تبیان، دستیار زندگی

حضرت ام‌البنین (س) فرزندانی ولایی تربیت کردند

حاج‌عبدالباقی با اشاره به نقش مادری در تربیت فرزندان گفت: رشادت‌های چهار فرزند شهید حضرت ام البنین (ع) در کربلا نشان از ادای حق به ولایت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ام البنین

مریم حاج‌عبدالباقی استاد دانشگاه و کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به داستان حضرت ابراهیم (ع) و آیات الهی قرآن درباره جایگاه حضرت ام‌البنین (س) اظهار کرد: در قصص قرآنی آمده است که حضرت ابراهیم (ع) همسری به نام هاجر داشت و خداوند می‌فرماید: «من غلامی حلیم مانند حضرت اسماعیل (ع) به پیامبرم ابراهیم (ع) عطا کردم و همسر دیگری به نام ساره و غلامی علیم به نام اسحاق به او دادم.» حضرت ابراهیم (ع) هم حلیم است و هم علیم. پس چه می شود که حضرت اسحاق (ع) علیم و حضرت اسماعیل (ع) حلیم خوانده می‌شود؟ این موضوعات همه ریشه در تربیت و نقش مادر دارد. در تربیت قمربنی هاشم (ع) و دیگران برادرانشان هم چنین موضوعی صدق می‌کند. وقتی که حضرت امیرالمومنین (ع) به عقیل می‌گوید زنی شجاع و دلیر می‌خواهم، یعنی حضرت امیر (ع) در کنار شروط اصالت و شجاعت، نقش همسری در تربیت فرزندان هم برایشان مهم است.



وی در ادامه با بیان اینکه حضرت ام‌البنین (س) دقیقا همان فردی بود که برای همسری بهترین گزینه قلمداد می‌شدند، گفت: اگر حضرت ام‌البنین (س) فقط یک فرزند به نام حضرت عباس (ع) داشتند، می‌گفتیم که به پدرشان رفته‌اند و شبیه ایشان شدند، ولی ایشان چهار فرزند خود را تقدیم اسلام کرد. البته بیان چهار فرزند شهید برای ما آسان است، اما باید در نظر داشت که بزرگان بسیاری از قافله کربلا جا ماندند و این شهادت نصیبشان نشد.

این استاد دانشگاه افزود: امروز مادران چهار شهید از حیث عزت و شرف در اوج هستند و ما در مقابلشان کُرنش می‌کنیم و به آنها احترام می‌گذاریم، حالا شما فکر کنید که حضرت ام‌البنین (س) مادر چهار شهید بوده، آن هم چهار شهید کربلا. واقعه عاشورا و رشادت های چهار فرزند حضرت ام‌البنین (س) نشان از نقش همسری و ادای حق مادری ایشان دارد که به حق این بانو با تربیت صحیح خود دِین خود را به ولایت ادا کردند.

حاج عبدالباقی بیان کرد: در تاریخ، خانواده حضرت ام‌البنین (س) بسیار با اصالت، شجاع و ادیب معرفی شدند و هر آنچه که از ادب و تواضع در فرزندان حضرت ام‌البنین (س) موجود بود، ریشه در خانواده این بانوی مکرمه دارد. در روایات داریم که وقتی خبر شهادت سربازان و سرداران کربلا را برای حضرت ام‌البنین (س) آوردند، حضرت (س) قبل از اینکه حال فرزندان خودش را جویا شود، از احوال و رزم‌آوری امام حسین (ع) پرسیدند. در واقع این نشان می دهد که حضرت ام‌البنین (س) فرزندانی ولایی و عاشق اهل بیت (ع) تربیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: ولی حضرت ام‌البنین (س) در عین حال بانویی احساسی و لطیف بودند. وقتی که سپر خونی حضرت عباس (ع) را حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا به خانم تحویل داد، این مادر گران‌قدر از حال رفتند، همچنین در تاریخ آمده این بانوی مجلله اشعار بسیاری را در رثای فرزندانشان می خواندند، به حدی که می گویند دشمنان را گِرد خود جمع  می کردند و بسیار می‌گریستند.

حاج عبدالباقی درباره یکی دیگر از خصوصیات حضرت ام‌البنین (س) گفت: یکی از ویژگی های حضرت محدث بودن ایشان است و سالها پس از واقعه عاشورا تمام روایات را در قالب روضه خوانی و عزاداری بیان کردند و به نوعی پیام‌آور عاشورا نیز محسوب می شوند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.