تبیان، دستیار زندگی

سرطان کولون چه نشانه‌هایی دارد؟

علائم سرطان روده بزرگ در مردان جوان

سرطان روده بزرگ یا کولون از روده بزرگ شروع می‌شود و در مردان شایع‌تر از زنان است. مردانی که سابقه‌ی سرطان کولون را در خانواده دارند بیشتر در معرض آن هستند. برخی دیگر از عواملی که منجر به سرطان روده بزرگ می‌شوند شامل اضافه وزن، سیگار و رژیم غذایی ناسالم می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان کولون
سرطان یکی از علت‌های اصلی مرگ در دنیاست. خیلی از عوامل سبک زندگی منجر به بروز برخی از سرطان‌ها می‌شوند. اگر سرطان در بدن منتشر شود به سختی می‌توان آن را درمان کرد، بنابراین خیلی مهم است که پیش از پیشرفت سلول‌های سرطانی جلوی آن‌ها را بگیرید.
سرطان روده بزرگ یکی از این سرطان‌هاست که سالیانه میلیون‌ها نفر را دچار خود می‌کند. برای جلوگیری از این سرطان باید نسبت به علائم آن هوشیار باشید.
سرطان روده بزرگ یا کولون از روده بزرگ شروع می‌شود و در مردان شایع‌تر از زنان است. مردانی که سابقه‌ی سرطان کولون را در خانواده دارند بیشتر در معرض آن هستند. برخی دیگر از عواملی که منجر به سرطان روده بزرگ می‌شوند شامل اضافه وزن، سیگار و رژیم غذایی ناسالم می‌شوند.

اغلب مردان علائم بدن خود را نادیده می‌گیرند. البته سرطان کولون علائم اولیه ندارد اما زنگ خطرهایی وجود دارد که مردان جوان باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند.

تغییرات در اجابت مزاج

چیزی به اسم اجابت مزاج نرمال وجود ندارد؛ اما تغییراتی هست که باید به آن‌ها توجه کرد. مثلاً اگر کسی به طور معمول دو بار در روز دفع دارد و ناگهان این روتین به دفع ِ یک روز در میان تغییر می‌کند باید این علامت را جدی بگیرد، چون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یبوست و تحولاتی در حرکات روده باشد. همچنین ممکن است رنگ یا سایز مدفوع تغییر کند و عمل دفع به سختی صورت بگیرد.

خون در مدفوع

خون در مدفوع، اولین علامت سرطان کولون است. خونریزی مقعدی می‌تواند علامت هموروئید نیز باشد اما این تشخیص باید حتماً توسط پزشک صورت بگیرد.

خون در مدفوع، اولین علامت سرطان کولون است. خونریزی مقعدی می‌تواند علامت هموروئید نیز باشد اما این تشخیص باید حتماً توسط پزشک صورت بگیرد


نفخ و گرفتگی

نفخ زیاد هم می‌تواند نشانه‌ی سرطان کولون باشد. البته این علامت جزو علامت نسبتاً آخر است و معمولاً بعد از پیشرفت بیماری خود را بروز می‌دهد.
نوشابه‌های گازدار، محصولات لبنی، غذاهای پُرفیبر و مشکلات گوارشی مانند بیماری التهابی روده می‌توانند از علل منجر به ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند.

تهوع

تهوع و استفراغ می‌توانند علت‌های زیادی داشته باشند اما اگر همراه با سایر علائم مانند یبوست یا درد باشند و باعث درد و گرفتگی در شکم شوند باید آن‌ها را جدی بگیرید.

خستگی

احساس خستگی ناشی از سرطان کولون مانند احساس خستگی نرمالی که خیلی وقت‌ها تجربه می‌کنید نیست. این نوع خستگی به راحتی و به زودی برطرف نمی‌شود و زمانی بروز می‌کند که فرد بیمار در مراحل پیشرفته‌ی سرطان قرار دارد.

کاهش وزن بی‌دلیل

کاهش وزن بی‌دلیل و ناخواسته نیز یکی دیگر از نشانه‌های سرطان کولون است. سرطان روده بزرگ می‌تواند خودش را با کاهش وزن ناگهانی نشان دهد. تومورها از خون بدن برای رشد و گسترش تغذیه می‌کنند که باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود.

تنگی نفس

اگر سرطان کولون در مراحل اولیه تشخیص داده نشود می‌تواند به ریه‌ها برسد و در نتیجه تنگی نفس، سرفه و درد در قفسه سینه ایجاد کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.