تبیان، دستیار زندگی

لالایی هایی در سوگ فرهاد عزیز

گروه های «حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی با اجرای موسیقی قشقایی و «نجوای کتول» به سرپرستی محمدرضا برزگر شب خاطره انگیزی برای مخاطبان موسیقی اقوام جشنواره موسیقی فجر رقم زدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره موسیقی فجر

یکشنبه ۲۸ بهمن و در چهارمین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی «حاوا» به سرپرستی بانو پروین بهمنی پژوهشگر و هنرمند صاحب نام موسیقی ایل قشقایی گوشه هایی از موسیقی قشقایی، شیرازی و ملودی های هم جوار این مناطق را د رتالار سوره حوزه هنری  برای مخاطبان اجرا کرد.

اجرا در قالب گروه نوازی با سازبندی ارکسترال ایرانی با اولویت سازهای تخصصی ایل قشقایی در کنار سازهای ملی و بومی رایج از مهم ترین فعالیت های پژوهشی این گروه و پروین بهمنی در کنار فعالیت در حوزه لالایی ها و احیای موسیقی عاشیقی قشقایی است که در کنسرت شب گذشته منتخبی از این فعالیت ها پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این در حالی بود که «دَوِره»، «آواز شاختایی»، «جیران جیران»، «آغورهلی»، «آواز»، «یورغا هلی»، «هلی تند»، «درناغ ایسیه»، «مقام های عاشیقی»، «هلهله»، «هایتا هلی»، «آواز صمصام»، «سحرآوازی» و «جنگنامه» آثاری بودند که توسط گروه «حاوا» برای مخاطبان اجرا شد.

پروین بهمنی هم در این کنسرت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فرهاد گرگین پور نوازنده و پژوهشگر صاحب نام موسیقی قشقایی توضیح داد: حتما حداقل یکی از شما عزیزان من را می شناسید و می دانید که من آدم بدقولی نیستم به همین جهت اگر می بینید دیر به کنسرت امروز رسیدم به جهت مسافرتی بود که برایم پیش آمد. اما اینجا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنم و آن سفر ابدی استاد فرهاد گرگین پور در چند ماه گذشته بود. او هنرمندی بود که همیشه برایم ساز می زد و من از نوازندگی او لذت می بردم. مرگ فرهاد ضربه مهلکی به من و بقیه هنرمندان ایل قشقایی زد که امیدوارم این ضربه بزرگ را بتوانیم تحمل کنیم.

آرش عزیزی نوازنده تار، امین سلیم پور خواننده، حسین کریم نژاد نوازنده کرنا و سرنا، هوشنگ سلیمی نوازنده کمانچه، میلاد شهریاری (قطعه تک نوازی مقام های قشقایی آکاردئون – به یاد دکتر فرهادگرگین پور)، محمد جاویدی نوازنده کمانچه، شهاب عبداللهی نوازنده سه تار قشقایی، دامون شش بلوکی نوازنده نقاره قشقایی، آرمان فرهنگ خواننده و نوازنده سه تار و پروین بهمنی سرپرست اعضای گروه «حاوا» را تشکیل می دادند.

«نجوای کتول» با «یار نارنجی» مخاطبانش را شاد کرد


پس از اجرای گروه موسیقی «حاوا» که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده بود، گروه موسیقی «نجوای کتول» استان گلستان در حضور چند مهمان ویژه از جمله سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، محمد حمزه زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، علیرضا قزوه شاعر و علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به اجرای شادیانه هایی قدیمی از موسیقی منطقه کتول پرداخت.
گروه «نجوای کتول»

«نوروز خوانی»، «چکه سماع»، «پیش درآمد ماتو»، مقام «هرایی دِبَند»، ترانه«سید نسا جان»، مقام «کله کَش بِلند»، ترانه «نیامو یارم»، مقام «پِلَنگا و دِبَند»، ترانه «یار نارنجی»، مقام «تی بِنالِم»، ترانه «لاره و چینی ام»، «شاداماد»، «حنا حنا»، «سرطلا»، «انگوشتم» از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت با همراهی حرکات آیینی منطقه کتول برای مخاطبان اجرا شد. این آثار به دلیل فضای شادمانه ایی که داشت با استقبال خوب مخاطبان حاضر در تالار سوره حوزه هنری مواجه شد.

محمدرضا برزگر، سعید ابدال، ابوالفضل برزگر نوازندگان دوتار، محمود رجبی فر، خداداد ملک حسینی خواننده، محمودرضا خسروی کتولی نوازنده کمانچه، مصطفی گوکلانی نوازنده دف، احمدرضا برزگر نوازنده دوتار، تمبک، دایره و نقاره، حسین خسروی کتولی نوازنده نی و شمشاد، مهدی جعفری کلوکن نوازنده دایره، دهل و دف و داود الازمنی و حسین علی برزگر اجراگران حرکات آیینی گروه اجرایی «نجوای کتول» را تشکیل می دادند.

منبع: مهر