تبیان، دستیار زندگی

فرضیه‌ای جدید درخصوص «‌استون هنج»

تحقیقات اخیر اطلاعات جدیدی در خصوص چگونگی و منشا سازه‌های سنگی مشهور اروپا همچون «‌استون هنج» ارائه کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«‌استون هنج»

طبق مطالعه جدیدی که یازدهم فوریه در نشریه آکادمی علوم ایالات متحده منتشر شد، جوامع شکارچی شمال غربی فرانسه ممکن است اولین کسانی باشند که تخته سنگ‌های عظیم را حدود ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته‌اند و آن‌ها را در سراسر اروپا پخش کرده‌اند.

پیش از این گمان می‌رفت که سازه‌های تخته سنگ‌های عظیم موجود در سراسر اروپا از خاور نزدیک نشأت می‌گیرند اما امروزه بیشتر انسان شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این سازه‌ها به طور مستقل در مناطق مختلف اروپا ساخته شده‌اند.

«بتی پائولسن» باستان شناس دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این تحقیق تلاش کرده تا اطلاعات رادیو کربنی بیش از ۲۴۰۰ منطقه در سراسر اروپا را جمع‌آوری کند. او تمامی اطلاعات مربوط به نحوه ساخت این تخته سنگ‌ها و فرهنگ سازندگان آنها را مورد بررسی قرار داده است‌.

او به این نتیجه رسید که قدیمی‌ترین سازه تخته سنگی اروپا در مکانی در شمال غربی فرانسه و متعلق به ۴۷۰۰ پیش از میلاد مسیح است.

حدود ۴۰۰ سال پس از آن تخته سنگ‌های عظیم سازه‌های مشابه‌ای در سواحل جنوبی فرانسه، مدیترانه، شبه جزیره ایبری و دیگر مناطق یافت شد. ساخت سازه سنگی معروف «استون هنج» به ۲۴۰۰ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

«پائولسون» معتقد است، به دلیل اینکه اغلب این سازه‌ها در نزدیکی سواحل مشاهده می‌شدند ایده اولیه ساخت سازه‌های سنگی عظیم توسط ملوانان مطرح شده است.

با اینکه برخی از محققان با یافته‌های اخیر موافق هستند اما برخی دیگر معتقدند که مشکل می‌توان بیان کرد  که مردم مناطق مختلف این سازه‌ها را به طور مستقل ساخته‌اند.

سازه معروف «‌استون هنج» برای سال‌های متمادی گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. طی سال‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص چگونگی ساخت و منشأ اصلی این سازه و سازه‌های مشابه آن بیان شده‌ است.

منبع: ایسنا و به نقل از لایو ساینس