تبیان، دستیار زندگی

سرآغاز عقل پس از ایمان به خدا ؟

امام علی(ع)‌ در یک روایت سرآغاز عقل پس از ایمان به خدا را معرفی فرمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمک کردن
از ضرورت‌های رفتاری هر فرد مؤمنی بروز محبت‌آمیز و دلنشین در برخورد با همنوعان خویش است. این نوع برخورد به‌ویژه در شرایط فعلی که جامعه با التهابات فرهنگی و اقتصادی مواجه است، مرهم بسیار مناسبی برای تسکین روحی و روانی مردم خواهد بود چرا که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته محبت‌ورزی، ابزار ارزشمندی برای کمک به افراد مبتلا به ترس از اجتماع است و به راحتی می‌توان اضطراب و ترس از تنش‌های احتمالی را از این طریق در آنها کاهش داد و کیفیت زندگی این افراد را بالا برد.

از این جهت آموزه‌های دین مبین اسلام همواره بر محبت‌ورزی نسبت به همنوعان تأکید فراوانی دارد. به عنوان نمونه امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یک روایت در ضرورت ابراز محبت نسبت به دیگران فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم گفت سرآغاز عقل و خردمندى بعد از ایمان به خدا اظهار محبت به مردم و دوستى با آنان است؛ رَأسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاِْیمانِ بِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ اَلتَّحَبُّبُ اِلَى النّاسِ».

بر اساس این روایت می‌توان نتیجه گرفت فردی که از عقل و ایمان بهره دارد، به طور حتم اهل محبت به دیگران است لذا ایمان و محبت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. از این جهت محبت‌ورزی یکی از معیارهای عقل و ایمان نیز شمرده می‌شود. جالب اینکه امام رضا(ع) در روایتی ارتباط بین ایمان با حُسن خلق و محبت را اینگونه بیان فرمودند: «کسی ایمانش بهتر از دیگران است که اخلاقش نیکوتر و با خانواده‌اش مهربان‌تر باشد و من مهربان‌ترین فرد نسبت به خانواده‌ام هستم؛ أَحْسَنُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُکمْ بِأَهْلِی».

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.