تبیان، دستیار زندگی

چگونه همیشه به همسرم احترام بگذارم؟

احترام به همسر را باید به عنوان مشترک‌ترین عامل در روابط موفق و پایدار سرشار از عشق نام برد. رابطه‌هایی که در آن‌ها احترام وجود ندارد؛ دیر یا زود به سمت نابودی می‌رسد و ساختن و آباد کردن دوباره آن به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد. حرمت زندگی یکی از بنیان‌های خانواده است و لازم است برای حفظ آن بین شما و همسرتان یک "ما" شکل بگیرد و برای حفظ این "ما" باید حقوق یکدیگر را بشناسید. شناخت حقوق یکدیگر و دانستن بایدها و نبایدهای زندگی مشترک نیاز به آگاهی‌هایی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام به همسر

یک تیم تشکیل بدهید
احترام گذاشتن به همسر با نوع نگاه شما به رابطه شروع می‌شود. شما لازم است در تصمیمات مشترک مثل یک تیم فکر کنید و حتی در تصمیم‌های شخصی خود، همسرتان را مد نظر قرار بدهید. با این نوع نگاه شما می‌توانید بجای اینکه همسرتان را در تضاد با خواسته‌های خود بدانید، به سوی اهدافی حرکت کنید که به نفع هر دوی شما باشد.

در یک تیمِ قوی زمان‌هایی که یک مشکل یا اختلاف نظر وجود دارد؛ افراد با یکدیگر به صورت مهربانانه و محترمانه برخورد می‌کنند. بهتر است در صحبت‌هایتان راجع به تصمیمات مشترک کمتر از کلمۀ "من" و بیشتر از "ما" استفاده کنید و در یک جبهه حرکت کنید.

بیان دلایل محترمانه
قرار نیست دو نفر همیشه با هم اتفاق نظر داشته باشند. قرار به این است که در زمان برخورد با اختلاف نظر‌ها چطور موضع خود را توضیح می‌دهند و چطور نظر فرد مقابل را نقد می‌کنند. مثلا "این کار خیلی احمقانست یا اینکه ادم باید خیلی احمق باشه که همچین کاری بکنه" چیزایی هستند که باعث می‌شود تا همسرتان خود را از شما جدا کند و حالتی تدافعی بگیرد. می‌توانید از جملات بهتری مثل "میفهمم چرا این حرفو میزنی" یا "خب من میگم یه نکته ای هست که قضیه رو تغییر میده" برای یک گفت و گوی سازنده استفاده کنید.

تفاوت‌ها را درک کنید
در ابتدای زندگی تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما در طول زندگی مشترک خیلی از تفاوت‌ها به دلیل سازگاری مابین زناشوئی کاسته می‌شود. اما تفاوت‌های اساسی ماندگار می‌مانند و گاهی متوجه می‌شوید که در برخی زمینه‌ها هیچ نقطه مشترکی وجود ندارد تا بتوانید به یک درک مشترک برسید. تفاوت‌ها جزئی از رابطه هستند و باید تفاوت‌ها را پذیرفت و با قبول کردن غیر مشروط یکدیگر و احترام به این تفاوت‌ها می‌توانید عمق زیادی در رابطه خود ایجاد کنید.

قدردان باشید
قدردانی کردن از همراهی و حمایت‌های همسر شما نشان می‌دهد که سپاسگزارش هستید و حواستان به کارهایش است. این امر باعث می‌شود از ارزش و احترام بیشتری برخوردار باشید. احترام هر کس به دست خودش ساخته می‌شود. شما می‌توانید به جای نق زدن از ناراحتی‌هایی که ایجاد شده و سخت کردن وضعیت رابطه؛ با قدردانی و سپاسگزاری از کارهایی که در رابطه می‌پسندید، رابطه را به سمت خواسته‌های مشترک و محبت بیشتر هدایت کنید.

