تبیان، دستیار زندگی

آیا آرایش زنان مانع غسل و وضو می‌شود؟

از دغدغه‌های رایج در بین بانوان، احکام مربوط به تأثیر آرایش در وضو و یا غسل آن‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وضو

از دغدغه‌های رایج در بین بانوان، احکام مربوط به تأثیر آرایش در وضو و یا غسل آن‌هاست. به این معنا که آیا آرایش مانع رسیدن آب به پوست بدن می‌شود؟ استفاده از لاک‌های مصنوعی و یا لاک ناخن چه تأثیر و محدودیت‌هایی در طهارت بانوان دارد؟ بانوانی که تقید به استفاده از سرمه دارند، آیا این عمل مانعی برابر آب وضو یا غسل ایجاد می‌کند؟ 

برخی مراجع عظام تقلید به بخشی از این احکام پاسخ گفته‌اند که در ادامه به  آن‌ها اشاره می‌شود. 

رهبر معظم انقلاب

سؤال: حکم استفاده از لوازم آرایشی و انواع کرم‌ها و لاک چیست و تکلیف وضو و غسل کسی که استفاده کرده است چیست؟

پاسخ: آراستگی و آرایش کردن برای خانم در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است. 
حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟ اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند اما اگر وضعیتی دارد که نمی‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می‌گذرد یا اینکه اینها الان برطرف نمی شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه‌اش را ندارد، در این وضعیت از باب ناچاری تکلیف عوض می‌شود و با همان وضعیت وضو می‌گیرد یا غسل می‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.

آیت‌الله سیستانی

سؤال: برخی خانم‌ها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می‌ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی

حد شستن سرمه برای وضو و غسل

سؤال:وقتی سرمه می‌کشیم و آن را پاک می کنیم هاله‌ای از آن باقی می‌ماند به گونه‌ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه می‌شود، حد شستن سر مه را توضیح دهید؟

جواب: این مقدار برای وضو و غسل مانعی ندارد.

 عمل ترمیم خط ابرو برای وضو و غسل

سؤال: خانمى سؤال کرده که در آرایشگاه‌هاى زنانه خطّ ابرو را ترمیم مى‌کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا براى وضو و غسل اشکالى ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى‌رسد، اشکالى ندارد و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى‌گیرد، آن هم اشکالى ندارد.
منبع : تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.