تبیان، دستیار زندگی

نویسنده اماراتی در بین نامزدهای نوبل؟

رسانه‌های اماراتی از انتخاب «جمال سند السویدی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ خبر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسنده امارتی

بیش از ۵۰ متخصص، استاد دانشگاه و سیاستمدار از کشورهای بلژیک، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد، «جمال سند السویدی» دبیرکل مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک امارات و نویسنده کتاب «سراب» را به عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال جدید میلادی معرفی کرده‌اند.

کتاب «سراب» مروری بر تاریخ، منشأ، تکامل، اعمال و اهداف اسلام سیاسی در کشورهای عرب و مسلمان است که به کاوش در خطرهای گروه‌های سیاسی-مذهبی افراطی می‌پردازد. عنوان «سراب» برای این کتاب نیز استعاره‌ای از راه‌حل‌های گمراه‌کننده‌ای است که گروه‌های افراطی در مقابل مشکلات اجتماعی ارائه می‌دهند.

کتاب نوشته «جمال سن السویدی» تاکنون جوایز فراوانی از جمله جایزه گران‌قیمت شیخ زائد را دریافت کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت جایزه نوبل، تنها افرادی واجد شرایط، قابلیت پیشنهاد دادن نویسنده‌ها در شاخه ادبیات جایزه نوبل را دارند و نام نامزدهای هر سال این جایزه تنها ۵۰ سال پس از برگزاری فاش می‌شود.

بر این اساس، تنها اعضای آکادمی سوئد (برگزارکننده جایزه نوبل ادبیات) و دیگر آکادمی‌ها، مؤسسات و تشکیلات با ساختار و اهداف مشابه آکادمی سوئد، استادان ادبیات و زبان‌شناسی دانشگاه‌ها، برندگان پیشین جایزه نوبل ادبیات و همچنین رؤسای انجمن‌های نویسندگی که نماینده تولید ادبی کشورشان هستند واجد شرایطند تا هرساله نویسندگان پیشنهادی خود را برای دریافت جایزه نوبل ادبیات انتخاب کنند.

کمیته نوبل ادبیات هرساله در ماه سپتامبر با ارسال دعوت‌نامه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرد و مؤسسه واجد شرایط از آن‌ها می‌خواهد تا گزینه مورد نظر خود را برای دریافت نوبل ادبیات معرفی کنند و هیچ‌کس حق ندارد به خودش رأی دهد. در مرحله بعدی کمیته نوبل ادبیات این پیشنهادها را بررسی و فهرستی از نامزدهای واجد شرایط را در اختیار آکادمی سوئد قرار می‌دهد. پس از بررسی‌های بیشتر ۱۵ تا ۲۰ نفر به عنوان نامزدهای اولیه دریافت نوبل ادبیات مشخص می‌شوند و در نهایت کمیته نوبل شمار این نامزدها را به پنج نامزد نهایی کاهش می‌دهد.

اعضای آکادمی سوئد در این مرحله پنج نامزد نهایی را بررسی می‌کنند و درباره ویژگی‌ها و شایستگی‌های‌شان به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. در نهایت با رأی‌گیری، گزینه‌ای که حداقل نیمی از آرا را به خود اختصاص داده باشد به عنوان برنده نهایی نوبل ادبیات آن سال معرفی می‌شود.

پس از حواشی به‌وجودآمده درباره آکادمی سوئد، بنیاد آلفرد نوبل در نهایت اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ را لغو کرد و قرار است امسال دو برنده نوبل در شاخه ادبیات اعلام شوند.

منبع:ایسنا