تبیان، دستیار زندگی

تنور داغ نمایش‌های خیابانی در جشنواره فجر

ششمین روز جشنواره تئاتر فجر با وجود سرمای پایتخت برای نمایش‌های خیابانی تنور داغی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایش‌های خیابانی

 ششمین شب جشنواره تئاتر فجر با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادربرهانی مرند،‌ دبیر جشنواره و تماشای نمایش از سوی آنها برگزار شد.

صالحی که به تازگی از سفر کرمان بازگشته است، طبق گفته خودش به سرعت خود را به جشنواره تئاتر فجر رساند و اولین کاری را که باری تماشا انتخاب کرد، نمایش خیابانی «نامیرا» از امیرحسین شفیعی بود و در سرمای هوای شب گذشته با حضور مردان و عوامل نمایش به تماشای این کار در محوطه تئاتر شهر نشست.

نکته دیگر با وجود سرمای هوا اما نمایش‌های خیابانی برخلاف برخی کارهای صحنه‌ای تنورشان داغ بود. به طور مثال نمایش «دایره، مربع،‌ مستطیل» به کارگردانی افشین خدری در محوطه مجموعه تئاتر شهر و ایوان انتظار میدان ولیعصر به صحنه رفت و توانست مردم زیادی را برای تماشای به دور خود جمع کند.

و اما در ادامه مشکلات گروه‌های نمایشی خارجی به تازگی نامه‌ای از سوی گروه تئاتر «ترحم، بخش اول» از سوئد نیز برای جشنواره فجر ارسال شده و در آن بیان شده که به دلیل آسیب‌دیدگی «آنمار طاها» بازیگر ـ کارگردان کار که قرار بود سی‌ام بهمن ماه به صحنه برود، این گروه نیز امکان حضور در جشنواره را ندارد.

امسال با همه تمهیداتی که با وجود مشکلات مالی برای حضور گروه‌های خارجی اندیشیده شد، اما کارها کیفیت و کمیت لازم برای حضور در فجر را نداشته و اکنون هم یکی از گروه‌ها انصراف داده و نمایش فرانسوی نیز که تازه از دیروز اجرای خود را شروع کرده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی مسعود صفری که در دو سانس دیشب در تالار حافظ به صحنه رفته، برای طراحی دکور مقدار یک تن نمک مصرف شده و پس از اجرا کارگران و مسئولان سالن برای خارج کردن نمک‌ها دچار مشکل شدند و تا نیمه‌های شب درگیر بودند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند در تهران برگزار جریان خواهد داشت.


منبع: فارس