تبیان، دستیار زندگی

با همکاران جداگانه خداحافظی کنید

کارهایی که باید در آخرین روز کاری خود انجام دهید

چه ارتقاء شغلی پیدا کرده باشید و چه برعکس به موقعیت پایین‌تری منتقل شده باشید، همیشه آخرین روز کاری سخت و استرس‌زاست. در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور با این سختی مقابله کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آخرین روز کاری

مثبت و شاد باشید
آخرین تصویری که از افراد به جا می‌ماند به همان اندازه اولین، اهمیت دارد. چه اخراج شده باشید یا خودتان استعفا داده باشید و یا بازنشسته شده باشید، سعی کنید خوش‌بینی و نگرش مثبت خود را در روز آخر کاری حفظ کنید. از گفتن حرف‌های اهانت‌آمیز یا بی‌اعتبارکننده شرکت، رئیس، همکاران و … بپرهیزید، سخنان منفی روابط را خراب می‌کند و شما را بد جلوه می‌دهد. حتما دوست دارید به عنوان کسی که اثر مثبتی در محل کار ایجاد کرده است، در خاطره‌ها بمانید، کسی که شاد و مثبت بوده و نقش مهمی در گروه ایفا می‌کرد.

از همکاران خود جداگانه و به طور شخصی خداحافظی کنید
اگر توانسته باشید روابط خوبی با همکاران خود بسازید، این مرحله برای شما آسانتر خواهد بود. خداحافظی شخصی با کسانی که با شما کار می‌کردند، نشان می‌دهد رابطه خوب تمام شده اگر قرار باشد پس از این رابطه‌ای با همکاران خود نداشته باشید. حتی از آن بهتر سعی کنید به همکاران خود بگویید چقدر کار کردن با آنها خوب بوده و از آنها تعریف کنید.

صحبت خصوصی با رئیس خود داشته باشید و از او تشکر کنید
حتی اگر فرصتی برای جلسه داشتن با رئیس خود پیدا نکردید، می‌توانید پیش از خروج از شرکت از رئیس خود قدردانی به عمل آورید. شما نمی‌دانید پس از آن چه خواهد شد، پس سعی کنید در گفتگوی آخر خود با رئیس سخنان خوبی بیان کنید. سعی کنید دید خوش‌بینانه در آخرین گفتگوی شما حفظ شود. احتمالا این گفتگو با هیئت رئیسه که ممکن است همکاری خود را بخواهید با آنها ادامه دهید، به اشتراک گذاشته شود.

کارهای نیمه‌تمام را تمام کنید
حتی اگر همه پروژه‌های کاری را به اتمام رسانده باشید، بایستی در نخستین ساعات آخرین روز کاری همه را چک کنید، حتی اگر احساس خوبی به شما نمی‌دهد. سعی کنید تا آخرین دقایق نیز حرفه‌ای بمانید. تمرکز خود را بر پروژه‌ای که در دست دارید بگذارید و کاری را معلق رها نکنید.

شماره تماس‌ها را جمع‌آوری کنید
این که محیط کاری خود را ترک می‌کنید، لزوما به معنای ترک همه روابط کاری نیست. سعی کنید روابط خود را با همکاران و رئیس خود در شبکه‌های اجتماعی حفظ کنید. از این که به آنها درخواست دوستی در شبکه‌های اجتماعی بدهید، نترسید. حتی می‌توانید شماره تماس‌ها را در فایل اکسل نگه دارید.

فضای کار و میز کار خود را تمیز کنید
شاید اهمیتی ندهید اما تمیز نگه داشتن میز کار اهمیت بسیاری دارد. همه آیتم‌های فضای کار شما باقی می‌ماند مگر آنها که با هزینه شخصی خریداری کرده باشید یا هدیه بوده باشند. فایل‌ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و اثاثیه شرکت متعلق به شرکت هستند و باید در شرکت بمانند. سعی کنید به محض اعلام خروج شما از سوی رئیس، وسایل خود را بسته‌بندی کنید. روز آخر کاری تنها بسته‌های خود را بردارید.

اطلاعات شخصی خود را از کامپیوتر شرکت پاک کنید
فایل شخصی شما در کامپیوتر باید به طور کامل حذف شود. پیش از پاک کردن اطلاعات کامپیوتر، ابتدا مطمئن شوید که اسناد مهمی کاری را برای خودتان ایمیل کرده و جایی ذخیره کرده‌اید زیرا در آینده ممکن است لازم شود. سطل آشغال کامپیوتر را خالی کنید، تاریخچه جستجوی اینترنتی را پاک کنید و همه مراحل را برای پاک کردن کامپیوتر اجرا کنید.

یک نهار خداحافظی با همکاران محبوب خود ترتیب دهید
روز آخر کاری است پس ساعاتی را با همکاران خود به خارج از دفتر کاری بروید. می‌توانید با جمعی از همکاران برای نهار بیرون بروید. آنها نیز از این دعوت خوشحال خواهند شد. اگر بابت خداحافظی با یکدیگر احساساتی شدید، یعنی باید روابط خود را پس از بیرون آمدن از کار نیز ادامه دهید.

اگر بابت خداحافظی با یکدیگر احساساتی شدید، یعنی باید روابط خود را پس از بیرون آمدن از کار نیز ادامه دهید.

نوشته‌ها و اسناد انتقالی را برای تیم بعدی آماده کنید
اگر می‌خواهید حرفه‌ای عمل کنید و حسن نیت خود را نشان دهید، نوشته‌ای برای گروهی که قرار است پس از شما بر پروژه کار کند نوشته و اسناد لازم را به آنها انتقال دهید.

ایمیل خداحافظی بفرستید
برای شرکت ایمیل خداحافظی و تشکر بفرستید. بگویید که از شرکت خواهید رفت اما هنوز احساس خوبی به آن دارید و از تجربیات حرفه‌ای که آنجا داشته‌اید، لذت می‌برید. اطلاعات تماس شخصی خود را بفرستید تا امکان برقراری ارتباط با شما در آینده راحت باشد. این کار نه تنها به کار شما می‌آید، بلکه اثرگذاری زیادی دارد.


منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.