تبیان، دستیار زندگی

درس‌هایی از استاد پیانو بر صحنه تالار رودکی

رافائل میناسکانیان در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر برای اجرای رسیتال پیانو در تالار رودکی به صحنه رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رافائل میناسکانیان
 
رافائل میناسکانیان نوازنده پیشکسوت پیانو است که در راستای توجه به حضور موسیقیدانان برجسته ایران در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به صحنه رفت. 

او اولین کنسرت خود را در 10 سالگی برگزار کرد و اولین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیک او از تلویزیون ایران پخش شد. این هنرمند 77 ساله که در دوران جوانی شاگرد امانوئل ملیک اصلانیان بود سال‌ها است به آموزش موسیقی در دانشگاه‌های هنر می‌پردازد.

اولین بخش از این کنسرت به اجرای "پارتیتا شماره 2" اثر یوهان سباستین باخ اختصاص داشت. این سوئیت دارای 6 بخش است و بخش‌های آهسته و تند پشت سر هم در آن قرار گرفته‌اند. فضای آرام ابتدای این قطعه در بخش‌های بعدی با ضربات محکم بر کلاویه‌ها تغییر می‌کرد.

پس از پایان این قطعه نوبت به اجرای "سونات شماره 18" اثر بتهوون رسید. این سونات در سه بخش به اجرا درآمد و میناسکانیان گاه آرام و با طمأنینه و گاه با حرکات سریع و ضربه‌های قوی به اجرای این قطعه پرداخت.

بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی از فردریک شوپن اختصاص داشت، آهنگسازی که بسیاری از آثار خود را برای پیانو خلق کرده است. در این بخش قطعات دارای حال و هوایی متفاوت از بخش قبلی بودند و توجه شنوندگان را بسیار جلب کردند. نغمه‌ها گاه با حالتی با وقار و سنگین اجرا شدند و گاه فضایی شاد و پر انرژی برای تماشاگران به وجود می‌آمد. اجرای با طمأنینه و جذاب میناسکانیان همه مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد و او مانند همیشه باصلابت و قدرت تمام به اجرای قطعات پرداخت. در تالار رودکی تعداد زیادی از جوانان و نوجوانانی که به نظر می‌رسید هنرجویان پیانو هستند با دقت ناظر اجرای او بودند و سرانجام میناسکانیان در میان تشویق پرشور آن‌ها صحنه را ترک کرد.
منبع: هنر آنلاین/مریم درویش