تبیان، دستیار زندگی

مزایای برگزاری غیرحضوری مسابقات بین‌المللی قرآن

نظر‌‌ کارشناسان حوزه قرآن درباره برگزاری مرحله مقدماتی سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت غیرحضوری مثبت است که یکی ازمزیت‌‌های آن را کاهش هزینه‌های جاری می‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقات قرانی
سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم در حالی فروردین سال آینده در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که نحوه اجرای آن به نسبت سال گذشته، دستخوش تغییراتی شده است، بطوریکه مرحله مقدماتی آن به‌صورت غیرحضوری و با ارسال آثار متسابقین به دبیرخانه ستاد عالی مسابقات برگزار خواهد شد. 

بنا بر اعلام ستاد عالی مسابقات قرآن و با فراخوانی که پیش‌تر در راستای مسابقات بین‌المللی صادر شد، قرار شد شرکت‌کنندگان در بخش قرائت، آثار تصویری خود را طبق اصول و ضوابطی ارسال کنند تا در بخش داوری مورد بررسی قرار گیرد و در بخش حفظ نیز به صورت تصویری و مستقیم از طریق نرم‌افزارهای دارای قابلیت ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان تماس گرفته خواهد شد و داوران سؤالات حفظ را مطرح می‌کنند.

یکی از نکاتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در توجیه این اقدام مطرح می‌کند، کاهش قابل توجه هزینه‌ها در اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن است. بی‌شک حضور نمایندگان کشورهای دیگر در کشورمان و تهیه اسکان و دیگر موارد، هزینه‌های قابل توجهی را برای سازمان اوقاف در‌پی خواهد داشد. در این باره دو نفر از پیشکسوتان حوزه قرآن درباره مزایای این اقدام مطالبی را بیان کرده‌اند.

حسن ربیعیان داور بین‌المللی قرآن معتقد است که برگزاری غیر‌حضوری مرحله مقدماتی سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تأثیر بالایی در کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.
وی تاکید دارد که مزیت این اقدام  این است که اولاً نیاز نیست افراد مسیر طولانی و پرهزینه را به ایران طی کنند و ثانیاً  برای قاریانی که از سطح بالایی برخوردار نیستند، موجب تضعیف روحیه نمی‌شود.

ربیعیان تقویت زیرساخت‌ها، زمان‌دهی منظم و ایجاد ارتباط‌های قوی را از نیازهای برگزاری این مدل مسابقات دانست و افزود: قطعاً این مدل برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی، بسیار بهتر از حضور افراد ضعیف در مسابقات و تحمیل هزینه‌های غیرضروری است.

بهترین‌ها به مسابقات می‌آیند

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی پور، استاد و داور قرآنی نیز روند برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن به‌صورت غیرحضوری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این روند موجب می‌شود افرادی که می‌خواهند در مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند، قبل از حضور در ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند و بهترین‌ها از هر ملیتی به مسابقات دعوت شوند.
وی در این باره گفت: در سال‌های گذشته برخی کشورها نمایندگان ضعیفی را راهی مسابقات می‌کردند که با برگزاری این شیوه، نواقص موجود برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: ضروری است زمانی مناسب برای افراد علاقه‌مند به حضور در مسابقات در نظر گرفته شود تا بتوانند فایل‌های تصویری قرائت خود را با استانداردها و کیفیت لازم ارسال کنند و در این زمینه هماهنگی‌های بهتر و بیشتری باید صورت پذیرد.
مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 20 و 21 فرودین سال 1398 در هتل محل اسکان متسابقین و مرحله نهایی نیز از عصر روز 21 فروردین تا پایان روز 24 فروردین 1398 در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم