تبیان، دستیار زندگی

هشدارهای بهداشتی و آرایشی مخصوص خانم‌های باردار

زیبایی‌های ممنوعه در بارداری

تمام اجزا و اندام‌های بدن در 3 ماهه اول تشکیل می‌شوند بنابراین 3 ماهه اول ارزش حیاتی برای جنین و مادر دارد. به همین دلیل برخی از موادی که ممکن است در 3 ماهه دوم و سوم بارداری آزاد باشند در 3 ماهه اول ممنوع هستند. در ادامه با برخی محدودیت‌های لازم در زمینه استفاده از انواع محصولات بهداشتی و آرایشی و همچنین شیوه‌های مناسب اپیلاسیون ماساژ و... طی مراحل مختلف بارداری آشنا خواهید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
باردار
بدن مادر و جنین در هر مرحله از بارداری، نیازهای جسمی و فیزیولوژی خاص خود را دارد و این موضوع نیازمند آگاهی از مراقبت‌ها و خطرات تهدیدکننده سلامت مادر و جنین است. دوران بارداری به 3 قسمت تقسیم می‌شود؛ 3 ماهه اول، 3 ماهه دوم و 3 ماهه آخر. تمام اجزا و اندام‌های بدن در 3 ماهه اول تشکیل می‌شوند بنابراین 3 ماهه اول ارزش حیاتی برای جنین و مادر دارد. به همین دلیل برخی از موادی که ممکن است در 3 ماهه دوم و سوم بارداری آزاد باشند در 3 ماهه اول ممنوع هستند. در ادامه با برخی محدودیت‌های لازم در زمینه استفاده از انواع محصولات بهداشتی و آرایشی و همچنین شیوه‌های مناسب اپیلاسیون ماساژ و... طی مراحل مختلف بارداری آشنا خواهید شد.

از لوازم آرایشی گیاهی استفاده کنید

لاک ناخن، کاشت ناخن، کاشت مژه و انواع اسپری‌ها به دلیل مواد شیمیایی و گازهایی که از خود پخش می‌کنند در 3 ماهه اول ممنوع هستند. رنگ مو نیز به دلیل آمونیاکی که دارد در این 3 ماه نباید مورد استفاده قرار بگیرد. در 3 ماهه دوم و سوم نیز باید از رنگ بدون آمونیاک استفاده شود. اغلب کرم‌های ضدچروک هم در 3 ماهه اول غیرمجاز هستند، فقط ضد تعریق‌ها به شکل مام و همچنین کرم‌های مرطوب‌کننده، عطر و لوازم آرایشی سبک و گیاهی را می‌توان در 3 ماهه اول مورد استفاده قرار داد. به غیر از این‌ها تقریباً انواع مواد آرایشی ممنوع هستند.

لاک ناخن، کاشت ناخن، کاشت مژه و انواع اسپری‌ها به دلیل مواد شیمیایی و گازهایی که از خود پخش می‌کنند در 3 ماهه اول ممنوع هستند. رنگ مو نیز به دلیل آمونیاکی که دارد در این 3 ماه نباید مورد استفاده قرار بگیرد


اگر می‌خواهید به آرایشگاه بروید...

مراقبت‌های دوران بارداری برای خانم‌های آرایشگر اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اگرچه آرایشگرها از دستکش استفاده می‌کنند، تهویه محیط آرایشگاه می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد. در کل، خانم‌های باردار بهتر است در این دوران از آرایشگاه دور بمانند، مگر اینکه اول وقت به آنجا بروند تا بوی زیادی در محیط نپیچیده باشد یا اینکه مطمئن باشند پنجره‌ها باز هستند یا دستگاه تهویه روشن است تا بو وارد ریه و خون خانم باردار نشود. استفاده از استون نیز اگر فقط یک بار برای پاک کردن لاک باشد و در محیط با تهویه مناسب انجام شود، مشکلی ندارد اما در صورت تکرار ممکن است مضر باشد.

کرم‌های ضدآفتاب مجاز بارداری

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF 30 یا پایین‌تر در بارداری مجاز است. کرم‌های ضدترک مخصوص دوران بارداری نیز با همین هدف تولید شده‌اند و خطری ندارند. این کرم‌ها تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفته‌اند؛ به این صورت که ابتدا روی حیوانات و بعد روی انسان آزمایش شده‌اند و قابل استفاده هستند. با رسیدن به 3 ماهه دوم، سختگیری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و آرایشی، کمتر می‌شود زیرا بعد از هفته 12 دیگر تمام ارگان‌های جنین تشکیل شده‌اند. البته از این زمان به بعد باز هم استفاده از رنگ موی حاوی آمونیاک و همچنین کاشت ناخن و اپیلاسیون‌های شیمیایی با مواد موبر و... توصیه نمی‌شوند. پس بهتر است در کل بارداری فقط از لوازم آرایش گیاهی استفاده کنید.

آفتاب گرفتن و ماساژ؛ مفید یا مضر؟

استفاده از سولاریوم و آفتاب گرفتن در بارداری مجاز نیست. البته آفتاب گرفتن در حد خیلی کم اگر قبل از ساعت 12 یا بعد از ساعت 4 با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب SPF 30 یا پایین‌تر باشد، اشکالی ندارد. آفتاب ویتامین D را سنتز می‌کند و برای بدن مفید است، اما مقدار زیاد آن توصیه نمی‌شود. ماساژ گرفتن نیز در دوران بارداری ممنوع نیست اما بعد از هفته شانزدهم، خوابیدن روی شکم برای ماساژ پشت توصیه نمی‌شود. در این شرایط بهتر است فرد در حالت نشسته ماساژ پشت داشته باشد. همچنین تمام حرکات ماساژ روی شکم در کل بارداری ممنوع است.

اپیلاسیون با مومک، تیغ یا موبر؟

اپیلاسیون در دوران بارداری بهتر است با مومک، اپی‌لیدی یا تیغ انجام شود. البته اگر خانم باردار به دلیل حساسیت زیاد به درد نتواند مومک را تحمل کند، بهتر است از این روش استفاده نکند زیرا در این شرایط با بروز درد ممکن است از غده فوق کلیه این افراد هورمون «کاتکول آمین» آزاد شود و به سلامت بارداری آسیب برساند اما اگر فرد مقاوم باشد و درد زیادی نداشته باشد، نمی‌تواند از مومک استفاده کند. با این حال اگر دنبال راه امن‌تری هستید، می‌توانید از تیغ یا دستگاه موتراش استفاده کنید. مصرف مواد شیمیایی اپیلاسیون از جمله مواد موبر و همچنین لیزر موهای زائد در کل دوران بارداری ممنوع است.

کرم‌های ضدآکنه؛ ممنوع!

اغلب کرم‌های ضدآکنه از ترکیبات ویتامین A و اسید رتینوئیک تشکیل شده‌اند بنابراین مصرف آن‌ها در 3 ماهه اول توصیه نمی‌شود. حتی بهتر است در کل بارداری مورد استفاده قرار نگیرند. داخل بروشور این محصولات نیز معمولاً در مورد محدودیت‌های لازم دوران بارداری نوشته شده است. در بارداری قانونی وجود دارد که بر اساس آن باید کمترین مواد خارجی به بدن خانم باردار برسد زیرا بعضی از این مواد هنوز امتحان زیادی پس نداده‌اند و تأثیر آن‌ها روی جنین کاملاً مشخص نیست.

منبع: هفته نامه سلامت - دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.