تبیان، دستیار زندگی

از فعالان ورزشی تا اندیشمندان مسلمان؛

در سال 97 با چه کسانی خداحافظی کردیم؟

کارنامه پرتلاش و اثرگذار، یکی از دستاوردهای ارزشمند زندگی هر انسانی است که در طول حیات خود، سعی دارند برای ملت خود یادگار جاودانه‌ای باقی بگذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شاهرودی
زندگی حقیقتی است که فرصت به پایان آمدنش برای کسی به‌درستی معلوم نیست و هر فردی می‌تواند آن‌گونه که می‌اندیشد، از آن استفاده کند. در این میان مردمان مؤثری روزگار ما زیسته‌اند که پس از ترک دنیای خاکی، کارنامه‌ای مملو از تلاش و کوشش، بجای گذاشته‌اند.

سال 97 در حالی به پایان رسید که مرگ فرصت زندگی را از برخی مردمان پرتلاش ایران گرفت ودر  میان این تلاش‌گران فعالان نامداری در عرصه های سیاسی و ورزشی بودند که چشم از جهان فرو بستند:

مجید غلام‌نژاد

مجید غلام‌نژاد (1362-1397)  فوتبالیست مدافع راست باشگاه سایپا که در سال 1386 با دعوت علی دایی به تیم ملی راه یافت، با بازی در دفاع راست، توانست 20 گل را برای تیم ملی به‌ثمر بنشاند. او که از بیماری قلبی رنج می‌برد، فوتبال را کنار گذاشت و به‌همراه خانواده خود در بندر عباس ساکن شد اما در 23 شهریور ماه، ایست قلبی او را هنگام شنا در دریاچه سیاهوی  بندرعباس،  غرق کرد.

بهرام شفیع

بهرام شفیع (1335-1397) مجری و گزارشگر ورزشی باسابقه تلویزیون که اجرای برنامه «ورزش و مردم» را از سال 64 عهده‌دار بود و تا پایان عمر ادامه داد، در 17 مهرماه پس از حمله قلبی، در بیمارستان درگذشت. فدراسیون هاکی نیز  از سال 1384 تا آخر عمر ، با ریاست او اداره می شد.

آیت‌الله شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه‌گانه، مجلس خبرگان رهبری را تا پایان عمر عهده‌دار بود. در زمان ریاست وی بر قوه قضائیه، طرح بازبینی در قانون اساسی انجام شد.



عباس دوزدوزانی

عباس دوزدوزانی (1321-1397) از اولین فرماندهان و پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درسال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ بود که به علت کهولت سن، در تاریخ ۷ مردادماه درگذشت.  

حجت‌الاسلام احمد احمدی

حجت‌الاسلام احمدی (1312-1397) فیلسوف و مؤسس سازمان سمت و از پایه‌گذاران دانشگاه تربیت مدرس، از سال 1360 تا پایان عمر، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  بود. او براثر عارضه قلبی در تاریخ ١٩ خرداد ۱۳۹۷ درگذشت.

حجت‌الاسلام اسدالله ایمانی

اسدالله ایمانی (1326-1397) از سال 1387 به امامت جمعه شیراز منصوب شد و نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز بود. او در اردیبهشت‌ماه سال 97 به دلیل بیماری از سمَت‌های خود استعفا داد و پس از عمل ناموفق کلیه، در تاریخ 17 اردیبهشت، درگذشت.

محمد نبی حبیبی

محمد نبی حبیبی (1324-1397) از مبارزان رژیم پهلوی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استاندار فارس، خراسان و تهران شد. او از سال 1383 تا پایان عمر، به مدت 14 سال دبیری کل حزب موتلفه را به عهده داشت و در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۷ بر اثر ایست قلبی در تهران فوت کرد.

سید محمدتقی نوربخش

سید تقی نوربخش، پزشک متخصص جراحی ارتوپدی (1341-1397) از سال 1392 تا پایان عمر ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده داشت. او که به همراه وزیر تعاون برای بازدید به گرگان رفته بود، حین بازگشت از مأموریت، در تاریخ 24 آبان ماه براثر سانحه تصادف فوت کرد.

عبدالرحمن تاج‌الدین خوزانی

تاج‌الدین خوزانی (1334-1397) که در مهر سال1392 به معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین ‌اجتماعی،   منصوب‌شده بود، به همراه آقای نوربخش، هنگام بازگشت از سفر گرگان، در 24 آبان ماه در سانحه تصادف درگذشت.

پوران شریعت رضوی

فاطمه شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی (1313-1397) دارای دکترای ادبیات فارسی و نویسنده کتاب‌های  «طرحی از یک زندگی» و «یادگاران مانا»، پس از سکته مغزی، در تاریخ ۲۶ بهمن، در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی

آیت‌الله شاهرودی (1327- 1397) ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه‌گانه، مجلس خبرگان رهبری را تا پایان عمر عهده‌دار بود. در زمان ریاست وی بر قوه قضائیه، طرح بازبینی در قانون اساسی انجام شد که یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای وی در این قوه بود. آیت‌الله شاهرودی، پس از مدت‌ها تحمل بیماری، به علت سرطان گوارش در سوم دی‌ماه در بیمارستان خاتم‌الانبیاء،  دار‌ فانی را وداع گفت.