تبیان، دستیار زندگی

برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان تا چه حد در فجر موفق بودند؟

برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان توانستند رضایت مخاطبان را در جشنواره موسیقی فجر به دست آورند و هنر خود را به نمایش بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره موسیقی فجر

 عصر شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در چهارمین روز از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر فرهنگسرای نیاوران میزبان دو اجرای موسیقی بود.

در ساعت ۱۸/۳۰ برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان به اجرا پرداختند. اجراکنندگان این کنسرت، نوجوانان و جوانانی بودند که در سبک‌های مختلف کلاسیک، مدرن و نواحی هنرنمایی کردند.

این کنسرت شامل دو بخش بود که در بخش اول بیشتر شاهد تکنوازی و دونوازی نوازندگان جوان بودیم.

در ابتدای کنسرت، کسری فریدی از تهران یک قطعه تکنوازی پیانو را اجرا کرد و سپس همراه با میرنوید حمیدی از تهران یک اجرای دو نفره پیانو و ویولن‌ سل را ارائه دادند. پس از آن مبینا یوسفی قرایی به روی صحنه آمد و یک اجرای تک‌نوازی گیتار را به مخاطبان ارائه داد.

تعدادی از تماشاچیان جوان اظهار کردند که این دو بخش آغازین را بیشتر دوست داشتند چرا که جدیدتر بود و با سلیقه آنها هماهنگی بیشتری داشت. با این حال در اجرای دونفره پیانو و ویولن سل به نظر می‌آمد که ویولن به خوبی کوک نشده بود و صدای خیلی خوبی نداشت، در صورتی که دختر جوان نوازنده گیتار با تسلط یک اجرای خوب را ارائه داد و صدای گوش‌خراشی در اجرای او شنیده نمی‌شد.

پس از پایان این اجراهای کلاسیک، وارد بخش نواحی شدیم. نوجوانی به نام آراز وجودی از تبریز با تسلط به تکنوازی تار آذری پرداخت. نکته‌ای که باعث مورد قبول بودن اجرای این نوجوان می‌شد، حس درآمیخته او همراه با نوازندگی‌اش بود.

پس از این اجرا به خراسان رفتیم و یک اجرای دوتار شرق خراسان از سلمان سلیمانی را شاهد بودیم. این نوازنده که از تایباد به جشنواره آمده بود پیش از شروع به نواختن بیان کرد که این قطعه «مقام جل» نام دارد و یکی از قطعه‌های قدیمی استان خراسان است که  برای اولین بار آن را در ایران می‌نوازد.

او همچنین بیان کرد که این قطعه برای اولین بار توسط جدش نظرمحمد سلیمانی در دهه ۱۰ و ۲۰ اجرا شده و سرانجام در دهه ۴۰ ثبت شده است.

به گفته این نوازنده، «جل» پرنده‌ای است که قرار بوده هزار نام خداوند را به خورشید برساند ولی تنها موفق می‌شود ۹۹۹ نام را بیان کند و نام آخر را فراموش می‌کند؛ به همین دلیل وقتی به خورشید می‌رسد می‌سوزد.

سلیمانی در هنگام نواختنش حس فرود و اوج این پرنده را در موسیقی‌اش اجرا کرد.

پس از این قسمت، علی کنالی و ساسان خاموشی به اجرای دونوازی دوزله و ضرب کردی پرداختند. این بخش با خواندن ترانه‌های کردی نیز همراه بود که تماشاچیان از آن استقبال کردند.

در پایان این قسمت، مژگان و مژده سیدی بوکانی از بوکان به دونوازی نرمه‌نای و ضرب کردی پرداختند. این دو خواهر به خصوص در نوازندگی نرمه‌نای مسلط عمل کردند و توانستند به خوبی مخاطبان را جذب کنند.

از جمله نکات بخش اول کنسرت، توانایی و تسلط نوازندگان و آمیخته‌شدن حس آنها در هنگام نوازندگی بود که این امر موسیقی آنها را دلنشین‌تر می‌ساخت.

بیشتر تماشاچیان اجرای نوازندگان را دوست داشتند و بیان کردند که کلیه کارها مورد قبول بوده ولی با این حال هر کس مطابق سلیقه خود اجرای متفاوتی را به دیگری ترجیح می‌داد. البته بیشتر تماشاچیان از آشنایان و خانواده نوازندگان بودند و تعداد زیادی از صندلی‌های سالن نیز خالی بود.

در این کنسرت نیز همانند سایر اجراهای این دوره از جشنواره رفت و آمد مکرر تماشاچیان و فیلمبرداری آنها از اجراها باعث بر هم زدن تمرکز سایرین می‌شد و هیچ نظارتی بر این روند وجود نداشت.

پس از پایان بخش اول، گروه منتخب ادوار جشنواره به روی صحنه آمدند و قطعاتی را اجرا کردند.

حجت فرجیان عود، محمود صالحی خواننده، محسن میرزایی سنتور، فردین میرزاحسینی کمانچه، مهسا نساج‌پور تمبک و مهران قاسمی نی، نوازندگان این بخش بودند.

این گروه نیز توانست یک اجرای نسبتا خوب را به تماشاچیان ارائه دهد.

منبع: ایسنا