به خودتان احترام بگذارید تا مورد احترام باشید
وقتی کسی خودش برای خودش احترام قائل نیست، نباید انتظار داشته باشد که دیگران به آن‌ها احترام بگذارد. این قضیه در رابطۀ دوست داشتتن هم صدق می‌کند. مانند افرادی که خود را دوست ندارند و مدام در پی افرادی هستند که آن‌ها را دوست داشته باشند؛ افرادی که برای خودشان احترام قائل نیستند نیز مدام در پی ایجاد یک احترام در دیگران هستند. در صورتی که خودتان برای خودتان احترام قائل نباشید به مرور بر دیگران به صورت اغرق آمیز فشار وارد می‌کنید تا به شما احترام بگذارند. در این وضعیت معمولا به صورت کوتاه مدت موفق می‌شوید، اما سپس یکباره در تنهایی و انزوا غرق می‌شوید. بنابراین به خود احترام بگذارید تا بتوانید به همسرتان نیز احترام بگذارید.

آتش بس آخر دعواست
خیلی وقت‌ها بحث می‌تواند ادامه پیدا کند و هر چند بار که از روش‌های متفاوت صحبت کردن مناسب یا حل مسئله استفاده می‌کنید، مشکل و مشاجره به پایان نمی‌رسد. در این وضعیت بهتر است مصالحه و آتش بس در رابطه را فعال کنید و اجازه ندهید مشاجره و مشکل به رابطه و مسائل شما نشت پیدا کند. در این وضعیت می‌توانید به صورت یک فیلم سینمایی به خودتان یک استراحت بدهید و بعد از کسب آرامش ادامۀ حل کردن مشکل بپردازید. به علاوه بهتر است برخورد صحیح زمان دعوا با همسرتان را بدانید.

عذر خواهی در مقابل اشتباهات
منطقی‌تر است که برای افرادی که اشتباهاتشان را میپذیرند و در مقابل آن از شما عذر خواهی می‌کنند، احترام بیشتری قائل باشید. افرادی که اشتباهاتشان را انکار می‌کنند باعث می‌شوند که به شعور شما توهین کنند. افرادی که شخصیت بزرگ تری دارند و ارزش احترام را دارند در مقابل اشتباهی که انجام داده‌اند، ابراز تاسف می‌کنند و تا جای ممکن تلاش می‌کنند تا آن اشتباه را دوباره انجام ندهند.

شنیدن و شنونده خوبی بودن
در این روزگار که آدم‌ها بیشتر روز خود را با تکنولوژی‌ها و سرگرمی‌های متفاوت می‌گذرانند، کمتر کسی به درد و دل‌ها و قصه‌های دیگران گوش می‌کنند. وقتی شما برای همسرتان ارزش قائل هستید و دوستش دارید لازم است به درد و دل‌ها و صحبت‌های او با احترام گوش کنید و وقتی با شما صحبت می‌کند به او اهمیت بدهید. مثلا موقع صحبت کردن با او در وسط صحبت او نپرید. به زبان ساده سعی کنید شنونده خوبی باشید. به چیزی که تعریف می‌کند توجه نشان بدهید و اجازه بدهید راحت و بدون قضاوت شدن به صحبت بپردازد. سعی کنید از جملاتی دوست دارند بشنوند را به آن‌ها بدهید تا از آنها حمایت کنید مانند "خوب می‌فهمم چی میگی" یا "ناراحتیت رو درک می‌کنم خیلی سخته". شما با تمرین می‌توانید مهارت گوش دادن را فرا بگیرید.

خط قرمز‌های رابطه را نشکنید
باید برای فردی که دوستش دارید احترام قائل باشید و احترام قائل شدن به یک فرد شامل احترام به خط قرمزهای رفتاری او نیز می‌شود. شاید تمایل نداشته باشد بعضی از وسایل شخصی اش را با به طور مشترک استفاده کند. حتی در زمان‌هایی که همسرتان نمی‌خواهد راجع به رابطه گذشته اش حتی یک کلمه صحبت کند بهتر است از او دلیل این قضیه را در شرایط مناسب بپرسید و در کل این وضعیت مودب بودن و ایجاد آرامش در زمان صحبت کردن نباید فراموش شود.

به او دروغ نگوئید
دروغ گویی باعث می‌شود احترام در رابطه از بین برود. زمانی که یک دروغ از یک فرد در رابطه دیده شود، تمام حرف‌های دیگرش نیز زیر خط شک می‌رود. بهتر است آگاه باشید که در رابطه باید به خاطر داشته باشید که دروغگوئی یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای تمام روابط زناشوئی است و شکستن آن، به معنی سوق یافتن به نابودی یک رابطه محترمانه و پایدار می‌باشد. اهمیت صداقت در رابطه شاید بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.


منبع: هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.