تبیان، دستیار زندگی

اگر به میوه و سبزیجات تازه دسترسی نداشتید...

میوه و سبزیجات تازه بهتر است یا یخ‌زده

محصولات تازه در مقابل یخ‌زده. وقتی قرار است برای خرید سبزی و میوه‌جات به فروشگاه مراجعه کنید، کدام انتخاب سالم‌تر است. بر اساس ظاهر، طعم و مزه، ممکن است حدس بزنید و بگویید که محصولات تازه سالم‌تر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میوه یخ زده
در واقع، اکثر متخصصان تغذیه معتقدند که میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده می‌توانند به همان اندازه محصولات تازه، برای سلامتی شما مناسب باشند. هنگامی که به تحقیقات نگاه می‌اندازیم، برخی یافته‌ها حاکی از آن است که حتی ممکن است مواد مغذی خاص در محصولات تازه نیز از بین بروند.
به عنوان مثال، یک مطالعه در انگلستان نشان داد که سطوح آنتی‌اکسیدانی در محصولات یخ‌زده نسبت به انواع تازه آن‌ها کمی بالاتر است! گفته شده است که پیشرفت در تکنیک‌های انجماد این محصولات، باعث حفظ مواد مغذی شده است.

یک ضعف بالقوه استفاده از محصولات یخ زده این است که سس‌ها و چاشنی‌های سبزیجات که به صورت بسته‌بندی شده به فروش می‌رسند، می‌توانند منبعی پنهانی از قند و سدیم باشند. پس بهتر است تنها از سبزیجات یخ زده به صورت منفرد یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید و از مصرف چاشنی سبزیجات بپرهیزید


در بسیاری از موارد، تفاوت در ارزش غذایی به اندازه کافی قوی نیست تا تأثیر قابل توجهی روی سلامت شما داشته باشد، و این در حقیقت به گیاهی که قرار است مصرف کنیم، بستگی دارد.

زمانی که به مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات مانند فیبر و مواد معدنی مثل منیزیم، کلسیم، روی و آهن نگاه می‌کنیم، این نتیجه حاصل می‌شود که چه از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنیم و چه نوع یخ‌زده آن‌ها را تهیه نماییم، این مواد مغذی در هردوی آن‌ها یافت می‌شود.

مواد معدنی مانند آهن تقریباً مقاوم هستند و در مورد فیبر هم باید بگوییم که میزان آن در نوع یخ زده و یا گرم و تازه‌ی میوه و سبزی تفاوتی با هم ندارد. این نتیجه با بررسی‌های انجام شده بر روی هشت نوع میوه و سبزیجات در سال 2015 به دست آمده است.

استفاده از محصولات منجمد، شما را به سمت یک رژیم غذایی سالم هدایت می‌کند، حتی با وجود زمانی که بودجه کافی برای خرید محصولات تازه را ندارید و یا در زمانی که میوه و یا سبزی مورد نظر به طور تازه در دسترس نیست آن هم به این علت که در فصل دیگری قرار دارید.

به گفته یکی از متخصصین تغذیه، گاهی ممکن است در صورت پختن سبزیجات تازه در مقدار زیادی آب جوش، سبزی مقدار کمی از ویتامین‌هایش را از دست بدهد.
در حالی که بخارپز کردن گزینه بهتری است، توصیه می‌شود سبزیجات یخ زده و تازه را با کمک روغن زیتون تفت داده و کمی سرخ کنید. همچنین می‌توانید انتخاب دیگری داشته باشید و سبزیجات را کباب کرده، بپزید یا آن‌ها را به صورت بلانچینگ مصرف کنید. در طی فرآیند بلانچینگ، سبزیجات، برای مدت زمان کمی، در معرض آب جوش و یا بخار آب قرار می‌گیرند و سپس به سرعت در آب یخ قرار داده می‌شوند تا از پخته شدن آن‌ها جلوگیری شود.
یک ضعف بالقوه استفاده از محصولات یخ زده این است که سس‌ها و چاشنی‌های سبزیجات که به صورت بسته‌بندی شده به فروش می‌رسند، می‌توانند منبعی پنهانی از قند و سدیم باشند. پس بهتر است تنها از سبزیجات یخ زده به صورت منفرد یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید و از مصرف چاشنی سبزیجات بپرهیزید.

و نکته پایانی این‌که، شما می‌توانید از یکی از این گزینه‌ها، یعنی سبزی‌ها و میوه‌های یخ زده یا تازه استفاده کرده و یا از هر دو نوع آن‌ها مصرف نمایید. توجه داشته باشید که رژیم غذایی مبتنی بر میوه‌ها و سبزیجات، جدا از این که چه نوع از آن‌ها را خریداری کنید، بهتر از رژیم غذایی است که عمدتاً از غذاهای بسیار پردازش‌شده تشکیل شده است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.