تبیان، دستیار زندگی

ساخت نیروگاه خورشیدی در فضا

مدتی است که چین حضور فعال خود در عرصه هوافضا را به شدت افزایش داده است و حالا اخباری رسیده است مبنی بر این که این کشور در حال ساخت یک نیروگاه خورشیدی برای پرتاب به فضا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انرژی خورشیدی
طبق گزارش جدید آکادمی تکنولوژی فضایی کشور چین، این کشور آسیایی در حال کار بر روی ساخت یک نیروگاه خورشیدی مدارگرد بوده است که با گردش به دور زمین، انرژی خورشیدی در فضا را جمع‌آوری کرده و آن را به سمت زمین برمی‌گرداند. مزیت اصلی این نیروگاه این است که می‌تواند حتی زمانی که جو کره زمین ابری باشد نیز انرژی خورشیدی را دریافت و ذخیره کند و دلیل آن هم این است که آرایه سلول‌های فتوولتاییک آن بسیار بالاتر از ارتفاعی که آب و هوای کره زمین در آن تشکیل می‌شود، پرواز خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این که چین قصد دارد اولین سازه‌ی آزمایشی این نیروگاه خورشیدی را تا قبل از سال ۲۰۲۵ به خارج از جو زمین پرتاب کند، مشخص می‌شود که چین با دنبال کردن ایده‌های استفاده از انرژی پاک مبتنی بر فضا، نسبت به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر متعهد شده است و این که حالا آنها می‌خواهند جایگاه خود در میان کشورهای پیشرو در زمینه هوافضا را محکم‌تر کنند.

 قسمت هیجان‌انگیز این طرح این است که در کنار ارسال مجدد انرژی به زمین، تشکیلات نیروگاه خورشیدی در فضا می‌تواند ماموریت‌های فضایی را نیز تغذیه کند و تا زمانی که سفینه‌های فضایی و فضاپیماها در رنج پوشش آن قرار داشته باشند.



ارسال انرژی به زمین، بزرگترین مانع نیروگاه خورشیدی فضایی

در حال حاضر بزرگترین مانع پیش روی این ایده این است که چگونه انرژی ذخیره شده قرار است به سمت زمین برگردانده شود. دانشمندانی که بر روی این پروژه علمی کار می‌کنند در حال حاضر مشغول بررسی و تبادل نظر پیرامون حل این مشکل هستند. به گزارش Sydney Morning Herald در حال حاضر برنامه این است که آرایه‌ای از سلول‌های خورشیدی در فضا قرار گیرد تا پرتوهای نور ارسال شده از سوی خورشید را جمع‌آوری کند و سپس انرژی الکتریکی را به صورت امواج مایکروویو یا لیزر به سمت یک تشکیلات در داخل کره زمین ارسال کند.  از آن تشکیلات به بعد نیز دیگر انرژی الکتریکی می‌تواند به صورت دیگر انرژی‌های به دست آمده در روی کره زمین مورد استفاده قرار بگیرد.


برنامه‌های بزرگ چین به استفاده از انرژی در زمین محدود نمی‌شود

اگر پرتاب با موفقیت انجام شود و البته سیستم ارسال مجدد انرژی ذخیره شده به سمت زمین نیز به خوبی کار کند، دانشمندان چینی برنامه دارند تا آزمایش‌ها و پرتاب‌های بعدی خود را با مجموعه‌های بسیار بزرگتر و قدرتمند‌تر تا سال ۲۰۵۰ عملی کنند.

قسمت هیجان‌انگیز این طرح این است که در کنار ارسال مجدد انرژی به زمین، تشکیلات نیروگاه خورشیدی در فضا می‌تواند ماموریت‌های فضایی را نیز تغذیه کند و تا زمانی که سفینه‌های فضایی و فضاپیماها در رنج پوشش آن قرار داشته باشند که انرژی الکتریکی قدرت رسیدن به آنها را داشته باشد، می‌توانند از این نیروگاه خورشیدی به عنوان یک ایستگاه سوخت‌رسانی در فضا بهره بگیرند و ماموریت‌های عمیق‌تری برای کاوش بیشتر در سیارات مختلف انجام دهند.
منبع: گجت نیوز