تبیان، دستیار زندگی

شأن چهل سالگی انقلاب در «تئاتر فجر» این نیست

محمد لارتی که «آخرین باران بهاری» را در بخش ۴۰ سالگی انقلاب جشنواره تئاتر فجر به صحنه برده است با اشاره به ویژگی‌های این نمایش از کم‌توجهی و مشکلات مالی در این بخش گلایه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایش «آخرین باران بهاری»

محمد لارتی کارگردان تئاتر که با نمایش «آخرین باران بهاری» در بخش چهل سالگی انقلاب سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره ویژگی‌های این بخش گفت: بخش چهل سالگی انقلاب فی‌نفسه در شکل و فرم ارایه شده روی کاغذ، بسیار عالی و جذاب به نظر می‌رسد حتی ما شاهد برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌های بسیار جالب و تاثیرگذاری هم در این بخش هستیم اما جشنواره تئاتر بدون اجرای تئاتر در آن بی‌معنی می‌شود پس در بخش چهل سالگی انقلاب نیز باید شاهد اجراهای صحنه‌ای باشیم که متاسفانه مشکلات این بخش نیز از همین جا آغاز می‌شود چون آثار صحنه‌ای این بخش با مشکل بودجه و کمبود هزینه روبرو هستند.

وی ادامه داد: البته دبیر جشنواره علت اصلی این مشکلات را کمبود بودجه عنوان می‌کند که بیراه هم نمی‌گوید اما این موضوع از جانب منِ هنرمند قابل قبول نیست چرا که اگر امسال جشن چهل سالگی انقلاب است و بخشی به همین نام به‌عنوان بخشی اصلی و مهم در جشنواره سی و هفتم در نظر گرفته شده است باید بودجه آن هم به اندازه مورد نیاز تامین می‌شده است تا این بخش در شکل و اندازه‌ای در خور نام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب دیده می‌شد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: البته با رضا صمدپور دبیر این بخش و نادر برهانی مرند دبیر جشنواره در این باره صحبت کردم و خودم به شخصه شاهد پیگیری‌ها و تلاش شبانه روزی این عزیزان برای هر چه بهتر برگزار شدن جشن تئاتر فجر بودم و قدردان زحمات آنها هم هستم اما آنچه اهمیت دارد این است که با وجود اراده و خواست دبیر جشنواره نسبت به اجرای برنامه‌های متنوع و کاربردی در بخش چهل سالگی انقلاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌بایست حمایت مادی بیشتری از این بخش انجام می‌داد و برای رشد و اعتلای هنر انقلابی و آثار ارزشی که برای روایت تاریخ و دستاوردهای چهل ساله انقلاب تهیه و تولید می‌شوند، توجه بیشتری مبذول می‌داشت که در عمل اینگونه نشده است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حمایت و توجه بیشتری نسبت به آثار ارزشی و هنر متعهد و انقلابی باشیم.

لارتی درباره داستان نمایش خود هم توضیح داد: نمایش «آخرین باران بهاری» نمایشی است برآمده از تاریخ معاصر ایران. در این نمایش با تصویر وقایعی از دهه چهل و ارتباط مستقیم این وقایع با انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و تاثیر عمیق اتفاقات آن دوران بر خانواده روبرو هستیم که من برای بیان مفاهیم مد نظرم ۲ عنصر اصلی را مورد توجه قرار دادم؛ اول جنس بازی بازیگران و دوم طراحی صحنه و نورپردازی.

وی افزود: در همین راستا از بازیگران خواستم تا علی‌رغم فاصله تاریخی و زمانی به شکل باورپذیری برای نسل جدید داستان و روایت ترسیم شود و در نهایت سادگی خود را به عمق احساسات تماشاگر نزدیک کنند. از طرفی در طراحی صحنه به زخمی که انسان در جریانات تاریخی و سیاسی بر می‌دارد اشاره داشتم؛ این زخم‌ها برای عده ایی که با اعتقاد و هدف راستین حق و حقیقت گام بر می‌دارند منجر به رشد و تعالی روح و جسم می‌شود و برای عده ای دیگر که در جهت مخالف گام بر می‌دارند منجر به تباهی و نابودی خواهد شد. این موضوع نسل به نسل تکرار می‌شود تا آنجایی که نسل جدید به سمت روشنگری و حقیقت گام بر می‌دارد و خود را در مسیر ایثار و از خودگذشتگی قرار می‌دهد و اینجاست که گوهر انسانی به رشد و تعالی رسیده و راه نجات را در فدای جان خود برای همنوعانش می‌بیند. در نمایش «آخرین باران بهاری» ایثار و از خود گذشتگی خصیصه ای است که انسان را به سمت تعالی هدایت می‌کند؛ از نسلی به نسل دیگر...

کارگردان «هفت روز از تیر شصت» در پایان صحبت‌هایش درباره اجرای عمومی این نمایش بیان کرد: این نمایش به سفارش حوزه هنری تهیه و تولید شده و در بخش چهل سالگی انقلاب در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا شد. البته برای اجرای عمومی اثر مذاکرات اولیه با حوزه هنری انجام شده است و قرار است کار سال آینده به صحنه برود. از تمام عوامل و گروه بازیگران نمایش تشکر و قدردانی می‌کنم چون این کار در شرایط بسیار دشوار و فشرده ای تولید شد و این عزیزان با همکاری و مشارکت خود همواره همراه من بودند. همچنین کامران شهلایی به عنوان مشاور و جلال حسنوند به عنوان دستیار کارگردان، سید مهرداد موسوی آهنگساز و پژمان احمدی به عنوان مدیر صحنه در تیم کارگردانی همراه من بودند که از آنها سپاسگزارم.

منبع: مهر