می‌توانید از این ایده‌ها برای حمام استفاده کند:
مرحله به مرحله حمام را آغاز کنید. ابتدا او را در یک وان قرار دهید. با یک اسفنج او را تمیز کنید و کم کم آب را به وان کوچک اضافه کنید.
کودک را سریعا به یک حمام بزرگ منتقل نکنید، بلکه کم کم اینکار را انجام دهید تا او با حمام بزرگ راحت باشد.
با کودک خود حمام کنید. می‌توانید او را بغل کنید یا روی پای خود قرار دهید تا حس امنیت داشته باشد.
از یک صندلی حمام استفاده کنید تا کودک توانایی نشستن را داشته باشد. در تمام مدت کنار کودک خود باشید.
از یک حجم در کف حمام استفاده کنید که میزان لیز بودن کف را کاهش دهید. بدین ترتیب کودک شما ترس از لیز خوردن را نخواهد داشت.
قبل از اینکه حمام تمام شود کودک را به بیرون از حمام منتقل کنید. با اینکار کودک را از صدای پایین رفتن آب به چاه دور می‌کنید چون برخی از کودکان از این صدا می‌ترسند.از شامپو بچه استفاده کنید که چشم کودک شما نسوزد. همچنین از کلاه و عینک هم می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از این وسایل کودک حس ماجراجویی بیشتری خواهد داشت.
با این روش‌ها می‌توان ترس کودکان از حمام را کاهش داد. اما اگر همچنان کودک شما از حمام و وان ترس دارد، از دوش استفاده کنید. کودک را بغل کنید یا اینکه کف حمام بشینید و دوش بگیرید. اما مهم‌ترین نکته این است که هیچ‌گاه کودک خود را در حمام تنها نگذارید. ممکن است اتفاق ناگواری در این مدت رخ دهد.

چگونه حمام را جذاب‌تر کنیم؟

یکی از راه‌های مقابله با ترس کودکان از حمام استفاده از ایده‌های جذاب است. ایده‌های زیر به شما کمک می‌کند که زمان حمام را سرگرم‌کننده کنید:
یک سری اسباب‌بازی خاص برای زمان حمام خریداری کنید. به کودک اجازه دهید که خودش اسباب‌بازی را انتخاب کند.
کودک کوچک‌تر را با برادر یا خواهر خود به حمام ببرید. از این طریق کودک کم‌سن‌تر شما که از حمام می‌ترسد به برادر یا خواهر بزرگ‌تر خود نگاه خواهد کرد و ترس او از بین می‌رود.
زمان حمام می‌تواند فرصتی برای گذراندن وقت با کودک باشد. آهنگ بخوانید، داستان تعریف کنید و با هم بازی کنید.
زمان حمام در روز را تغییر دهید. برخی از کودکان حمام صبح را ترجیح می‌دهند.
حمام کردن می‌تواند یک تجربه خوب و سرگرم‌کننده باشد. اگر این روش‌ها را امتحان کنید احتمال کاهش ترس کودکان از حمام بسیار زیاد است.
منبع: کودکت 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.