تبیان، دستیار زندگی

در سال جدید از خانه تکانی دل غافل نشوید

کلمه عید از ریشه عود به معنای برگشت است. اگر به روزهای خاصی مثل نوروز عید می گویند، از آن جهت است که شرایط و حالات انسان یا طبیعت در آن روزها دچار تغییر و تحول شده و به شرایط دیگری بازگشت می کند. پس انسان می تواند با ایجاد تغییر و تحول در روح خود به ویژه در خلقیات هر روز خود را به نوروز تبدیل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سال نو

درس تحول‏

«نوروز، فرصتى است تا انسان به اصلاح امور روحى خود بپردازد. تحویل هر سال جدید شمسى – كه با نوعى تحول در عالم طبیعت مصادف مى‏باشد – فرصتى است تا انسان به تحول درونى و اصلاح امور روحى، معنوى، فكرى و مادى خود بپردازد. این دعاى شریفى كه به ما تعلیم داده‏اند تا در آغاز سال بخوانیم، درس همین تحول است.

در این دعا، از خداى متعال درخواست مى‏كنیم كه در حال و وضعیت روحى و نفسانى ما، تحول و دگرگونى مباركى را ایجاد كند. ایجاد تحول، كار خداست؛ اما ما موظفیم كه براى این تحول در درون و در زندگى خود و در جهان، اقدام و تلاش كنیم و همت بگماریم».

«ما در دعاى آغاز تحویل، از خداى متعال مى‏خواهیم كه حالمان را به بهترین حال برگرداند. این تغییر و تحول، یكى از بزرگ‏ترین اسرار حركت تكاملى انسان است كه اسلام ما را به آن امر كرده و دستور داده است؛ مخصوص كسان خاصى هم نیست. مبادا كسى خیال كند كه تغییر حال، از آن كسانى است كه طبق معیارهاى اسلامى، دچار بدحالى‏اند؛ حتى كسانى كه حال و اخلاق نیكى دارند، چون بهترین نیستند، از خدا مى‏خواهند كه به سمت بهترین حركت كنند.

ما، هر كه هستیم، هر جا هستیم و در هر مرتبه‏اى از دانش، معرفت، كمال و اخلاق انسانى قرار داریم، باید از خدا بخواهیم كه حالمان را نیكوتر كند و ما را به سمت كامل‏تر شدن پیش ببرد».

یاد مرگ و قیامت

نو بهار است، در آن کوش که خوش دل باشی * که بسی گل بدمد باز و تو در گِل باشی

پیامبر گرامی اسلام می فرماید: «هر گاه که بهار را می بینید، مرگ و حشر و نشر قیامت را یاد کنید».

انسان با یاد مرگ و قیامت، می تواند از غفلت به در آمده، همچون درختی که در بهار جوانه و شکوفه می زند، کمالت را در درون خود شکوفا کند؛ از بهار بیاموزد و به همراه لباس نو، روحش را نو و زیبا کند؛ زیرا

تن آدمی شریف است به جان آدمیت * نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

شستشوی روح از زشتی ها

باید از نوشدن طبیعت درس گرفته و اصلاح و خودسازی را در رأس برنامه‌ها قرار داد.

چه خوب است که در هر روز با خدای خود تجدید عهد و پیمان کنیم که بغیر از رضای الهی گام برنداریم. این کار شاید در ابتدا، سخت جلوه کند؛ اما به مرور زمان خواهی دید که این شیطان بوده که کار را دشوار جلوه می داد و در حقیقت سخت نیست. پس با نو شدن طبیعت تصمیم بگیریم، از نقایص و زشتی های اخلاق دوری کرده، جای آن را به فضایل اخلاقی بدهیم.

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «آنکس که به جبران نقص و بدی خود نپردازد، هوای نفس بر او مستولی خواهد شد و برای کسی که ناقص بماند، مردن بهتر خواهد بود».

شما می توانید با تهیه ی یک دفترچه، از ابتدای سال جدید، محاسبه و مراقبه ی روزانه داشته باشید. به این نحو که مثلاً هفته ی اول عید را تصمیم بگیرید به هیچ وجه دروغ نگویید؛ و هر روز مراقب باشید و اگر در طول روز دروغی از شما سر زد، آنرا در دفتر خود یادداشت کنید و شب به شب با مراجعه به دفتر خود، حسابرسی کنید. اگر دروغی از شما سر نزده بود، شکر خدای را به جا بیاورید؛ و اگر خطا کرده بودید، از خداوند طلب بخشش کنید و تصمیم بگیرید از فردا دیگر دروغ نگویید.

به همین ترتیب، هفته های بعدی را به پالایش روح از رذایل اخلاق بپردازید. اگر در این کار حوصله و استقامت به خرج دهید، پس از مدتی شاهد تغییرات زیبایی خواهید شد.

زدودن کینه ها و صله رحم با اقوام و دوستان در طول سال

با فرا رسیدن بهار که آیینه رحمت، عظمت و قدرت الهی در تحول طبیعت است؛ باید با همدلی، تحكیم پیوندهای اجتماعی و خانوادگی، وحدت و انسجام به فعالیت‌های سال جدید پرداخت.

انس با قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)

قرآن کریم، چراغ راه کسانی است که قصد دارند به سمت حضرت حق تعالی حرکت کنند؛ عمل به نصایح قرآن و سفارشات اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) و پرهیز از آنچه که این دو ثقل الهی نهی کرده اند، تنها راه کسانی است که می خواهند با نو شدن طبیت، اخلاقی نو داشته باشند.

چه خوب است که از سال جدید تصمیم بگیریم هر روز حداقل 50 آیه از این کتاب نورانی را بخوانیم و هر روز به تفسیر یک آیه توجه داشته باشیم. دوست خوبم! قرآن کریم نور است و همنشینی مداوم با آن نورانیت می آورد.

توجه به گذر عمر

با آمدن هر سال جدید، در حقیقت ما یک سال پیرتر می شویم! و همگی اذعان دارند که چقدر ایام عمر به سرعت سپری می شود. امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «ساعت ها عمر را کاهش می دهد». پس قدر جوانیت را بدان و کمر همت خویش را محکمتر ببند و از این ایام جوانی توشه برگیر.

امام زمان (علیه السلام) را ناظر بر اعمال خود دیدن

حضرت فرمودند: «فانا یحیط علمنا بانباءکم و لا یعزب عنا شیء من اخبارکم؛ همانا از اوضاع شما کاملاً آگاهیم و هیچ یک از احوال شما بر ما پوشیده نیست» (بحارالانوار/ ج53/ ص175).

اگر ما باور کنیم که همه ی انسان ها در دایره ی علمی امام زمان (علیه السلام) هستند و حضرت به اذن خداوند، ظاهر و باطن ما را می بیند و به تمام حالات انسان، آگاهی و احاطه کامل دارند، اعتقاد به این نظارت، عامل مهمی در درست انجام دادن کارها است.

منبع: آسمونی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.